هشدار نسبت به شیوع «تب کریمه کنگو» در فصل گرم

کدخبر: ۴۹۵۰۸۸
اقتصادنیوز: بنابر اعلام مرکز بهداشت غرب اهواز، شیوع تب کریمه کنگو بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است که علائم آن در انسان شامل سردرد، تب شدید، کمردرد و موارد دیگر است.
هشدار نسبت به شیوع «تب کریمه کنگو» در فصل گرم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: علائم تب کریمه کنگو در انسان شامل سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خون‌ریزی به صورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیع‌تر یا خون دماغ و یرقان است.

دکتر شایسته شمی‌پور در خصوص عوامل بروز تب کریمه کنگو گفت: این بیماری، یک بیماری خون‌ریزی دهنده تب‌دار حاد است که بیشتر به وسیله کنه منتقل می‌شود. با وجود اینکه ویروس آن مخصوص حیوانات است، موارد تک‌گیر و همه‌گیر CCHF در انسان نیز اتفاق می‌افتد. این بیماری مرگ و میر بالایی نیز دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز بهداشت غرب اهواز، وی تصریح کرد: شیوع این بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است. علائم تب کریمه کنگو در انسان شامل سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خون‌ریزی به صورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیع‌تر یا خون دماغ و یرقان است.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز بیان کرد: علائم این بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بعد از چند روز، بیماری وارد مرحله خون‌ریزی می‌شود. خون‌ریزی، خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیل خون‌ریزی‌های شدید داخلی است. مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به ۳۰ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری گفت: از خرید دام و کشتار آن در منازل، معابر عمومی و مراسم عروسی، عزا، ورود حجاج و... خودداری کنید. گوشت و محصولات دامی را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنید و به هیچ وجه از فروشندگان دوره‌گرد و فروشندگان غیر مجاز در مسیر جاده‌ای خرید نکنید.

شمی‌پور افزود: محصولات گوشتی دارای مهر سازمان دامپزشکی را خریداری کنید. بدون استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش و روپوش، از تماس با لاشه، احشاء، خون و ترشحات دام خودداری کنید.

وی بیان کرد: گوشت تازه را حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید. پس از تماس با گوشت و امعاء و احشای دامی، حتماً دست‌ها را با روش صحیح با آب و صابون بشویید.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز افزود: جگر دام تازه ذبح شده را قبل از مصرف به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس به خوبی پخته و مصرف کنید. از فروشندگانی که با گوشت تازه ذبح شده کباب درست م‌ کنند خرید نکنید.

وی در پایان گفت: توجه کنید که این بیماری در دام‌ها بدون علامت است بنابراین در صورت داشتن تماس با دام یا مصرف گوشت غیر مطمئن و بروز علائم تب یا خون‌ریزی‌های زیر پوستی و یا خون‌ریزی از مخاط، حتما به پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید