کنایه خطیب زاده به مقامات آمریکایی‌ درباره برجام/ قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را

کدخبر: ۵۰۲۹۶۶
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار همچنان از ریل خود خارج نشده و به رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا، در این نقطه هستیم، چون آمریکا از برجام یک طرفه و غیرقانونی خارج و فشار حداکثری را اعمال کرد که به شکست مفتضحانه منجر شد.
کنایه خطیب زاده به مقامات آمریکایی‌ درباره برجام/ قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز(دوشنبه) در نشست خبری، در واکنش به سفرهای اخیر مقامات منطقه‌ای به تهران گفت: در سفر رئیس جمهور قزاقستان تلاش کردیم حلقه اتصالات منطقه‌ای در حوزه‌ی شانگهای و اکو را تکمیل کنیم.

وی اعلام کرد: در آخر هفته سفر آقای لاوروف را به تهران خواهیم داشت.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر «جوزف بورل» در خصوص در دسترس بودن توافق و لزوم‌ از سرگیری مذاکرات وین، گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن برای همه روشن است. وقتی اظهارات برخی مقامات آمریکا را می‌شنوید که می‌خواهند خطای دولتِ ترامپ را جبران و کنشگر مسئولی باشند و رفتارهای قانون گریزانه دولت ترامپ را در رفتار آنها می‌بینیند، بیانگر این ضرب المثل است که «قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را!»

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایلنا بخوانید؛

* دولت آمریکا جامعه جهانی را نسبت به خود بی‌اعتماد کرده است و ما به همین دلیل باید به دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم. 

* ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار همچنان از ریل خود خارج نشده و به رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا، در این نقطه هستیم، چون آمریکا از برجام یک طرفه و غیرقانونی خارج و فشار حداکثری را اعمال کرد که به شکست مفتضحانه منجر شد.  

* امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است برگردد.

*{ در پاسخ به این سوال که فردا اولین نشست کشورهای عضو معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای است، آیا ایران برنامه‌ای برای پیوستن به این معاهده دارد}: موضع جمهوری اسلامی در خصوص سلاح هسته‌ای کاملا مشخص است و ایران بانی منطقه خالی از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه بوده است. ما موضع‌مان چه از نظر شرعی و فتوای مقام معظم رهبری که در سازمان ملل متحد به عنوان سند ثبت شده است و موضع مان در این خصوص مشخص است. 

*{ در پاسخ به این سوال که در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم هستیم، اقدامات دستگاه دیپلماسی در این یکسال را بفرمایید}: مرکز دیپلماسی قطعا گزارشی را در این رابطه منتظر خواهد کرد. آنچه که دستگاه دیپلماسی انجام داد در حوزه رفع تحریم و حنثی‌سازی تحریم‌ها در خصوص رفع تحریم چندین دوره مذاکره صورت گرفته است چرا که ایران تصمیم گرفته بود در این مسیر به توافق خوب و پایدار دست پیدا کند اما ایالات متحده تا اینجا اقدام به اتلاف وقت کرده است. البته وزارت امور خارجه معطل این موضوع نمانده و ما با سیاست همسایگی بیشترین رفت و آمد و تحرکات را در یکسال گذشته با همسایگان داشته‌ایم.

* حجم روابط تجاری ایران و همسایگان در برخی حوزه‌ها بعضا ۴ برابر شده است. ما سیاست خارجی متوازن را فراموش نکرده‌ایم که با کشورهای شرق و غرب این روند را به صورت یکسان طی کنیم. شورای ایرانیان خارج از کشور شروع به کار کرده است. در خصوص همکاری با نهادهای داخلی تلاش کردیم روان سازی داشته باشیم. البته اهدافی که در حال طی شدن است بسیار بیشتر از آن چیزی است که من امروز مطرح کردم و این لیست طولانی است.  

*{ در خصوص اجلاس آستانه و موضع ایران در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم سوریه}: اینکه تحریم‌های ایالات متحده یک تروریسم واقعی علیه ملت‌ها است و در خصوص مردم سوریه این ظلم مضاعف است. سال‌هایی بود که ایالات متحده در منطقه با مزدوران اجاره‌ای سعی کرد تروریست‌ها را در سوریه مسکن داده و دولت سوریه را ساقط کنند و حالا وارد فاز دیگر ظلم شده‌اند و این فقط تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده نیست بلکه آنهایی که حملات رژیم صهیونیستی به مراکز نگهداری غدا را دنبال می‌کنند که این پازل برای گشنه نگه داشتن مردم سوریه است.  

*{ در خصوص آخرین تحولات مرتبط با دو نفتکش یونانی توقیف شده در ایران}: مراحل قضایی نفتکش‌های یونانی در محل طی می‌شود. دولت یونان از طریق وکلا تلاش کرده مستندات را آماده کند برای این‌که فرآیند آزادسازی کشتی‌ها انجام شود. به دولت یونان توصیه کردیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند. امیدوارم در عمل شاهد آزادسازی محموله نفت ایران باشیم و مسیری که پیش خواهد رفت حفظ روابط دوجانبه و مصون بودن از عامل سوم است.

*{ در پاسخ به این سوال که در پی اعلام خبر پرداخت بدهی وزارت برق عراق به ایران عنوان شده این مبلغ همچنان در عراق است، آیا این مساله را تائید می‌کنید}: یک مدل تکراری وجود دارد که برخی دوست دارند خبرهای خوب را دچار تشکیک کنند. ما به رغم همه فشارهایی که بوده تلاش کردیم بدهی‌های خودمان را وصول کنیم. بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی ایران از طریق بانک TBI وصول شده اما اجازه دهید بانک مرکزی جزئیات را بیان کند. 

*{ در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه از ارائه ابتکار جدیدی پیش از جلسه شورای حکام خبر داده است، جزئیات این مساله چیست}: ما پیش از اجلاس شورای حکام مجددا تلاش کردیم تا مسیر توافق را هموار کنیم و این مساله جزو مسیری است که همواره ایران ارائه دهنده ابتکارات بوده و تلاش کردیم مسیر دیپلماسی را جلو ببریم و این ابتکار اخیر را نیز در اختیار آقای بوررل قرار دادیم و ایشان بسیار استقبال کرد و این ابتکار از طریق دو وزیر امور خارجه نیز به گوش ایالات متحده رسید و ایالات متحده مجددا به دلیل کسب اهرم توافق را به تعویق انداخت. ما مسیر گفت‌وگو را از طریق آقای بوررل پیگیری می‌کنیم. اگر ایالات تحده بپذیرد که طبق تعهداتش طبق برجام باید تحریم‌ها را لغو کند آماده هستیم به سرعت توافق را نهایی کنیم. 

*{ در خصوص خبر سفر رئیس‌جمهور ایالات متحده به منطقه}: اخباری که اشاره کردید ما هم شنیدیم. البته قضاوتی درباره آنچه رخ می‌دهد انجام نمی‌دهم اما رژیم جعلی قدس تلاش می‌کند از هر چیزی برای اهداف و نیات شوم ضد ثبات و ضد امنیت خود استفاده کند. البته مقامات واشنگتن و برخی کشورهای منطقه باید توجه کنند در ادامه مسیری که این رژیم طراحی می‌کند قرار نگیرند و فعلا منتظر می‌مانیم که ببینیم در آینده چه خواهد شد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید