سیگنال‌های مثبت روحانی به دولت رئیسی/ بانی وضع موجود کیست؟

کدخبر: ۵۰۹۶۷۳
یک سال از روی کار آمدن دولت رئیسی می گذرد، در این مدت علاوه بر به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام، با حذف ارز ترجیحی و ارائه یارانه 300 و 400 هزار تومانی به مردم، قیمت کالاها سر به فلک کشیده و با اعتراضات زیادی از سوی مردم، مجلس و اهالی سیاست رو به رو شده است تا جایی که برخی ها با انتقادات تند از تصمیمات اقتصادی دولت رئیسی، معتقد هستند روحانی و دولتش دیگر بانی وضع موجود نیستند و ریشه وضعیت فعلی را باید در تصمیمات دولتمردان فعلی جستجو کرد.
سیگنال‌های مثبت روحانی به دولت رئیسی/ بانی وضع موجود کیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، مرداد سال گذشته بود که حسن روحانی پس از 8 سال سکاندار قوه مجریه، قدرت را به ابراهیم رئیسی، رقیب انتخاباتی خود در سال 96 واگذار کرد. اگر چه پیش بینی می شد که رئیس دولت تدبیر و امید طبق رویه سنت های گذشته، به عضویت مجمع تشخیص در بیاید، اما، این اتفاق نی‌افتاد تا این شائبه را ایجاد کند، شیخ اصولگرا از سپهر سیاسی ایران حذف می شود. 

از سوی دیگر، با به پایان رسیدن ریاست جمهوری او، هجمه ها و انتقادات رقیبان به روحانی روز به روز بیشتر می شد تا جایی که رهبر انقلاب نیز به منتقدان روحانی تذکر دادند اما، پاسخ رئیس جمهور سابق به این هجمه ها، فقط سکوت بود و سکوت. 

گویا یک رسم شده است که وقتی ردای ریاست جمهوری از تن در آورده می شود و مهمترین کرسی اجرایی کشور به نفر بعدی محول می‌شود تا مدتی روال کار، در پیش گرفتن سکوت باشد و سکوت... اما این مدت که می گذرد کم کم لاک دفاعی کنار گذاشته می شود  و  آن زمان است که دیگر آخرین سنگر، سکوت نیست.

از توئیت‌های کنایه‌دار تا جلساتی که جنجالی شد

چندین ماه از زمانی که حسن روحانی، کرسی ریاست جمهوری را به رئیسی تحویل داده می گذشت، در این مدت با جود نقدهایی که از گوشه و کنار نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم از سوی ساکنان جدید ساختمان پاستور به گوش می رسید اما، هیچ اظهار نظری از سوی روحانی از هیچ تریبونی شنیده نمی شد، تا اینکه او اولین توئیت بعد از پایان انتخابات را منتشر کرد و نسبت به تاخت و تازهای طالبان در افغانستان و و به دست گرفتن حکومت توسط این گروه تندرو واکنش نشان داد.

چند روز بعد، نیز به مناسبت میلاد حضرت رسول (ص) روحانی بار دیگر در رشته توئیتی نوشت: نظام اسلامی ما، در هر گام باید جلوه درخشان‌تری از اخلاق محمدی را به جهانیان نشان دهد. امسال و هر سال، میلاد پیامبر را با بهره‌ای نو از اخلاق جشن بگیریم. در نگاه پیامبر، هدف وسیله را توجیه نمی‌کرد؛ عدالت‌خواهی مجوز سلب آزادی نبود و ادعای حق‌طلبی، راه تندخوئی و قانون‌شکنی را نمی‌گشود. او که در برابر ستمگران شجاعانه به جهاد می‌ایستاد، همواره در برابر حقوق مردم، سر تواضع فرو می‌آورد.  مدعیان اسلامیت را با ترازوی اخلاق باید سنجید. به اوج رساندن زیبایی‌های اخلاقی، هدف اصلی پیامبر(ص) بود. عفو فراگیر او، عامل فتح پایدار و رحمت گسترده‌اش موجب جذب حتی مخالفان گردید. در آیین او، قدرت در خدمت  اخلاق بود نه آنکه اخلاق و دین، نردبان قدرت شوند.

همچنین اواسط بهمن ماه 1400 بود که خبر جلسه حسن روحانی، سید حسن خمینی، ناطق نوری و سید محمد خاتمی حسابی خبرساز شد؛ برخی ها معتقد بودند که حسن روحانی به دنبال تشکیل دولت سایه است و برخی دیگر از انتخاباتی بودن محور این جلسات گفتند. جلساتی که از پارسال تا امسال نیز همچنان ادامه دارد و حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران درباره آن و جریان سازی برای انتخابات آینده به قرن نو گفت:« این دیدارها از قبل وجود داشته و چیز جدیدی نیست. جریان‌سازی نمی‌شود؛ زیرا این دیدارها بیشتر گعده‌های آخوندی است. آقای ناطق نوری هم با اطلاع می‌گویم که آمادگی بازگشت به سیاست را ندارد. آقای خاتمی هم همواره پشت‌سر جریان اصلاحات حضور دارد.»

سیگنال‌های مثبت روحانی به دولت رئیسی

هنوز سر و صدای جلسات سیاسی روحانی آرام نشده بود که خبر از جلسه اش با اعضای کابینه و صحبت ها و اظهار نظرها درباره احیای برجام دوباره توجهات را به سمت رئیس جمهور سابق جلب کرد. جلساتی که تا به الآن به مناسبت های عیدانه برگزار شده و هربار سینگال های مثبتی از سوی روحانی به دولت رئیسی فرستاده می شود. 

او در آخرین جلسه خود با اعضای کابینه دولت های یازدهم و دوازدهم، با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت:« امیدوارم که مذاکرات احیای برجام در این دولت به نتیجه برسد. ما دشمنان زیادی در جهان و منطقه داریم، اختلاف و شکاف در داخل به نفع هیچ کس نیست. همه ما باید به دولت کمک کنیم چنانکه قبلا هم برای همکاری با دولت برای رفع مشکلات مردم اعلام آمادگی کرده‌ایم.»

همچنین روحانی با مقایسه شرایط تحویل دولت‌های یازدهم و سیزدهم گفت: زمانی که در مردادماه ۱۳۹۲ دولت را تحویل گرفتیم چند صد میلیون دلار اسکناس در بانک مرکزی بود. اما در زمان تحویل دولت در مردادماه ۱۴۰۰ به دولت سیزدهم، چند میلیارد دلار اسکناس در بانک مرکزی موجود بود.

روحانی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره کسری بودجه سال ۱۴۰۰ و بازپرداخت بدهی دولت قبل توسط این دولت گفت: دولت دوازدهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را با سقف ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی ارائه داد اما مجلس یازدهم سقف این بودجه را به حدود ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رساند. بنابراین ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، همان رقم افزایش یافته توسط مجلس است.

پاسخ مجلس و دولت به اظهارات روحانی

تاکنون ابراهیم رئیسی و اعضای کابینه اش، دست یاری دولتمردان سابق را نگرفته اند، بلکه حتی بارها با زبان طعنه و کنایه علیه دولت روحانی سخن گفتند و آنها را بانی وضع موجود معرفی می کنند.

روز گذشته، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در واکنش به اظهارات روحانی گفت:« مجموع ذخایر اسکناس ارزی کشور در وضعیت خوبی در سال گذشته بود، اما این برای پرداخت‌های خدماتی است و به کار واردات کشور و حل مسایل تجارت کشور کمک نمی‌کند. خوب بود در کنار این شاخص‌ها به  طبق نامه آقای واعظی به آقای نوبخت، مساله خزانه خالی، با بیش از 54 همت استفاده از تنخواه نیز اشاره می شد. با وجود اینکه  امسال هزینه های دولت بالاست، هنوز در چهارماهه اول نتوانستیم به سقف تنخواه سال گذشته برسیم و هزینه‌های دولت را در سطح پایین‌تری مدیریت کردیم.»

وی در ادامه واکنش‌ها به اظهارات اخیر روحانی گفت:« خوب بود به استفاده‌ای که از مجموع اوراق شده بود در پنج ماه اول سال اشاره می کردند یا به 550 درصد افزایش بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی از ابتدا تا انتهای دوره هشت ساله‌شان اشاره می کردند. به افزایش 530 درصدی بدهی دولت به مجموع شبکه بانکی و بانک مرکزی اشاره می کردند و مجموع اینها تصویر دقیق تری را ایجاد می کند که اقتضا می کند با مردم با صداقت بیشتری صحبت کنیم.»

اظهارات خاندوزی درباره نامه واعظی به نوبخت درحالی مطرح می شود که همان زمان، نوبخت در گفتگویی با اقتصادنیوز ادعای خالی بودن خزانه را تکذیب کرده و گفت:« خزانه ورودی مستمر دارد و هر روز در آن مبالغی تجمیع می‌شود. این بدان معناست که خزانه هیچوقت خالی نمی‌شود. حتی اگر چنین ادعای محالی صحت داشت؛ پس چطور طی سه ماه گذشته حقوق‌ها از سوی دولت جدید پرداخت شده است؟؟»

همچنین، مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در نامه ای تند به حسن روحانی نوشت:« دولت حضرتعالی نقدینگی را زیر  ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تحویل گرفت و وقتی می‌خواست به دولت سیزدهم تحویل دهد حدود ۸ برابرش کرد. آیا اطلاع دارید اگر یک دهم نقدینگی که به کشور در دوران شما اضافه شد، به سمت تولید می‌رفت، چه انقلابی در اقتصاد رخ می‌داد؟ آیا انفعال شما و تیم اقتصادی‌تان در مدیریت ناکارآمد نقدینگی، تقصیر تحریم است؟ در نهایت از جنابعالی خواهشمندم با درک تحول در ادراک شهروندان ایرانی در توانمندی دولت در حل مشکلات جامعه، دست از سخنان کنایه آمیز و بدون نتیجه بکشید و از این جدال بی نتیجه فاصله بگیرید.»

روحانی بانی وضع موجود است؟

یک سال از روی کار آمدن دولت رئیسی می گذرد، در این مدت علاوه بر به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام، با حذف ارز ترجیحی و ارائه یارانه 300 و 400 هزار تومانی به مردم، قیمت کالاها سر به فلک کشیده و با اعتراضات زیادی از سوی مردم، مجلس و اهالی سیاست رو به رو شده است تا جایی که برخی ها با انتقادات تند از تصمیمات اقتصادی دولت رئیسی، معتقد هستند روحانی و دولتش دیگر بانی وضع موجود نیستند و ریشه وضعیت فعلی را باید در تصمیمات دولتمردان فعلی جستجو کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید