توسط وزارت نیرو انجام شد؛

ابلاغ توصیه‌های ایمنی استفاده از برق در هیات‌های عزاداری

کدخبر: ۵۱۰۸۱۵
اقتصادنیوز: وزارت نیرو توصیه‌های ایمنی استفاده از برق در هیات‌های عزاداری را ابلاغ کرد.
ابلاغ توصیه‌های ایمنی استفاده از برق در هیات‌های عزاداری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به آغاز مراسم عزاداری و سوگواری شهادت اباعبدا... الحسین (ع) در روز‌های آینده، از هیئت‌ها و دسته‌جات عزاداری که نسبت به تدارک محل‌های عزاداری و برپایی خیمه و داربست اقدام می‌کنند، خواهشمند است به منظور پیشگیری از بروز هرگونه حادثه ناخواسته برای عزاداران و سایر شهروندان، نسبت به رعایت موارد ذیل توجه  کنند:

۱- در مورد حوادث یا اتفاقات برق در طول شبانه روز با تلفن ۱۲۱ تماس گرفته شود.
۲- به هنگام برپایی چادر‌ها و خیمه‌های عزاداری اهل بیت (ع) توسط هیئت‌های مذهبی لازم است حریم شبکه‌های برق مدنظر گرفته شود.
۳- اگر مشغول نصب علم یا پرچم‌های مخصوص عزاداری هستید باید از هر لحاظ تاسیسات و شبکه‌های برق را در نظر داشته باشید.
۴- از نصب علم و پرچم‌های عزاداری بر روی شبکه ها، پایه‌ها و تاسیسات برق جدا خودداری کنید. شبکه‌های برق عایق نمی‌باشند، به آن‌ها نزدیک نشوید.
۵- اگر مشغول حمل پرچم‌ها و علامت‌های مخصوص عزاداری هستید باید مراقب شبکه‌هایی که از عرض خیابان عبور کرده است، باشید.
۶- از کابل‌ها و وسایل فرسوده به منظور برقدار کردن محل برگزاری مراسم خودداری کنید، زیرا بیشترین حوادث برق گرفتگی و آتش سوزی از این طریق رخ داده است.
۷- برای تامین برق خیمه‌های عزاداری و مساجد از متخصصان برق استفاده کنید.
۸- از وسایل کم مصرف گرمایشی یا سرمایشی برقی استفاده کنید.
۹- برای ایجاد روشنایی محافل عزاداری از لامپ‌های کم مصرف و ال‌ای دی استفاده نمایید.
۱۰- صعود از پایه‌ها و تاسیسات برقی خطرآفرین است. ایمنی عزاداران امام حسین را در نظر داشته باشید.
۱۱- برای ایجاد خیمه‌ها و چادر‌های عزاداری حتی المقدور از چارچوب‌های فلزی استفاده ننمایید.
۱۲- شبکه‌های برق حتی بدون برخورد مستقیم نیز دارای میدان الکتریکی بوده و احتمال برق گرفتگی وجود دارد. با توجه به اینکه برخی از خیمه‌ها و تکایا برای تامین برق محیط خود از تیر‌های برق شهری استفاده می‌کنند و این کار اغلب بدون در نظر گرفتن سیستم حفاظتی (فیوز مناسب) و بصورت روکار انجام می‌شود، توصیه می‌شود سیستم برق رسانی را حتما به فیوز مناسب با آمپراژ مصرفی مناسب مجهز کنید.
۱۳- برای جلوگیری از اتصال کوتاه در این گونه اماکن از اتصال سیم‌ها و کابل‌ها بصورت دست پیچ خودداری و از ترمینال مناسب استفاده و سپس کاملا عایق کاری شود.
۱۴- استفاده از یک پریز برای تامین برق لوازم الکتریکی مختلف مانند بلندگو، پروژکتور، بخاری‌های برقی و ... غیر ایمن بوده و از هر پریز تنها یک مصرف کننده مجاز به استفاده می‌باشد.
۱۵- از عبور دادن سیم‌ها و کابل‌های بدون روکش لابلای سازه‌های فلزی و چادر‌های برزنتی جدا خودداری شود، چرا که کوچک‌ترین اتصال کوتاه بروز آتش سوزی را در پی دارد.
۱۶- از لامپ‌های پرمصرف و پرحرارت در چادر‌ها استفاده نگردد.
۱۷- از سیم‌های روکار پلاستیکی و غیرمقاوم استفاده نشود زیرا در صورت مصرف بیش از ظرفیت سیم یا کابل برق، روکش آن‌ها در اثر عبور جریان بالا داغ و موجب بروز آتش سوزی خواهد شد.
۱۸- پیش بینی‌های لازم در خصوص استقرار یک دستگاه موتور برق استاندارد که بتواند در زمان قطع برق حداکثر برای مدت ۵ ساعت برق مورد نیاز را تامین کند صورت گیرد و تدابیر ایمنی لازم جهت برقرار شدن شبکه عمومی با به مدار آمدن دیزل ژنراتور صورت پذیرد.
۱۹- تابلو برق (اضطراری) در محل مناسب و خارج از مکان عزاداری و دور از دسترس عموم مردم نصب شود.
۲۰- از یک نفر متخصص و آشنا به سیستم برق کشی در هنگام برگزاری مراسم عزاداری استفاده شود. در پایان مراسم عزاداری سیستم‌های برقی را قطع کنند.
۲۱- از هر گونه انشعاب گیری مستقیم و غیرمجاز از شبکه‌های برق جدا خودداری و جهت تامین برق مطمئن و استاندارد به امور برق منطقه خود مراجعه و فرم‌های مخصوص ایمنی را تکمیل و بروشور مربوطه را دریافت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید