ادعای مهم درباره تصمیم سیاسی ایران برای توافق هسته ای

کدخبر: ۵۱۵۷۴۲
نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تفاهم در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران هم برای انجام تفاهم گرفته شده و باید آمریکا موضع خود را مشخص کند.
ادعای مهم درباره تصمیم سیاسی ایران برای توافق هسته ای

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مقتدایی، نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تفاهم در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران هم برای انجام تفاهم گرفته شده و باید آمریکا موضع خود را مشخص کند.

عباس مقتدایی پس از جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی درباره جزییات این نشست که با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی و علی باقری رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور برگزار شد، گفت: در این جلسه دیدگاه هایی که نمایندگان داشتند، منتقل شد. علاوه بر این توضیحات لازم از سوی مقامات دست‌اندرکار جریان مذاکرات ارائه شد.

نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: باید به تفاهم یا هم‌فکری در بالاترین سطح برسیم که به نظر می‌رسد در جلسه امروز تا حدودی این موضوع انجام شد. البته جلسه دیگری هم دیروز بعد از ظهر در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده بود که در آن جلسه، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به اتفاق همین دست‌اندرکاران که ذکر کردم حضور داشتند.

مقتدایی تصریح کرد: در آن جلسه هم مفاد نامه‌هایی که رد و بدل شده یا موضوعات مرتبطی که مدنظر ایران هست، مطرح شد اما نکته مهم در این جلسات که امروز و روز گذشته برگزار شد و متوقف نخواهد شد و در روزهای آینده هم برخی از برنامه ریزی ها برای جلساتی در کمیسیون امنیت ملی وجود دارد، این است که منافع ملت ایران را در بالاترین سطح تامین کنیم.

وی ادامه داد: قانون اقدام راهبردی مجلس که تصویب شده، باید در بالاترین سطح رعایت شود و بر آن تاکید کنیم. به عبارتی این انطباق باید صورت بگیرد که روند تفاهم در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده است. اما باید طرف مقابل و آمریکایی ها تصمیم سیاسی خود را در این باره بگیرند. 

این نماینده مجلس تاکید کرد: آمریکا باید تصمیم بگیرد و موضع خود را مشخص کند که آیا بنا دارند، منافع ملت ایران را کامل بپذیرند یا اینکه مثل قبل میخواهند پیمان شکنی و بدعهدی کند. الان پیام هایی که بین ما و اروپایی‌ها و واسطه آمریکایی ها رد و بدل شده در همین فضا است و اگر آنها تصمیم سیاسی بگیرند که منافع ملت ایران را به طور ویژه در نظر گرفته شود، توافق در دسترس است.

مقتدایی در ادامه تاکید کرد: اگر قرار باشد طرف مقابل سخنی بیان کند اما آن را عملیاتی نکند، همه مسئولیت‌ها بر عهده طرف مقابل خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه در جلسه روز گذشته مفادی که نمایندگان باید به آن دسترسی می‌داشتند، در اختیار آنها قرار گرفت، تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی در جریان امور است و حتی مفاد متن هم امروز مورد نقد و پیشنهاد قرار گرفت.

وی درباره اینکه علاوه بر دو موضوع که به توافق شفاهی رسیده است، موضوع سوم هم به تفاهم طرفین رسیده است یا خیر، اظهار داشت: مجلس در این باره سختگیرانه عمل می‌کند به این معنا که ما باید یقین پیدا کنیم که منافع ملت ایران در بالاترین سطح مورد لحاظ قرار می‌گیرد. دلیلش هم این است که طرف مقابل ما قبلاً همین روند را طی کرده و بدعهدی کرده است.

نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: موضوع راستی‌آزمایی و برداشتن تحریم‌ها و سایر موضوعات مرتبط دیگر در جلسه امروز مطرح شد و تا وقتی که یقین نکنیم که منافع ملت ایران تامین می شود، قاعدتاً نمایندگان پافشاری‌های لازم را خواهند داشت.

مقتدایی یادآور شد: همکاران ما در مجلس بر این موضع هستند دوستان ما در دولت هم به این موضوع تاکید دارند.

وی درباره اینکه آیا زمان پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی ایران مشخص شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کوتاه ترین زمان پاسخ لازم را ارائه داد و در این زمان باید طرف مقابل جدیت خود را نشان دهد

این نماینده مجلس تاکید کرد: طرف مقابل باید یک موضوع اساسی و کلیدی را در نظر بگیرد و آن اینکه موضوعات لازم را برای منافع ملت ایران بپذیرند. البته اگر اروپایی ها در این باره اقدامی انجام ندهند، خیلی زود فصل سرما فرا خواهد رسید و شاید طرف اروپایی بیشتر متضرر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید