توافق نهایی از مسیر مختومه شدن پرونده ادعایی آژانس اتمی می‌گذرد؟

کدخبر: ۵۱۷۲۲۶
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.
توافق نهایی از مسیر مختومه شدن پرونده ادعایی آژانس اتمی می‌گذرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تبادل نظرات درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق نهایی در حالی جریان دارد که رسیدن به توافق ‌نهایی علاوه بر رفع موثر و پایدار تحریم‌ها از مسیر مختومه شدن ادعاهای سیاسی پادمانی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران می‌گذرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. ایران در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز برای طرف مقابل تشریح کرد که برجام نباید از طرف غرب گروگان مسائل و ادعاهایی باشد که با هدف اعمال فشار بر ایران مطرح شده‌اند.

ایران اسفند گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود با آژانس بین‌المللی انرژی توافق کرد تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی حل و فصل شود. طرف‌ غربی هم تعهداتی را در این زمینه پذیرفت که با گذشت بیش از ۶ماه، نه تنها اجرا نکرد که مسیری کاملا متضاد را در پیش گرفت.

این کشورها، هم در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ پیشنهاد کرده و هم با نادیده گرفتن ابتکارات ایران، این قطعنامه را به تصویب رساندند. رفتاری که گمانه نبود جدیت و حسن نیت طرف مقابل را در مسیر توافق نهایی تقویت کرده است.

این درحالیست که تحرکات مقامات صهیونیستی در روزهای اخیر برای اخلال در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی به‌عنوان مجرم اصلی فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در جهان، بشدت در تلاش است تا پرونده بسته‌شدۀ "ابعاد احتمالی نظامی" در سال ٢٠١۵ را به واسطه اطلاعات یا ادعاهای غیرمستند مجدداً مفتوح ‌سازد.

سران این رژیم با طرح اتهام‌های بی‌اساس علیه برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تقلا می‌کنند تا پرونده ادعایی ایران در آژانس را به عنوان یک پروژه سیاسی- امنیتی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با چشم‌پوشی از زرادخانه‌های مملو از تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی ادعاها درباره اختلافات پادمانی با ایران را به طور مکرر تکرار کرده و خواستار از سرگیری دسترسی‌های فرا پادمانی توسط ایران است که برمبنای حسن‌نیت صورت می‌گرفت اما به تدریج دربرابر بدعهدی‌های طرف‌های غربی متوقف شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌ان» خطاب به ایران گفت: به ما پاسخ‌ها و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم چیزهای زیادی را که شفاف‌سازی درباره آنها ضروری است، شفاف‌سازی کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم تصریح کرده است: جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد و هیچ سایت و فعالیت معرفی نشده‌ای هم وجود ندارد. وی ادعاهای پادمانی را یک حرکت سیاسی برای تداوم فشار حداکثری علیه ایران دانست و خاطر نشان کرد که بازرسی از فعالیت‌های صلح‌امیز هسته‌ای ایران مطابق با ضوابط پادمانی در جریان است.

واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای است، به عدم اشاعه نیز متعهد است و از اجرای غیر تبعیض آمیز و بیطرفانه نظام پادمان‌های توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند.

ایران همواره تاکید کرده است آژانس بین المللی انرژی اتمی باید وظایف خود را به صورت حرفه ای و فارغ از فشار طرفهای ثالث و بخصوص اتهامات بی اساس سازمانهای جاسوسی انجام دهد. از این منظر، اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اکنون از کاهش نظارتش بر برخی تاسیسات هسته‌ای ایران ناراضی بوده باید پیش از همگان اثبات کند که به تعهداتش به عنوان مدیرکل آژانس پایبند است، و تحت تاثیر القائات و سناریوها و سندسازی‌های سرویس‌های جاسوسی دنیا نیست.

یک دیپلمات ایرانی مرداد ماه گذشته که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از سرگرفته شد به ایرنا گفت: پایداری توافق در توازن آن است؛ اطمینان در مقابل اطمینان. مسائل ادعایی پادمانی با فشار سیاسی ایجاد شدند و با فشار سیاسی ادامه پیدا کرده‌اند و ماهیت سیاسی دارند. 

وی با تاکید بر ضرورت مختومه شدن این پروند تصریح کرد که مسائل پادمانی نباید دستاویزی برای سواستفاده علیه ایران در آینده باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک