علت تغییر رویکرد ترکیه در قبال سوریه چیست؟

کدخبر: ۵۱۷۳۷۵
یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سیاست خارجی در ترکیه فرصت ساز و جاه طلب است و ترک‌ها همانطور که با فلسطینی‌ها و گروه‌های فلسطینی ارتباط دارند با اسرائیلی‌ها نیز فالوده می‌خورند.
علت تغییر رویکرد ترکیه در قبال سوریه چیست؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، حسن لاسجردی در مورد تغییر رویکرد دولت اردوغان در تعامل با دولت بشار اسد و اینکه در بحران سوریه  اردوغان به دنبال براندازی دولت بشار اسد بود ولی اکنون خبرهایی مبنی بر برقراری ارتباط بین دولت‌های این دو کشور مطرح شده و علت این موضوع چیست؟ اظهار کرد: تغییر رویکرد در ترکیه به روحیات و نگاه‌های دولتمردان این کشور به منافع ملی باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: قبل از بحران سوریه و وقوع جنگ و نزاع در این کشور روابط آنکارا و دمشق روابط خوبی بود و رفت و آمد زیادی بین مقامات دو کشور وجود داشت ولی بعد از وقوع جنگ سیاست خارجی ترکیه در مورد دولت بشار اسد تغییر کرد و ترکیه اقدام به حمایت از مخالفان بشار اسد کرد.

لاسجردی با بیان اینکه در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تصمیم ترکیه برای گفت‌وگو با مقامات دولت بشار اسد مطرح شده است و به نوعی به نظر می‌رسد که ترکیه در ارتباط با موضع دولت بشار اسد تغییر رویکرد داده است، افزود: باید به این موضوع توجه داشت که سیاست خارجی در ترکیه فرصت ساز و جاه طلب است و ترک‌ها همانطور که با فلسطینی‌ها و گروه‌های فلسطینی ارتباط دارند با اسرائیلی‌ها نیز فالوده می‌خورند و یا می‌توان در این زمینه به نوع تعامل ترک‌ها با مسکو و کی یف  در بحران اوکراین اشاره کرد و اینها همه به  نگاه دولتمردان این کشور به بحث منافع ملی کشور و سیاست خارجی فرصت ساز و جاه طلب این کشور بر می‌گردد. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه البته در این تغییر رویکرد دولتمردان ترکیه می‌توان موضوع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در سال آینده را نیز مورد توجه قرار داد، افزود: اردوغان در تلاش است که در مدت باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات پرونده بحران‌های ترکیه را در عرصه سیاست خارجی و حتی داخلی را  به نوعی ببندد و یا آنها را از مدار خارج کند. 

وی با تاکید بر اینکه مشکلات داخلی و رقابت‌های انتخاباتی در ترکیه در تعیین رویکرد دولتمردان این کشور در عرصه سیاست خارجی موثر است، خاطرنشان کرد: آنها به دنبال این هستند که روحیه مسالمت‌آمیز و انعطاف‌پذیری از خود نشان دهند و از این روحیه به عنوان یک برگ برنده در برابر مخالفان داخلی‌شان و دیگر گروه‌های رغیب استفاده کنند.

لاسجردی تصریح کرد: اردوغان می‌خواهد با همکاری با دولت سوریه و برقراری روابط اقتصادی با این کشور به نوعی گذشته را تصحیح یا پاک کند و همچنین با در پیش گرفتن رفتار مسالمت آمیز با کردها به نوعی فشار کردها را بر روی خود کم کند؛ چرا که به نظر می‌رسد اردوغان در این دوره از انتخابات حساب ویژه‌ای بر روی آراء کردها باز کرده است و تاثیر آراء آنها را در انتخابات اخیر ترکیه به وضوح مشاهده کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید