افشای منابع درآمدی داعش /محموله های نفتی با تخفیف زیاد فروخته می شوند /قاچاق انسان و باج گیری تبدیل به منبع درآمد شد

کدخبر: ۵۲۲۴۴۵
فروش نفت در ابتدا بخش عمده ای از درآمد داعش را تامین می کرد، اما از زمانی که ایالات متحده و دیگران حملات هوایی گسترده ای را به تاسیسات نفت و گاز این گروه انجام دادند، این درآمد کاهش یافت.
افشای منابع درآمدی داعش /محموله های نفتی با تخفیف زیاد فروخته می شوند /قاچاق انسان و باج گیری تبدیل به منبع درآمد شد

به گزارش اقتصاد نیوز روزنامه عصراقتصاد نوشت:

میادین نفتی که در سوریه و عراق توسط داعش تصرف شده، منبع اصلی تامین مالی این گروه تروریستی است.

این گروه تروریستی  نفت را در پالایشگاه‌های کوچک و سیار پالایش می‌کند، سپس آن را با کامیون به مرز ترکیه می‌فرستد، جایی که دلالان و تاجران نفت آن را مبادله می‌کنند.

از آنجا که این تجارت غیرقانونی است، محموله ها با تخفیف شدیدی فروخته می شود بنابراین قیمت ها به شدت نوسان دارد.

طبق گزارش‌ها، قاچاقچیان از خدمات پیام‌رسانی تلفن همراه مانند واتساپ برای هماهنگ کردن مبادلات محصولات استفاده می‌کنند.

 فروش نفت در ابتدا بخش عمده ای از درآمد داعش را تامین می کرد، اما از زمانی که ایالات متحده و دیگران حملات هوایی گسترده ای را به تاسیسات نفت و گاز این گروه انجام دادند، این درآمد کاهش یافت.ایالات متحده همچنین تلاش کرده است تا دلالان نفت را شناسایی و هدف قرار دهد و ترکیه را تشویق کند تا قاچاق در مرز خود را متوقف کند.

به این ترتیب درآمد نفت و گاز داعش آسیب جدی دید زیرا مهندسان و سایر کارشناسان فنی لازم برای ساخت این محصولات یا از منطقه فرار کرده اند یا کشته شده اند.

راههای دیگر کسب درآمد

مالیات و اخاذی: از آنجا که داعش قلمرو وسیعی را کنترل می کند، می تواند از افرادی که در آنجا زندگی می کنند مالیات بگیرد. برخی از این مالیات ها مشابه مالیات های یک ایالت عادی هستند، در حالی که برخی دیگر بیشتر شبیه اخاذی هستند.

داعش از  خدمات  برق و آب (به عنوان مثال در برخی مناطق، برق فقط یک ساعت در روز روشن است)، شرکت های مخابراتی، برداشت پول نقد از حساب های بانکی، مالیات می گیرد.

آدم ربایی برای باج: گزارش سازمان ملل به تخمین هایی اشاره می کند که داعش تنها از طریق آدم ربایی برای باج در سال گذشته ۳۵ تا ۴۵ میلیون دلار درآمد داشته است.

ایالات متحده و بریتانیا با غیرقانونی ساختن پرداخت باج به سازمان های تروریستی، سعی کرده اند این کانال مالی را محدود کنند.

این سیاست می تواند برای خانواده هایی که تحت تأثیر آدم ربایی قرار گرفته اند بسیار کم اثر به نظر برسد، اما مقامات معتقدند که این کار تروریست ها را از گروگان گرفتن آمریکایی و انگلیسی منصرف می کند.

داعش همچنین درآمد قابل توجهی از آدم ربایی برای باج خواهی در جوامع خود به دست می آورد، اقداماتی که معمولاً در مطبوعات بین المللی گزارش نمی شوند.

کمک کنندگان ثروتمند: اگرچه داعش در درجه اول توسط کمک کنندگان ثروتمند مانند سایر سازمان های تروریستی تامین مالی نمی شود، اما این کمک ها هنوز منبع درآمد قابل توجهی هستند.

برخی برآوردها می‌گویند که داعش در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ بالغ بر ۴۰ میلیون دلار از تجار، خانواده‌های ثروتمند و سایر کمک‌کنندگان در عربستان سعودی، قطر، کویت و امارات متحده عربی دریافت کرده است.

بسیاری از این کمک کنندگان نخبه به دلیل ترس و خصومت با ایران و رئیس جمهور سوریه، بودجه داعش را پرداخت کردند.

فروش آثار باستانی: داعش با به دست آوردن قلمرو، کنترل موزه‌ها، مجموعه‌های خصوصی و مکان‌های باستان‌شناسی را در دست گرفته است.مانند کاخ بزرگ آشورناسیرپال دوم پادشاه آشور.

این تجارت به گروه تروریستی قدرت عرضه گسترده ای از آثار هنری و تاریخی گرانبها داده است. به گفته گروه ویژه اقدام مالی مستقر در پاریس، در سال ۲۰۱۵، این گروه حداقل ۴۵۰۰ مکان فرهنگی را تحت کنترل خود داشت.

برخی از این آثار باستانی از بین می‌روند، اما برخی دیگر برای کسب سود دوباره فروخته می‌شوند و اغلب به بازارهای ترکیه و اردن و از آنجا به اروپا و سایر کشورهای پیشرفته سرازیر می‌شوند.

بانک های عراقی: وزارت خزانه داری تخمین زده است که داعش با تصرف شعب بانک های دولتی در شمال و غرب عراق در سال ۲۰۱۴ حداقل نیم میلیارد دلار پول نقد به دست آورده است.

یک افسر اطلاعاتی ایالات متحده به روزنامه گاردین گفته بود: “قبل از موصل، کل پول نقد و دارایی آنها ۸۷۵ میلیون دلار بود… پس از آن، با پولی که از بانک ها به سرقت بردند و ارزش تجهیزات نظامی که غارت کردند، می توانستند ۱.۵ میلیارد دلار دیگر به آن اضافه کنند.”

فروش سایر اموال غارت شده: با تصرف سرزمینی در عراق، داعش وسایل نقلیه، سلاح و مهمات آمریکایی را به دست آورده است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد یا دوباره بفروشد.

همچنین گزارش شده است که تجهیزات ساختمانی، ژنراتورها، کابل های برق، اتومبیل، دام، مبلمان و سایر کالاها را مجدداً فروخته است.

املاک و مستغلات: به گزارش وب سایت Niqash.org، داعش با  حراج اموال افرادی که کشته شده اند یا از مناطق تازه اشغال شده فرار کرده اند، پول نقد تولید می کند.

اموال متعلق به افرادی که گروه داعش آنها را دشمن خود می‌دانست – مانند ارتش و پلیس عراق، مقامات دولتی، سیاستمداران، قضات و دادستان‌های عمومی – نیز مصادره شده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل اسناد داعش از موصل، اموال مصادره شده توسط آنها می تواند به افراد محلی اجاره داده شود، یا به پایگاهی برای جنگجویان یا اعضای داعش تبدیل شود، یا به عنوان مکان های جدید بازسازی شود.

داوطلبین خارجی: برخی از داوطلبین خارجی که برای پیوستن به داعش سفر می‌کنند، ارز با خود می‌آورند. اگرچه به نظر می‌رسد این منبع بودجه نسبتاً محدودی برای آنها باشد.

کشاورزی: ​​داعش برخی از حاصلخیزترین مناطق عراق و سوریه را تحت کنترل دارد که گندم و جو زیادی تولید می کنند. به گفته تامسون رویترز، اگر این محصولات با ۵۰ درصد تخفیف در بازار سیاه فروخته شوند، باز هم می تواند بیش از ۲۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه برای دولت اسلامی داشته باشد.

سایر محصولات نیز به سادگی از کشاورزان گرفته می شود. یکی از پناهجویان سوری در مصاحبه با واشنگتن پست گفت که داعش ۱۰ درصد از محصول گندم خانواده او را گرفته است.

بر اساس گزارش ها، مقداری از گندم در کارخانه های آرد متعلق به دولت اسلامی آسیاب می شود و متعاقباً به مردم محلی و نانوایی ها فروخته می شود.

فسفات، سیمان و گوگرد: منطقه ای که داعش به تصرف خود درآورده است، سرشار از منابع طبیعی از جمله فسفات، سیمان و گوگرد است. تامسون رویترز تخمین می‌زند که منابع فسفات ممکن است ۵۰ میلیون دلار در سال برای داعش با قیمت‌های تخفیف‌خورده تولید کند، در حالی که اسید سولفوریک و اسید فسفریک ممکن است ۳۰۰ میلیون دلار تولید کنند.

قاچاق انسان: بسیاری از گزارش ها از فروش زنان و دختران به منظور ازدواج یا بردگی جنسی می گویند. از جمله بسیاری از زنان از اقلیت های ایزدی و شیعه در این بازار فروخته می شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید