عبور نتانیاهو از نظم قبیله ای؟/ بازی بی بی در فضای هولناک

کدخبر: ۵۳۷۷۶۱
امروز قرار بر آن است که نتانیاهو کابینه ای تازه تعریف کند، حال ناظران امید دارند« بی بی» با درک واقعیت های حاکم، گزینه های درست را برگزیند؛ چرا که بازی در فضای قطبی شده حاکم می تواند هولناک تر از هر زمان دیگری باشد.
 عبور نتانیاهو از نظم قبیله ای؟/ بازی بی بی در فضای هولناک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، پیروزی ائتلاف راست افراطی به رهبری«بی بی» انتقادهای بسیاری را در میان چهره های ارشد اسرائیلی به دنبال داشته، بسیاری هراس دارند که کابینه تعریف شده که در چارچوبش محتملا چهره های رادیکال قدرت مانور پیدا خواهند کرد، رژیم را درگیر چالش های متعدد کرده و شکاف‌های حاکم بر ساختار اجتماعی را عمیق تر کنند.

وحشت اسرائیلی ها از انتقام ایران/ امنیت مقامات صهیونیستی افزایش می‌یابد

در همین راستا نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین اسرائیل اخیرا با انتشار یادداشتی در نشریه نیویورک تایمز اعتراف کرد که اسرائیل به شکلی بی سابقه در موضع ضعف قرار گرفته، قطبی  و منفعل شده است. به نوشته این چهره سیاسی اسرائیلی همزمان با برگزاری چهار دور انتخابات در دو سال، سرزمین های اشغالی شاهد موجی از تنش ها میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها بوده؛ تنش هایی که صدها مجروح برجای گذاشته است.

اسرائیل سه سال است که به واسطه بی ثباتی سیاسی بودجه ای تصویب نکرده آن هم در شرایطی که نرخ بیکاری در سرزمین های اشغال افزایش یافته و این بازیگر درگیری کسری بی سابقه ای است.

نفتالی بنت با اشاره به چالش های حاکم  تاکید کرد که ائتلاف تعریف شده توسط او و یائیر لاپید بسیاری از جناح ها اعم از راست گرایان، جناح چپ، مذهبی ها، سکولارها، یهودیان و حتی اعراب را در آغوش گرفت. به ادعایش همین ائتلاف بودجه ای مملو از گزاره‌های اصلاح طلبانه را تصویب و برای صدها هزار اسرائیلی فرصت شغلی تعریف کرد و کسری بالونی را تقریبا به صفر رساند.

پاسخ تند اعتماد به کیهان/ دشمن تیم ملی نباشید، دوست هم نیستید

بنت مدعی بازگشت آرامش به نواز غزه در دوران رهبری اش شد، در حالی که در همان بازه زمانی، مسجد الاقصی و شرق بیت المقدس شاهد خونین ترین تنش ها میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها بودند. با این همه بنت بدون اشاره به تنش های دوان نخست‌وزیری خود و جانشینش از 200 میلیاردی نوشتی که به خزانه رژیم سرازیر شد. او تاکید کرد که ائتلاف تحت رهبری اش همه موفقیت ها را با تکیه بر حمایت های حزبی ایالات متحده به دست آورد.

حسن روحانی جاهل بود /هاشمی رفسنجانی به دنبال دیکتاتوری بود و خودش را عقل کل می دانست /برخی آخوندها عمامه برداشتند و مقابل اربابشان سجده کردند

به ادعای بنت، بیش از 70 درصد اسرائیلی ها با 70 درصد از پیشرفت های ادعایی موافق هستند. همه آنها باور دارند که در زمان مانور قدرت ائتلاف بنت و لاپید، زیرساخت ها بهبود یافت، وضعیت آموزش و امنیت بهتر شد و هزینه زندگی کم تر. با این همه نخست وزیر پیشین اذعان کرد که اختلاف های میان اسرائیل و فلسطین در باب مذهب و سیاست و ماهیت نظام حقوقی مطلوب عریان بود.بنت تاکید کرد که به واسطه همین اختلاف نظرها تلاش شد تا بر 70 درصد دستاوردها تمرکز شود و به جای مشاجره های بی پایان، در باب حاکمیت اسرائیل بر سرزمین اشغالی اجماع به دست آید.

بنت، علی‌رغم آپارتاید حاکم بر این رژیم، مدعی شده ائتلاف تحت رهبری اش ثابت کرد که افراد با عقاید سیاسی مختلف قادرند با یکدگر مشارکت داشته باشند بالاخص در جهانی که به ادعای او به شدت قطبی شده است.پس نخست وزیر پیشین با افتخار می گوید الگویی که برایشان در اولویت قرار داشت، همکاری و اتحاد بود و عبور از نظم قبیله ای به سوی نظم ملی.

بنت در ادامه یادداشت خود گفت، نتانیاهو در تلاش برای تشکیل ائتلافی مشابه ائتلاف او و لاپید با منصور عباس، رهبر حزب رعم دیدار داشته، دیداری که به گفته بنت بدون حصول نتیجه پایان یافت. بنت در ادامه به فشارهای تحمیلی علیه کابینه اش اشاره کرد و گفت، به دلیل اعتراض های عمومی و فضای مسموم مجازی، کابینه سقوط کرد؛ اعضای عرب تعریف شده در ائتلاف هم که برای ترسیم آینده ای اجتماعی و اقتصادی باثبات کنار ما تعریف شده بودند نیز خائن قلمداد شدند و خانواده هایشان هدف آزار و اذیت های بی امان . کار تا جایی پیش رفت که بسیاری آنها را عاشقان تروریست می خواندند.

به ادعای بنت، این مقوله در کنار حمله به مواضع تل آویودر سرزمین های اشغالی زمینه را برای تعلیق حزب رعم هموار کرد؛ کناره‌گیری که زنجیره ای از استعفاهای بعدی را کلید زد. امروز قرار بر آن است که نتانیاهو کابینه ای تازه تعریف کند. اکنون ناظران ناامیدانه انتظار دارند «بی‌بی» واقعیت های حاکم را در نظر گیرد، چرا که بازی در فضای قطبی شده حاکم می‌تواند هولناک‌تر از هر زمان دیگری باشد و جهان بحران‌زده را به سمت تنش بالایی هدایت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نگاهی به فرصت‌ها و تهدیدهای نواحی مرزی ایران

      اقتصادنیوز: ایران کشور بزرگ و پهناوری است که به جهت وضعیت جغرافیایی، اقلیم‌های متنوع و چشم‌اندازهای گوناگون دارد. این…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید