سرخط رسانه های دنیا

پرونده پهپادهای ایرانی روی میز جو بایدن / مذاکره با ایران در دستور کار نیست!

کدخبر: ۵۴۳۵۴۲
سی‌ان‌ان گزارش داده کاخ سفید یک گروه تحقیقاتی متشکل از سازمان‌های مختلف اعم از وزارت دفاع، وزارت خارجه، وزارت دادگستری، وزارت بازرگانی و خزانه‌داری برای تحقیق درباره پهپاد‌های ایران تشکیل داده است. در همین شرایط رویترز به‌ نقل از یک منبع که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که آمریکا برنامه ای برای اعمال تحریم جدید به دلیل ادعای استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین ندارد. اوکراین مدعی استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی شده اما ایران و روسیه مکررا این ادعا را رد کرده اند.
پرونده پهپادهای ایرانی روی میز جو بایدن / مذاکره با ایران در دستور کار نیست!

*به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «بازگشت بی بی با قطعی شدن تشکیل کابینه ائتلافی»، «تاکید پوتین بر پیروزی در اوکراین»، «زلنسکی در کاخ سفید»، «افشای اظهارنامه مالیاتی ترامپ»، «استقراض سازمان فضایی روسیه برای ادامه رقابت با پکن و واشنگتن»، «سرگردانی کشتی های تجاری در بنادر ایران»، «پرونده پهپادها ایرانی روی میز کاخ سفید» و «عدم مذاکره با ایران در دستور کار واشنگتن» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته تشکیل داده اند.

زلنسکی در کاخ سفید

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جریان دیداری با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته که آمریکا «تا زمانی که لازم باشد» در جنگ در کنار اوکراین خواهد ماند. او هنگام بازدید زلنسکی از کاخ سفید گفت: «هرگز تنها نخواهید ماند.» این نخستین سفر آقای زلنسکی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه گذشته است.

زلنسکی چهارشنبه شب بعد از گفتگو با همتای خود در کاخ سفید در کنگره آمریکا سخنرانی کرد تا خواستار ادامه کمک های آمریکا که آنها را «حیاتی» خواند شود. او در کنگره گفت که اوکراین نیازمند تسلیحات بیشتر است و برای بیرون راندن نیروهای روسیه به توپخانه و گلوله های بیشتری نیاز دارد.

بازگشت بی بی با قطعی شدن تشکیل کابینه ائتلافی

دفتر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل چهارشنبه شب اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود موفق به کابینه دولت ائتلافی جدید  شده است. بدین ترتیب این کابینه که که راستگراترین کابینه تاریخ اسرائیل قلمداد می‌شود مورد توافق قرار گرفته و بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت را قطعی کرده است.

نتانیاهو که در ماه نوامبر برنده انتخابات شد برای ششمین بار نخست وزیر خواهد شد که در تاریخ این رژیم بی‌سابقه است. ائتلاف او حاوی احزاب راستگرا از جمله حزبی است که رهبر آن قبلا به اتهام نژادپرستی علیه اعراب مجرم شناخته شده است. نتانیاهو دقایقی قبل از نیمه شب به وقت محلی - یعنی ضرب الاجل رئیس جمهور ایزاک هرزوگ برای تشکیل دولت - در توییتی نوشت: «من موفق (به تشکیل دولت) شده ام.»

تاکید پوتین بر پیروزی در اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، چهارشنبه  جنگ اوکراین را یک «فاجعه» توصیف ولی تاکید کرد تهاجم نظامی روسیه تا دستیابی به اهدافش ادامه پیدا می‌کند. همزمان، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که پرسنل نیروهای مسلح این کشور از یک میلیون نفر به ۱.۵ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. در جلسه ولادیمیر پوتین با مقامات نظامی و دفاعی روسیه، سرگی شویگو، وزیر دفاع این کشور، گفت تعداد ۱.۵ میلیون نفر شامل ۶۹۵ هزار پرسنل داوطلب و قراردادی خواهد بود. شویگو در بخش دیگری از سخنانش به سازماندهی و استقرار واحدهای نظامی جدید در غرب روسیه برای ایجاد توازن قوا در مقابل فنلاند و سوئد اشاره کرد که قرار است به ناتو بپیوندند.

پوتین در سخنان روز چهارشنبه خود بار دیگر غرب را به اقدامات «تحریک‌آمیز» که منجر به جنگ در اوکراین شد متهم کرد و افزود این اقدامات فصل دیگری از تلاش‌های قدرت‌های غربی طی چند قرن گذشته با هدف تضعیف و چند پاره کردن روسیه است.

افشای اظهارنامه مالیاتی ترامپ

با حکم کنگره ایالات متحده، محتوای اظهارنامه مالیاتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به دستور کنگره به طور علنی منتشر شد. پیش از این، کمیته ویژه امور مالیاتی کنگره آمریکا با اکثریت آرای دموکرات‌ها به انتشار اسناد مالیاتی ترامپ رای داده بود. 

طبق این اسناد ترامپ تقریبا در تمام اظهارنامه‌های مالیاتی خود گزارش داده است که ضرر می‌کند بدون اینکه واقعا ورشکست شود. دلیل آن این است که قیمت املاک و مستغلات فقط روی کاغذ وجود دارند و بهای واقعی آن بالاتر از این ارقام هستند. ترامپ برای به حداقل رساندن مالیات‌های خود از این "دوگانگی" استفاده کرده است. نیویورک تایمز چند سال پیش محاسبه کرده بود که ارزش‌ دارایی‌های املاک و سود شرکت‌های ترامپ کاهش می‌یابد و فقط زمانی که ترامپ آنها را برای فروش می‌گذارد ارزش آنها دوباره بالا می‌رود.

استقراض برای ادامه رقابت با پکن و مسکو

سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) اعلام کرد که برای اجرای برنامه ساخت انبوه ماهواره در رقابت با ایالات متحده و چین ناچار به استقراض ۵۰ میلیارد روبلی (۶۸۰ میلیون یورویی) در سال ۲۰۲۳ است. بر اساس اعلام روسکوسموس، تامین مالی پروژه افزایش ظرفیت ساخت و پرتاب ماهواره روسیه از طریق انتشار مستمر اوراق قرضه عمومی در بازارهای مالی این کشور طی طول سال آینده میلادی انجام خواهد شد. 
 

سرگردانی کشتی های تجاری در بنادر ایران

خبرگزاری رویترز مدعی معطلی چندین هفته‌ای ده‌ها کشتی تجاری برای تخلیه محموله‌های غلات و شکر در بنادر ایران خبر شد. این خبرگزاری ادعا کرده بیش از ۴۰ کشتی حامل غلات و شکر در بنادر ایران سرگردان شده‌اند . رویترز مدعی است با استناد به گزارش‌ها و اطلاعاتی که از منابع تجاری و شرکت‌های فعال در زمینه ردیابی کشتی‌های تجاری به دست آورده،  با وجود معافیت مواد غذایی از شمول تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، بروز اختلال در پرداخت‌های ارزی طرف ایرانی موجب شده تا تسویه حساب با شرکت‌های بین‌المللی پیچیده‌تر و نامنظم‌تر از گذشته شود. 

پرونده پهپادها ایرانی روی میز کاخ سفید

سی‌ان‌ان گزارش داده کاخ سفید یک گروه تحقیقاتی متشکل از سازمان‌های مختلف اعم از وزارت دفاع، وزارت خارجه، وزارت دادگستری، وزارت بازرگانی و خزانه‌داری برای تحقیق درباره پهپاد‌های ایران تشکیل داده است.   در همین شرایط رویترز به‌ نقل از یک منبع  که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که آمریکا برنامه ای برای اعمال تحریم جدید به دلیل ادعای استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین ندارد. اوکراین مدعی استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی شده اما ایران و روسیه مکررا این ادعا را رد کرده اند.

مذاکره با ایران در دستور کار نیست!

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت و گوی اختصاصی با شبکه  الجزیره اعلام کرد، مذاکره با ایران در دستور کار نیست و باردیگر از اعتراضات در ایران حمایت و ادعاهایی  کرد.

وی در خصوص جنگ اوکراین گفت که جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا با ولودمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود در خصوص شرایط در میدان های جنگ و اقداماتی که واشنگتن می تواند برای کمک به کی‌یف انجام دهد، بحث و تبادل نظر خواهند کرد. کربی در بخش دیگری از سخنانش به روابط رو به رشد روسیه و چین اشاره کرد گفت که شاهد افزایش همکاری و گفت وگوهای چین و روسیه هستیم و این مسأله را از نزدیک زیر نظر داریم. وی اضافه کرد: با توجه به شرایط میدان جنگ و تاکتیک های روسیه، کمک ما به اوکراین نیز تغییر کرده است. کربی همچنین ادعا کرد: پس از آن که پوتین از موشک کروز و پهپادهای ایرانی استفاده کرد، دفاع ضد هوایی موضوعی است که اوکراینی‌ها به آن نیاز دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید