سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

ادعای جدید اسرائیل درباره برجام/ سکوت روحانی شکست

کدخبر: ۵۴۴۸۱۳
ادعاهای اسرائیلی ها درباره برجام و واکنش ها به بازگردان خانواده علی دایی از هواپیما از جمله خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که اقتصادنیوز در این گزارش آنان را مرور کرده است.
ادعای جدید اسرائیل درباره برجام/ سکوت روحانی شکست

به گزارش اقتصادنیوز ، با وجود آنکه چند روزی از جلوگیری از سفر همسر و دختر علی دایی و پیاده کردن آنها از هواپیمایی که مقصدش دوبی بود می گذرد اما، هنوز با واکنش ها و انتقاداتی رو به رو است. همچنین ادعاهای اسرائیلی ها درباره برجام و روایت سخنگوی سپاه از فرمان مهم رهبری از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود. بر همین اساس، خبرهای مهم 24 ساعت گذشته را در این «بسته خبری اقتصادنیوز» می خوانید. 

ادعای جدید اسرائیل درباره برجام

در چند روز گذشته، خبرهای مهمی درباره احیای برجام منتشر شده است. از یک سو آمریکایی از مرگ برجام می گویند و از سمتی دیگر، در ایران سیگنال هایی برای احیای توافق مشاهده می شود. حال، روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی نوشت: مقامات اسرائیلی مدعی هستند که ایالات متحده همچنان به دنبال دستیابی به توافق احیای برجام است و در این مسیر از حمایت نهادهای دفاعی کشور هم برخوردار است.

همچنین این روزنامه نوشت که نهاد امنیتی تل‌آویو بر این باور است که واشنگتن علاقه‌مند به امضای توافق هسته‌ای با ایران است و اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره مرگ توافق هسته‌ای یک «لغزش زبانی» بوده تا سخنانی الزام‌آور.

در این میان، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و مذاکره‌کننده ارشد روسی حاضر در مذاکرات احیای برجام در توئیتی نوشت: «آقای بورل گفته که برجام جایگزینی ندارد. مخالفت با آن دشوار است. اما سوال اینجاست که آیا فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین، با آقای بورل هم‌نظرند؟ هنوز مشخص نیست. همه آنها همچنان سکوت کرده‌اند».

واکنش ها به ممانعت از سفر خارجی خانواده علی دایی

دو روز پیش بود که رسانه ها از ممنوع الخروجی همسر و دختر علی دایی خبر دادند و نوشتند:«  همسر و دختر علی دایی که از طریق پرواز دبی در حال خروج از کشور بودند از پرواز پیاده شدند.» 

علی دایی در واکنش به این خبر گفت:« همسر و دخترم امروز از فرودگاه امام خمینی کاملا قانونی سوار هواپیما شدند تا به دوبی بروند اما هواپیمای شرکت ماهان را از دوبی برگرداندند و در کیش به زمین نشاندند و دختر و همسر من را از پرواز پیاده کرده‌اند اما بازداشت نشدند. الان هم پیگیر کارهای آنها هستم تا از کیش به تهران برگردند.»

با این حال، اگر چه برخی خبرها مبنی بر سفر آن ها به آمریکا تکذیب شد ولی این اتفاق با واکنش ها و انتقاداتی رو به رو شد. به طور مثال، عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت:« ‌نحوه برخورد با خانواده علی دایی این نکته را روشن می‌کند که با چنین شیوه‌هایی هیچ مشکلی حل نمی‌شود، بلکه بدتر می‌شود. باید رویکرد امنیتی انتظامی به اعتراضات بشدت محدود و رویکرد سیاسی حل منازعه جایگزین آن شود. خود دانید از ما گفتن.»

روزنامه فرهیختگان هم با انتقاد از صدا و سیما نوشت:« در موضوعی مثل عملیات بازگرداندن خانواده یک فوتبالیست و در وضعیتی که در افکار عمومی پیرامون این موضوع سوال وجود دارد صداوسیما جز توییت فاجعه یک خبرنگارش که جمله رهبر انقلاب خطاب به دشمنان را برای آن فوتبالیست به ‌کار برد چه اقدامی انجام داد؟» 

سکوت روحانی شکست

از زمان آغاز اعتراضات  تا به الآن، سکوت افرادی مانند حسن روحانی سوال برانگیز بود و حتی انتقاداتی هم به آن مطرح شده بود. با این حال، روز گذشته حسن روحانی سکوت خود را شکست و در اظهاراتی معنادار گفت:«  ما اسلامی را قبول داریم که در آن زن مایه مباهات جامعه است و می‌تواند برای زنان و مردان الگو باشد؛ چنانکه حضرت فاطمه اطهر(س) الگوی همه ما مسلمان‌هاست. ما اسلام رحمت و رحمانی را قبول داریم که مورد نظر پیامبر اسلام و ائمه هدی بود. اسلامی که در آن پیامبر(ص)، دخترکشی را رذیلت و تکریم زن را فضیلت می‌داند.»

انتقادات مرجع تقلید معروف از قیمت دلار

در این میان، انتقادات آیت الله مکارم شیرازی از قیمت ارز، فرمان مهم رهبر انقلاب به سردار سلامی از زبان سخنگوی سپاه، اظهارات رئیسی درباره اعتراضات از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید