گزینه پیشنهادی ریاست دیوان محاسبات:

هر کسی از خود حسابرسی نکند، ناکام می‌شود/ گزارش تفریغ بودجه باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد

کدخبر: ۵۴۶۱۳۱
گزینه پیشنهادی تصدی ریاست دیوان محاسبات گفت: اگر زنجیره نظارتی مجلس عمق بخشی شود هدررفت بیت‌المال کاهش یافته و بودجه در جای درستی هزینه می‌شود.
 هر کسی از خود حسابرسی نکند، ناکام می‌شود/ گزارش تفریغ بودجه باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پژمان پشمچی زاده در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان ارائه برنامه‌های خود به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی ریاست دیوان محاسبات مجلس بیان کرد: از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه که به بنده حقیر اعتماد کردند، تشکر می‌کنم. هر کسی از خود حسابرسی نکند بی تردید خسارت زده و ناکام می‌شود. هر کسی به اوضاع قول و فکرش آگاه باشد امکان اصلاح خطا برای او وجود دارد.

وی گفت: مطابق اصل ۵۵ قانون اساسی دیوان محاسبات، کلیه حساب‌های وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی که به نحوی از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند رسیدگی کرده و آنها را حسابرسی می‌کنند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکند.

وی در ادامه اظهار کرد: دیوان محاسبات مستقیما زیر نظر مجلس فعالیت کرده و نقش موثری در بعد نظارتی مجلس دارد. اگر مرکز پژوهش‌ها دست نمایندگان را با داده‌ها و اطلاعات علمی پر می‌کند رسالت دیوان محاسبات نیز ارائه آمارها و داده‌های حسابرسی شده پیرامون دخل و خرج بیت‌المال است. چه در سطح تحلیل و چه در سطح سیاست‌های عملیاتی و اصلاح ساختار بودجه دیوان محاسبات اثرگذار است. گزارش‌های دیوان محاسبات می‌تواند چراغ راه آینده قانونگذاری و نظارت باشد.

گزینه پیشنهادی ریاست دیوان محاسبات تصریح کرد: این نهاد می‌تواند بیشترین کمک را به دولت داشته باشد. یکی از محوری‌ترین برنامه‌های بنده جلوگیری از انحراف از برنامه‌ها و بررسی ریشه‌های ترک فعل و آثار آن است. از نظر بنده دیکته‌های نانوشته از روی ناکارآمدی باید مورد رسیدگی قرار گیرد. از سوی دیگر بنده بر اصل تفکیک قوای سه گانه تاکید دارم. اگر قوه مقننه نقش قانونگذاری و دولت نقش اجرای قانون را بر عهده دارد هیچ کدام نباید از ریل خود خارج شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر زنجیره نظارتی مجلس با داده‌های درست عمق بخشی شود می‌توان بخش قابل توجهی از هزینه‌های بیت‌المال را کاهش داد و جای درستی هزینه کرد. دیوان محاسبات مسئولیت مستقیم حسابرسی عملکردی را بر عهده دارد و این مهم جز با چابک سازی این دیوان و بهره گیری از نیروهای متعهد و متخصص قابل اجرا نیست. از سوی دیگر گزارش تفریغ بودجه باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد تا شفافیت را رقم زند.

پشمچی زاده گفت: دیوان محاسبات باید کارنامه هر کدام از دستگاه‌ها را با نگاه غیر سیاسی و بلکه ارزیابی تخصصی تهیه کرده و آن را ارائه کند. عدم اجرای قانون، تاخیر در اجرای قانون یا اجرای ناقص آن هر کدام دلایلی دارد که باید به صورت جداگانه بررسی شود. استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی در دیوان محاسبات حائز اهمیت است. دیوان محاسبات با تعامل منطقی می‌تواند کمک حال دولت باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید