ستایشی: هیچ مدرکی درباره ادعا پیرامون زندانیان زن ارائه نشده/ احصای ۴ عنوان اتهامی برای عاملان ترور شهید سلیمانی

کدخبر: ۵۴۶۱۹۳
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به احصای ۴ عنوان اتهامی برای عاملان ترور شهید سلیمانی گفت: قوه قضائیه به صورت ویژه پرونده شهادت ایشان را دنبال می‌کند.
ستایشی: هیچ مدرکی درباره ادعا پیرامون زندانیان زن ارائه نشده/ احصای ۴ عنوان اتهامی برای عاملان ترور شهید سلیمانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز «سه شنبه ۱۳ دی» با اصحاب رسانه با اشاره به سالروز یوم الله نهم دی، بیان کرد: در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ شاهد وقایعی بودیم که نیاز به تبیین دارد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: نهم دی ماه سال ۸۸ از آن روز در تاریخ ما ماندگار شد که این روز، روز تجلی اراده ملت غیور ایران برابر دشمن بود که سعی داشتند ارزش‌های ملت ایران و انقلاب برخاسته از ارزش‌ها را مورد تهاجم قرار دهد.

وی تصریح کرد: مردم ما در نهم دی ماه فراتر از سلایق و فکری و قومی نشان دادند که دلبستگی آن‌ها به کلام الله و زیر سایه ولایت و خط سرخ عاشورا؛ خدشه پذیر نیست و اجازه تعرض به این حریم به احدی داده نمی‌شود.

ستایشی افزود: ویژگی بارز دیگر در یوم الله نهم دی ماه سال ۸۸ آن بود که نشان داد مردم ایران علی رغم خواست دشمن همانا یگانه سنگربان، دیده بان، حافظ و نگهبان انقلاب و ارزش‌های انقلاب و ارزشی هستند و سکوت آن‌ها در برابر دشمن نه به معنای همراهی با بدخواهان بلکه به معنی صبر انقلابی و مهلت دادن به نخبگان است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ۹ دی نشان داد که زمان صبر مردم سرانجام به پایان خواهد رسید و زمانی که مردم بخواهند همچون نهم دی کار را بر منافقان و معاندان با ارزش‌ها تمام کنند، خواهند توانست، با گذشت بیش از ۱۳ سال از این سالروز تاریخی و تأثیر گذار دشمن همچنان در صدد شناسایی نقاط ضعف خود که منجر به برپایی این روز شد، است و این خود به خوبی نشان می‌دهد که سیلی ۹ دی تا چه اندازه سخت و عبرت آموز است.

وی با اشاره به سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: شهید سلیمانی به دلیل فعالیت‌های مختلف در عرصه‌های مختلف بین المللی به عنوان نماد مبارزه با استعمار و استکبار جهانی در سال‌های اخیر، مطرح بوده است. وی با مجموعه همکارانش در راستای سیاسیت‌های ظلم ستیزانه جمهوری اسلامی، عمق استراتژیک جمهوری اسلامی را در کشورهای جبهه مقاومت را نشان داده است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: از این رو هدف دشمن از حذف فیزیکی شهید سلیمانی تأثیر گذاری بر روی این مسیر پرشتاب و بالنده بود، به شهادت رساندن شهید سلیمانی همانا نقض صریح‌ترین حقوق بین المللی و زیر پا گذاشتن مقرراتی است که دشمن بارها خود را ملتزم به آن دانسته و دیگران را بابت آن مواخذه کرده است.

قوه قضائیه به صورت ویژه پرونده شهادت شهید سلیمانی را دنبال می‌کند

‌وی افزود: نقض پرونده شهید سلیمانی فقط مسئله پیگیری ترور شخص وی نیست بلکه محل ارزیابی دقیق صحت ادعای آمریکا در پایبند بودن به حقوق بین الملل و مبین خوی استکباری آمریکا است. قوه قضائیه به صورت ویژه در دادگاه‌های داخلی و بین المللی به دنبال احقاق حق ملت ایران است.

ستایشی ادامه داد: پیام مکتب شهید سلیمانی و انقلاب اسلامی برای امروز و آینده عدم تحمل بی عدالتی و عدم قبول ظلم و اجحاف بر اسنان‌ها است، اگر از سوی قدرت‌ها اجحافی صورت بگیرد، اگر قصور و تقصیر و مقاومتی در داخل و خارج وجود دارد، وظیفه داریم که با آن تا تحقق کامل عدالت مبارزه کنیم و شهید سلیمانی نشان داد که این مقاومت مسمر ثمر است.

احصای ۴ عنوان اتهامی برای عاملان ترور شهید سلیمانی

وی با بیان اینکه در خصوص ابعاد حقوقی و پیگیری کیفری پرونده شهید سلیمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: ۴ عنوان اتهامی علیه عاملان ترور شهید سلیمانی مطابق قوانین داخلی و موازین بین المللی احصاء شده است.

سخنگوی با بیان اینکه متهمان پرونده به دو بخش عامل و عامل ترور تقسیم بندی شده است، اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضائی خطاب به مراجع حقوقی و اداری تهیه و ارسال شده است. ۱۵۴ ردیف متهم که ۹۶ نفر از آن‌ها اتباع امریکایی هستند شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

وی افزود: در راستای پیگیری عاملان این جنایت به ۹ کشور ۱۱ نیابت قضائی ارسال و به برخی از کشورها ۲ نیابت قضائی ارسال شده است. برای ۹۶ نفر از متهمان امریکایی به نشانی‌های آن‌ها ابلاغیه قضائی ارسال شده است.

ستایشی گفت: پیگیری‌های بسیار دقیقی در خصوص پایگاه‌های امریکایی کشورهای منطقه و کشورهای دیگری همچون آلمان و انگلستان در راستای کمک فنی و اطلاعاتی برای انجام ترور صورت گرفته است.

وی افزود: درپیگیری‌ها از طریق پلیس بین الملل اعلان قرمز برای متهمان با دستور قضائی صادره از سوی شعبه بازپرسی مربوطه برای ۷۳ نفر از مقامات امریکایی عامل ترور از جمله رئیس جمهور سابق آمریکا صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ۳ دوره نشست تفصیلی مقامات ایرانی و کشور عراق انجام شد که در آن توافقات جامعی صورت گرفت و نشست چهارم در دی ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: ۱۴ نشست فنی، تخصصی، حقوقی و قضائی با حضور مسئولان مربوطه برای تحقیق در این پرونده برگزار شده است. در خصوص بحث حقوقی و کیفری ترور شهید سلیمانی و همراهان وی اقدامات مختلفی صورت گرفته است، از جمله بررسی تفصیلی که طی آن راهکارهای حقوقی در راستای صلاحیت جهانی در پرتو حقوق بین الملل با استناد به نقض حقوق بشر، مجکومیت تروریسم اماده و محیا شده است.

ستایشی گفت: حدود ۲ هزار صفحه تحقیقات قضائی و ۷۰۰ صفحه قرار جلب دادرسی و ۶۰ صفحه کیفرخواست برای این جنایت تنظیم شده است.

هیچ مدرکی درباره ادعای دروغین پیرامون زندانیان زن ارائه نشده است

وی در خصوص ادعای دروغ و بدون سند منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های معاند و در ادامه آن برخی رسانه‌های داخلی در خصوص آزار و تجاوز جنسی به متهمان زن در زندان‌های کشور، گفت: از جمله وقایع قابل تأمل و تأسف و قابل پیگیری و تعقیب قضائی در هفته‌های اخیر ادعای دروغی است که از سوی برخی رسانه‌های معاند و در ادامه توسط برخی افراد دارای تریبون در داخل کشور تحت عنوان آزار جنسی به نسوان مطرح شد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: طرح کننده اولیه دروغ سازی بزرگ رسانه‌ای که رسانه‌های بزرگ خارجی بوده و تاکنون حاضر نشدند تا در مورد ادعای‌های خود سند و مدرکی ارائه کنند.

وی افزود: قوه قضائیه بارها اعلام کرده که روند نگهداری و مراقبت از زندانیان زن توسط بانوان صورت می‌گیرد و در تمام فرایند بازداشت بانوان، مردان حضور ندارند. در هفته‌های اخیر دست کم ۳ هیئت مستقل از سوی مجلس شورای اسلامی، معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر اسلامی با سرکشی و ملاقات با زنان زندانی، به صراحت اعلام کردند که هیچ زندانی زن این شایعه را تأیید نکرده و خود با رد این شایعه خواهان پیگیری و تعقیب ادعای دروغ پردازان شده‌اند.

ستایشی گفت: قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی بارها اعلام داشته در راستای ارتقای شفافیت، جبران مشکلات و یا خلاءهای احتمالی همواره با آغوش باز خود درخواست کننده نسبت به دریافت نظرات همگان بوده است. بارها اعلام کردیم هر فرد و جریانی صرف نظر جریانات سیاسی و اعتقادی اگر مشکلی در بخش‌ها مشاهده می‌کند، آن را به قوه قضائیه منعکس کند.نمی‌پذیریم روان افراد مشوش شود.

وی افزود: مردم در مقام نظارت، پایش و رصد هستند، مردم مطمئن باشند با دقت در اسرع وقت نتیجه مورد بررسی و دقت واقع خواهد شد. باید در کنار طرح یک ادعا، اندک مستندی ضمیمه آن باشد، با قاطعیت اعلام می‌کنیم تاکنون هیچ فردی هیچ مدرکی در خصوص موضوع فوق به هیچ مرجعی منعکس نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید