سرخط خبری رسانه‌های دنیا

خبر بد آمریکا درباره برجام/ تحریم جدید علیه ایران در راه است؟

کدخبر: ۵۴۹۴۹۳
وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با جیمز کلورلی، همتای بریتانیایی خود در واشنگتن گفت: ما از اعدام علیرضا اکبری و اقدامات خشونت بار علیه تظاهرکنندگان به دست حکومت ایران ناراضی و خشمگین هستیم.
خبر بد آمریکا درباره برجام/ تحریم جدید علیه ایران در راه است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «تقاضای پناهندگی یک عضو مهم گروه واگنر از نروژ»، «ممنوعیت استفاده از پرچم‌های روسیه و بلاروس در مسابقات تنیس آزاد استرالیا»، «افزایش بهای نفت خام در پی داده‌های رشد اقتصادی چین»، «حمایت رئیس کمیسیون اروپا از قرار گرفتن سپاه در لیست تروریسم»، «واکنش بلینکن به اعدام علی‌رضا اکبری» و «رشد منفی در چین پس از شش دهه» مهم‌ترین سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

تقاضای پناهندگی یک عضو مهم گروه واگنر از نروژ 

به گفته مقامات نروژی یک عضو پیشین گروه مزدور واگنر وارد نروژ شده و از این کشور درخواست پناهندگی سیاسی کرده است. گفته می‌شود این شخص به نام آندری مدودف از اعضای بلندپایه گروه واگنر بوده است. پلیس نروژ هفته گذشته اعلام کرده بود که فردی به طور غیرقانونی از روسیه، با عبور از مرز وارد خاک این کشور شده است. این مرد در ابتدا تنها یک فرد خارجی معرفی شده بود اما پس از اینکه به یک منزل شخصی در منطقه مرزی مراجعه و درخواست کمک کرد، توسط نیروهای مرزبانی دستگیر شد. چندین رسانه نروژی کمی بعد گزارش دادند که او آندری مدودف از اعضای مهم گروه واگنر است. 

سایت خبری مستقل روسی زبان مدوزا در گزارش خود در این باره به ویدیویی استناد کرده که نوامبر گذشته منتشر شد. در این ویدیو دیده می‌شود که مدودف ظاهراً فرمانده یگانی از واگنر است که یوگنی نوژین، از مزدوران پیشین این گروه در آن با پتک اعدام می‌شود.به گزارش یک سازمان حقوق بشری روسی، مدودف پس از پایان قرارداد چهار ماهه خود در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی به تیم واگنر پشت کرد. 

ممنوعیت استفاده از پرچم‌های روسیه و بلاروس در مسابقات تنیس آزاد استرالیا   

با تصمیم فدراسیون ملی تنیس استرالیا اهتزاز و نشان دادن پرچم‌های روسیه و بلاروس از روی سکوهای مسابقات تنیس آزاد این کشور ممنوع شد. این ممنوعیت فوراً اجرا خواهد شد. این تصمیم به دنبال درخواست سفیر اوکراین اتخاذ شده است. مسکو آن را «سیاسی‌کردن غیرقابل‌قبول ورزش» خواند.

افزایش بهای نفت خام در پی داده‌های رشد اقتصادی چین

قیمت جهانی نفت به دلیل امید به بالا گرفتن تقاضا افزایش یافت. ظهر سه‌شنبه قیمت هر بشکه (۱۵۹ لیتر) نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس ۸۵ دلار و ۱۸ سنت ثبت شد که ۷۲ سنت بیشتر از روز قبل بود. قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) برای تحویل در ماه فوریه با ۱۱ سنت افزایش به ۷۹ دلار و ۹۷ سنت رسید.

داده‌های رونق اقتصادی از چین فضای مثبتی را در بازار نفت خام ایجاد کرده است. این دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ بیش از حد انتظار رشد داشته است.چند رقم اقتصادی برای ماه دسامبر نیز به طرز غیرمنتظره‌ای مثبت بوده است. با این حال، در کل سال ۲۰۲۲، رشد اقتصادی چین به شدت زیر فشار سیاست سختگیرانه طولانی مدت رهبری سیاسی این کشور قرار گرفت. این جمهوری خلق یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان است.

چشم‌اندازهای اقتصادی در سایر کشورها و مناطق نیز امیدبخش به نظر می‌رسند. شواهد فزاینده‌ای برای کشورهای اروپایی مشاهده می‌شود که با وجود جنگ اوکراین می‌توان از رکود شدید اجتناب کرد.یکی از دلایل مهم، وضعیت قیمت گاز طبیعی است که پس از یک افزایش چشمگیر اکنون به سقف کمتر از پیش از حمله روسیه به اوکراین کاهش یافته است. هم‌زمان قیمت نفت خام نیز برای مدتی با افزایش شدید روبرو شد.

حمایت رئیس کمیسیون اروپا از قرار گرفتن سپاه در لیست تروریسم

لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در حاشیه مجمع جهانی اقتصادی داووس ۲۰۲۳ گفت که از قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کند.پارلمان اروپا قرار است روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را در رابطه با اعتراضات در ایران به رای بگذارد. بسیاری این قطعنامه را مقدمه‌ای برای قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا می‌دانند. تصمیم نهایی در این باره را کمیسیون اروپا می‌گیرد.

اتحادیه اروپا در حال بررسی دور چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به بهانه اعتراضات و ارسال ادعایی تسلیحات به روسیه است. رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک خود گزارش داده است که اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته آینده به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهند شد. اما برخی از اعضای اتحادیه خواستار این هستند که کل نهاد سپاه به فهرست تروریستی افزوده شود. انتظار می‌رود بریتانیا در هفته‌های آینده چنین تصمیمی بگیرد.

فون در لاین گفت: «ما در واقع به دنبال دور جدیدی از تحریم‌ها هستیم و از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست (تروریستی) نیز حمایت می‌کنم. من شنیده‌ام که چندین وزیر نیز این درخواست را دارند و فکر می‌کنم حق با آنها است.» قرار دادن سپاه به عنوان یک گروه تروریستی به این معنی است که عضویت در این گروه، شرکت در جلسات آن، و حمل آرم آن در ملأعام جرم محسوب می‌شود.

بلینکن: چند ماه است روی برجام تمرکز نداریم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با جیمز کلورلی، همتای بریتانیایی خود در واشنگتن گفت: ما از اعدام علیرضا اکبری و اقدامات خشونت بار علیه تظاهرکنندگان به دست حکومت ایران ناراضی و خشمگین هستیم.

وی در ادامه افزود: تهران مسئول عدم بازگشت به توافق هسته ای ( برجام ) پس از توافق همه طرف ها درباره آن است. ما متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای هستیم و ترجیح می دهیم این هدف از طریق دیپلماتیک محقق شود. او با تکرار ادعاهای پیشین گفت که در خصوص برجام، ایرانی‌ها چند ماه پیش فرصت بازگشت سریع به توافق را از بین بردند. آن‌ها فرصتی بر روی میز بود که رد کردند؛ فرصتی که توسط همه طرف‌های مشارکت‌کننده شامل اروپایی‌ها، روسیه و چین مورد تأیید قرار گرفته بود.به همین دلیل برجام چند ماه است که در دستور کار ما نبوده است. تمرکز ما روی این توافق نیست و ما روی اتفاقاتی که در داخل ایران به وقوع می‌پیوندد متمرکزیم.

بلینکن همچنین گفت: حمایت ما از اوکراین افزایش می یابد تا از استقامت این کشور در مقابل با هجمه روسیه حمایت کنیم. ما سامانه های موشکی متنوع در اختیار اوکراین قرار دایم تا بتواند با روسیه مقابله کند. ما مصمم هستیم تا اوکراین را به هر آن چه در میدان نیاز دارد، مجهز کنیم. هدف ما از حمایت تسلیحاتی از اوکراین این است که این کشور را به حضور قوی در مذاکرات قادر سازیم. مجهز کردن اوکراین به تانک، تصمیم حاکمیتی مختص به هر کشور است. ما مصمم هستیم به اوکراین کمک کنیم تا بتواند بخشی از خاک خود را که در جنگ با روسیه از دست داده است، پس بگیرد.

رشد منفی در چین پس از شش دهه

 برای اولین بار در ۶۰ سال گذشته جمعیت چین کاهش یافت. از دهه ۱۹۶۰ تا کنون جمعیت چین علیرغم سیاست‌ تک فرزندی، همه‌ساله مانند دیگر کشورهای جهان افزایش داشت. سال ۲۰۲۲ اما برای اولین بار جمعیت این کشور با کاهشی ۸۵۰ هزار نفری به یک میلیارد و ۴۱۲ میلیون نفر رسید.

در آماری که اداره آمار چین از جمعیت اعلام کرده، هنگ‌کنگ، تایوان و ماکائو سرشماری نشده‌‌اند و ساکنان خارجی چین نیز در این سرشماری لحاظ نشده‌اند. دلیل این اتفاق پیرشدن جمعیت همراه با کاهش نرخ زاد و ولد در این کشور است. سال گذشته نرخ زاد و ولد در چین به ازای هر هزار نفر، ۶/۷۷ بود. این نرخ در سال ۲۰۲۱، ۷/۵۲ بود.علاوه بر این چین در سال گذشته بالاترین نرخ مرگ و میر از سال ۱۹۶۷ را ثبت کرد: ۷/۳۷ نفر در ازای هر هزار نفر. این رقم در سال ۲۰۲۱، ۷/۱۸ بود.چین سالهاست که با مشکل کاهش نرخ زاد و ولد و پیری جمعیت روبروست. این روند نتیجه سیاست تک فرزندی است که دهه‌ها بر این کشور حاکم بود و با وجود توقف آن پیامدهایش همچنان قابل مشاهده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید