سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

برجام در بن بست؛ موج جدید تحریم ها به‌راه افتاد /رئیسی زیر تیغ می رود؟

کدخبر: ۵۵۲۵۳۵
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
برجام در بن بست؛ موج جدید تحریم ها به‌راه افتاد /رئیسی زیر تیغ می رود؟

به گزارش اقتصادنیوز، اگر چه چند روزی از ماجرای انفجار در یکی از مراکز مهمات وزارت دفاع اصفهان می گذرد اما، هنوز فضای سیاسی کشور تحت تاثیر این واقعه است.

همچین اعمال تحریم های جدید علیه ایران و طرح سوال از ابراهیم رئیسی از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود که در «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن‌ها اشاره شده است. 

بی اطلاعی اوکراین از حمله پهپادی در اصفهان

شنبه شب صدای انفجار مهیبی در اصفهان شنیده شد و توجهات را به خود جلب کرد. در همین راستا، وزرات دفاع ایران در اطلاعیه‌ای  انفجار اصفهان را یک حمله پهپادی ناموفق معرفی کرد. چندی نگذشت که برخی منابع خارجی، آمریکا و یک کشور دیگر را عامل این انفجار معرفی کردند و منابع آمریکایی هم از دست داشتن اسرائیل گفتند. در این میان میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی در توئیتی از «حساب پس دادن» در برابر اوکراین سخن گفت و با اشاره به «انفجار شبانه در ایران»، آن را مربوط به «محل تولید پهپاد و موشک» عنوان کرد و نوشت «اوکراین به شما هشدار داد.»

این موضوع با واکنش هایی از سوی ایران مواجه شد تا جایی که وزارت خارجه ایران، کاردار اوکراین را احضار کرد. حال روز گذشته، اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین گفت:« وزارت خارجه اوکراین درباره دلایل انفجار در یکی از تاسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان اطلاعی ندارد.» 

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی در واکنش به ادعای دست داشتن اوکراینی ها در ماجرای حمله پهپادی در اصفهان نوشت:« به نظر می رسد یکی از مشاوران زلنسکی به دست داشتن اوکراین در حمله پهپادهای اسرائیلی به اصفهان اشاره کرده است! آیا زلنسکی واقعاً می‌خواهد قدرت تخریب پهپادها، موشک‌ها و سایر سلاح‌های ایرانی را تجربه کند؟ او قطعا از چنین حماقتی پشیمان خواهد شد.»

نیوزویک هم در گزارشی اعلام کرد که نماینده دائم ایران در سازمان ملل با هشدار به آمریکا و نقش  آن در تشدید تنش‌ها در خاورمیانه گفته:« از منظر تهران استفاده از گزینه نظامی در هر سطحی از سوی آمریکا به معنای شروع جنگ است. با این وجود، در حال حاضر چنین احتمالی ضعیف است.»

همچنین فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین المللی در واکنش به اتفاقات اخیر گفت:« اگر شرایط رو به جنگ برود مانند جنگ های جهانی اول و دوم، طرف قوی تر برنده می شود. اگر شرایط به سمت جنگ نرود هم ایران می تواند لنگ لنگان برای خودش در انزوا زندگی کند.»

سکوت علی دایی شکست

برجام به بن بست رسید، تحریم ها به راه افتاد

از سوی دیگر روز گذشته خبرهای خوبی درباره برجام به گوش نرسید. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در یک مصاحبه اعلام کرد:« متأسفانه شرایط فعلی مذاکرات برجام به بن‌بست رسیده است و از اول سپتامبر تاکنون مذاکرات دیپلماتیک جدی صورت نگرفته است اما برای این‌که بگوییم برجام مرده‌ است، هنوز زود است و شانس احیای برجام وجود دارد و این مسئله نیازمند تصمیم سیاسی تمامی طرف‌های برجام برای بازگشت به میز مذاکرات است تا بتوان مذاکرات را به یک نقطه عقلانی رساند.»

 جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس هم مدعی شد:« گزینه تعامل سازنده از طریق برجام در دست ایرانی‌ها است اما آن‌ها به طرز خیره‌کننده‌ای از این فرصت استفاده نکردند.»

همچنین تحریم های جدید از سوی استرالیا و وزارت بازرگانی آمریکا علیه برخی اشخاص و نهادهای ایرانی اعمال شد. 

سوال از رئیسی کلید خورد؟

اظهارات ابراهیم رئیسی درباره برنامه هفتم، اطلاعیه مهم جمهوری آذربایجان درباره سفر به ایران، جمع آوری امضا برای طرح سوال از رئیس جمهور، تکذیب بازداشت وزیر دولت روحانی در پرونده علیرضا اکبری از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید