بایدن: ماجرای بالن چینی، رخنه امنیتی بزرگی نبود

کدخبر: ۵۵۴۴۸۸
اقتصادنیوز: رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که ورود بالن جاسوسی چینی به حریم هوایی آمریکا و عبور آن از بالای تأسیسات نظامی مهم این کشور، رخنه امنیتی بزرگی نبود.
بایدن: ماجرای بالن چینی، رخنه امنیتی بزرگی نبود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر جمع‌آوری اطلاعات حیاتی توسط بالن چینی در آسمان آمریکا، «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور سعی کرد این حادثه را کم‌اهمیت جلوه دهد.

بایدن بامداد دیروز (پنجشنبه) در مصاحبه با شبکه «نوتیسیاس تلِموندو» مدعی شد که ورود بالن جاسوسی چینی به حریم هوایی آمریکا و عبور آن از بالای تأسیسات نظامی مهم این کشور، رخنه امنیتی بزرگی نبود.

روایت وزیر دفاع از صنایع موشکی ایران

5 موشکی که می توانند به جهان پایان دهند+ ویژگی ها و تصاویر

جزئیات مهم از عیدی کارگران، کارمندان و بازنشستگان در سال 1401

وی با بیان اینکه از سرنگون کردن بالن چینی پشیمان نیست، گفت: «این [حادثه] رخنه امنیتی بزرگی نبود. البته این نقض فاحش قوانین بین‌المللی است. این حریم هوایی ما است و به محض اینکه وارد حریم ما شود، هر کاری بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مصاحبه، رئیس جمهور آمریکا در توجیه دوباره تأخیر در منهدم کردن این بالن اظهار داشت، مقام‌های نظامی واشنگتن نگران بودند که اگر آن را بر فراز زمین سرنگون کنند، بالن و قطعات آن روی منطقه‌ای پرجمعیت بیافتد.

بایدن مدعی شد: «آن چیز غول‌آسا بود. چه می‌شد اگر روی یک مدرسه در خارج از شهر می‌افتاد؟ پس به آنها گفتم به محض اینکه ممکن بود، آن را بیاندازید. آنها تصمیم عاقلانه‌ای گرفتند. آنها بالن را برفراز آب ساقط کرده و اکنون در حال جمع‌آوری بیشتر قطعات آن هستند».

او پیش از این نیز با بیان اینکه روابط این کشور با چین در پی ماجرای بالن دچار آسیب چندانی نشده، گفت که واشنگتن به‌دنبال رقابت با پکن است، نه درگیری. 

هفته قبل بود که رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که دو جنگنده «اف-۲۲» این کشور بعد از چرخیدن اطراف بالن اطلاعاتی چین، آن را منهدم کردند.

وزارت دفاع آمریکا ضمن اتهام‌زنی به چین درباره تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات از مراکز راهبردی این کشور با استفاده از بالن، گفته بود سرنگونی آن نیز با هماهنگی و حمایت دولت کانادا انجام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید