اقدام مجلس نمایندگان آمریکا علیه بالون چینی

کدخبر: ۵۵۴۴۲۰
نیویورک – ایرنا- مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه ای اعلاکرد که تلاش های دولت چین برای فریب جامعه بین المللی از طریق ادعاهای نادرست درباره طرح های جمع آوری اطلاعات خود را محکوم می کند.
اقدام مجلس نمایندگان آمریکا علیه بالون چینی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پنج روز پس از آن که نیروی هوایی آمریکا یک بالون اطلاعاتی چین را را بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون کرد، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه با ۴۱۹ رای موافق به این قطعنامه رأی مثبت داد.

این قطعنامه الزام قانونی ندارد  اما هدف آن  نشان دادن اتحاد جمهوریخواهان و دموکرات ها در محکوم کردن ورود این بالون به حریم هوایی آمریکا است.

این قطعنامه با طرح ادعاهایی علیه چین می گوید که  "تلاش های دولت چین برای فریب جامعه بین المللی از طریق ادعاهای نادرست درباره طرح های جمع آوری اطلاعات خود" را محکوم می کند.

آمریکا و چین؛ گرفتار چرخه بدبینی /دیپلماسی گرگ جنگجو جواب نداد

جلوگیری از نقض حریم هوایی این کشور از سوی ابزارهای تجسسی هوایی خارجی عمل کند و از دولت بایدن می خواهد  مجلس نمایندگان را  به طور کامل در جریان این حادثه  قرار دهد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی ادعا کرد: ارتش چین احتمالاً پشت یک برنامه جاسوسی هوایی بزرگ است که با استفاده از بالون، بیش از ۴۰ کشور در پنج قاره را هدف قرار داده است.

رسانه آمریکایی آکسیوس در گزارشی نوشت که یک مقام آمریکایی ادعا کرد که چین در گذشته بالون های نظارتی مشابه را بر فراز بیش از ۴۰ کشور در پنج قاره به پرواز درآورده است.

آکسیوس نوشت که آمریکا می گوید ناوگان بالون های چین به طور خاص برای جاسوسی استفاده می شوند و مجهز به تجهیزات پیشرفته هستند و می توانند سیگنال های ارتباطی و سایر اطلاعات حساس از اهداف در سراسر جهان را جمع آوری کنند.

به گزارش ایرنا، مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا می‌گوید منطقه امنیتی موقت در آب‌های ساحلی کارولینای جنوبی در نزدیکی محل سقوط بالون چینی ایجاد و عبور کشتی‌ها در نزدیکی این منطقه را ممنوع کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید