قاتل اف 16 آمریکایی به اوکراین می رود؟

کدخبر: ۵۵۹۷۷۲
وزارت دفاع فرانسه گفتگو با اوکراین برای ارسال جنگنده به این کشور را تایید کرده است، آیا میراژ ۲۰۰۰ قاتل اف ۱۶ آمریکایی به اوکراین می‌رود؟
قاتل اف 16 آمریکایی به اوکراین می رود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، از آغاز جنگ اوکراین کشورهای غربی عضو ناتو تسلیحات بسیار متنوعی به اوکراین فرستاده‌اند اما تا کنون خبری از جنگنده‌های غربی نشده است.

یکی از جنگنده‌هایی که صحبت از فرستادنش به اوکراین می‌شود، میراژ ۲۰۰۰ است که یک بار یک اف ۱۶ را در نبرد هوایی ساقط کرد. میراژ ۲۰۰۰ متعلق به ارتش یونان بود و جنگنده ساقط شده اف ۱۶ متعلق به ارتش ترکیه. در آن ماجرا میراژ ۲۰۰۰ با استفاده از موشک هوا به هوای کوتاه‌برد آر ۵۵۰ مجیک یا ماژیک، اف ۱۶ را بر فراز دریای اژه در نزدیکی جزیره خیوس سرنگون کرد. موشک ماژیک طرح فرانسه برای رقابت با موشک هوا به هوای مشهور ایم ۹ سایدوایندر بود.

داسو میراژ ۲۰۰۰

فرانسه در صنعت هوایی چه نظامی چه غیرنظامی از کشورهای پیشرو و مطرح در عرصه جهانی است. گروه هوانوردی داسو یکی از مطرح‌ترین کمپانی‌های فرانسوی در این عرصه است که جنگنده‌های مشهور میراژ را به جهان معرفی کرد.

داسو در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی در پی ساخت جنگنده‌ای بر اساس جنگنده موفق میراژ ۳ بود که نتیجه‌اش ساخت میراژ ۲۰۰۰ شد. طراحی بال مثلثی این پرنده پس از میراژ اف ۱ که این طراحی را کنار گذاشته بود یک شکل بازگشت به عقب قلمداد می‌شد اما داسو با اصلاحات آیروداینامیکی تا حد امکانات نقاط ضعف این طراحی را برطرف کرد.

قاتل اف ۱۶ آمریکایی در آسمان اوکراین پرواز می‌کند / عکس

این جنگنده چند منظور تک موتوره است. موتور اسنکما ام۵۳ یک موتور توربوفن دارای پس‌سوز ساخت اسنکما (سفران کنونی) است که برای جنگنده داسو میراژ-۲۰۰۰ ساخته شده است.

میراژ ۲۰۰۰ جنگنده‌ای تک نفر به طول حدودا ۱۵ متر است که با طول بال بیش از ۹ متر و بیش از ۵ متر ارتفاع بیشینه وزن برخاستش به ۱۷ تُن می‌رسد.

این پرنده چابک در ارتفاع بالا می‌تواند به سرعت ۲.۲ ماخ برسد و بیشینه سرعتش ۲۳۳۶ کیلومتر بر ساعت است.

دو توپ داخلی اتوماتیک DEFA 551 با قدرت نواخت ۱۳۰۰ تیر در دقیقه کنار موشک‌ هوا به هوای ماژیک و موشک هوا به زمین اگزوسه برخی تسلیحات مورد استفاده میراژ ۲۰۰۰ هستند.

نیروی هوایی فرانسه بیش از ۱۰۶ جنگنده میراژ ۲۰۰۰ در اختیار دارد که قرار است همه آن‌ها تا پایان دهه جاری با جنگنده‌ پیشرفته‌تر رافال جایگزین شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید