واکنش فرانسه به اظهارات کنعانی درباره زندانیان این کشور

کدخبر: ۵۶۱۳۳۴
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به صحبت‌های همتای ایرانی خود درخصوص اتباع فرانسوی بازداشت شده در ایران، آن را «نگران‌کننده» توصیف کرد.
واکنش فرانسه به اظهارات کنعانی درباره زندانیان این کشور

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا آنه کلر لجندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در واکنش به صحبت‌های ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در رابطه با اتباع فرانسوی زندانی در ایران عنوان کرد که صحبت‌های وی «نگران‌کننده» بوده است.

وی مدعی «دستگیری خودسرانه» اتباع خارجی در ایران شد و همچنین ادعا کرد که ایران معاهده بین‌المللی برای مشخص کردن روابط کنسولی را زیرپا می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، این ادعای سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پی آن مطرح می‌شود که ناصر کنعامی در آخرین نشست خبری در سال ۱۴۰۱ درباره زندانیان فرانسوی در ایران و اینکه آیا ایران قصد آزاد کردن آنها را دارد؟ گفت: بارها مواضع ایران در ارتباط با زندانیان اعلام شده است. افرادی که بازداشت شده‌اند در داخل ایران در ارتباط با اغتشاشات اخیر دارای نقش آفرینی‌هایی بودند و اقدامات آنها منطبق با قوانین ملی ایران اقدامات مجرمانه‌ای بود و در این ارتباط بازداشت شدند و روند قضایی در خصوص آنها در حال اجرا و انجام است.

کنعانی اعلام کرد: در ارتباط با اینگونه بازداشت شدگان، گفت‌وگوها و ارتباطات سیاسی و کنسولی بین طرف‌های ذیربط ایران و کشورهای متبوع این شهروندان در حال انجام است.

کنعانی با بیان این که موضع کلی ایران در این ارتباط برخورد توأم با رأفت اسلامی است و این مرتبط به سیاست کلی ایران است، تاکید کرد: عفو حق هیچ مجرمی نیست و نمی‌تواند مورد مطالبه یکجانبه دولت متبوع آن شهروند قرار بگیرد. اما ایران نگاهش به اینگونه موضوعات توأم با ابعاد و زوایای انسانی است. در مورد شهروندان فرانسوی بازداشت شده نیز، گفت‌وگوهای دیپلماتیک و قضایی و کنسولی برقرار است و به عنوان سخنگوی وزارت خارجه می‌توانم ابراز امیدواری کنم که شاهد رخدادهای خوبی در این زمینه باشیم، البته مواضع و اقدامات کشورها در این زمینه می‌تواند نقش مثبت و تسهیل کننده ایفا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط توضیح داد: دولت فرانسه در ارتباط با تحولات داخلی اخیرا ایران رویکردی غیرسازنده و نقش مداخله آمیزی داشته است. استمرار چنین مواضع  و رفتارهایی نمی‌تواند در مورد موضوعات زندانیان کمک کننده باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید