این موشک فوق سنگین به زودی پرتاب می شود+ جزئیات

کدخبر: ۵۶۴۵۴۲
موشک استارشیپ «Ship 24» احتمالاً تا تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه پرتاب خواهد شد.
این موشک فوق سنگین به زودی پرتاب می شود+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دیجیاتو، اوایل هفته‌ای که گذشت، شرکت فضایی «اسپیس ایکس» اولین مرحله از سیستم پرتاب عظیم «Super Heavy» را انجام داد. گام بعدی این پروژه، شامل پرتاب قسمت بالایی موشک استارشیپ می‌شود. درحالی‌که این اجزا پیش از این و به منظور آزمایش روی هم قرار گرفته بودند، اما این اولین‌بار است که پیش از پرتاب روی سکوی پرتاب مجدداً روی هم قرار می‌گیرند.

در هفته‌های اخیر، تکنسین‌های اسپیس ایکس برای محافظت از پایه و برج پرتاب در برابر گرمای شدید ایجادشده ناشی از انجام مرحله اول پروژه Super Heavy که توسط ۳۳ موتور «Raptor» نیرو می‌گرفت، محافظ‌های خنک‌کننده اضافه کردند. درحقیقت این سایت پرتاب باید برای پرتاب موشک‌هایی دو برابر قوی‌تر از موشک استارشیپ یعنی موشک‌های «Saturn V» ناسا و موشک «Space Launch System» آماده و مجهز باشد.

شمارش معکوس برای پرتاب موشک فوق‌سنگین استارشیپ/ عکس

حالا در این مرحله، تمرکز روی آخرین مانع پرتاب موشک یعنی صدور مجوز اداره هوانوردی فدرال است. درحالی‌که مشخص نیست این اداره چه زمانی مجوز را صادر کند، یک منبع آگاه اعلام کرده است پیشرفت خوبی در جهت صدور مجوز برای پرتاب در اواخر فروردین‌ماه انجام شده است.

به نظر می‌رسد ناسا برای آنکه بتواند بهتر روی پرواز موشک استارشیپ اسپیس ایکس نظارت کند، هواپیمای «WB-57» که مخصوص پرواز در ارتفاعات بالاست را برای تاریخ‌های ۲۰ و ۲۱ فروردین آماده می‌کند. از موشک استارشیپ به عنوان یک فرستنده ماه‌نورد به این کره در مأموریت‌های «آرتمیس» استفاده خواهد شد.

شمارش معکوس برای پرتاب موشک فوق‌سنگین استارشیپ/ عکس

پیش از این در مراحل آزمایشی پروژه Super Heavy موفق شده بود ۳۱ موتور از ۳۳ موتور موشک را در آزمایشگاه فعال کند و این نشان می‌داد مهندسان داده‌های کافی برای پرتاب این موشک را به‌دست آورده‌اند. مرحله بعد تقویت پایه پرتاب‌کننده به منظور تحمل گرمای تولیدشده بود.

اگر اسپیس ایکس موفق به دریافت مجوز شود و پرتاب در تاریخ مذکور صورت بگیرد، موشک بر فراز خلیج مکزیک پرواز خواهد کرد. در این پرواز آزمایشی، پس از آنکه مرحله جداسازی با موفقیت انجام شود، فضاپیمای موشک قرار است پیش از ورود مجدد به جو زمین، به سرعت مداری زمین برسد تا از کارکرد آن اطمینان حاصل شود. اگر همه چیز خوب پیش برود، درنهایت یک فرود کنترل‌شده در اقیانوس انجام خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید