روسیه: روابط با آمریکا در معرض فروپاشی است

کدخبر: ۵۶۵۰۸۳
معاون وزیر خارجه روسیه امروز با اشاره به «واکنش مناسب مسکو به پیوستن فنلاند به ناتو» تصریح کرد: روابط روسیه و آمریکا در معرض فروپاشی است.
روسیه: روابط با آمریکا در معرض فروپاشی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: پیمان «استارت نو» را می توان احیا کرد؛ اما ضروری است که واشنگتن از موضع ضدروسی خود خارج شده و نشانه هایی از تجدیدنظر از سوی این کشور دیده شود.

معاون وزیر خارجه روسیه در این ارتباط ادامه داد: روسیه به پیوستن فنلاند به ناتو واکنش نشان خواهد داد و در پاسخ اقداماتی را در زمان مناسب اعلام خواهد کرد.

«سرگئی ریابکوف» در ادامه اضافه کرد: مسکو اقدامات خود را بسته به تغییر وضعیت در ارتباط با ورود فنلاند به ناتو منطبق خواهد کرد.

به گزارش وبگاه اینتل ریپابلیک، وی در ادامه وضعیت کنونی روابط روسیه و آمریکا را «فروپاشی» توصیف کرد و خاطر نشان کرد که طرف آمریکایی مقصر اوضاع کنونی است.

به گزارش این وبگاه، این مقام روسی افزود: امنیت شمال اروپا (با گسترش ناتو) افزایش نخواهد یافت؛ بلکه پس از پیوستن فنلاند به ناتو ضعیف خواهد شد. روسیه با تعلیق استارت نو فرصت‌ های جدیدی برای تقویت امنیت خود دارد. به آرامی و در لحظه مناسب، پاسخی به ورود فنلاند به ناتو منتشر خواهیم کرد.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه سه شنبه ۹ اسفند ماه سال گذشته در واکنش به مواضع خصمانه واشنگتن، قانون تعلیق مشارکت روسیه در پیمان استارت نو را امضا کرد.

دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که رییس جمهور این کشور قانون تعلیق عضویت روسیه در پیمان مذکور به منظور کاهش تسلیحات راهبردی (استارت نو) را امضا کرده است.

بر این اساس، روسیه به صورت قانونی عضویت خود در این پیمان را تعلیق کرد.

معاهده استارت نو که ادامه معاهدات کاهش تسلیحات راهبردی (استارت ۱ و استارت ۲) است در سال ۲۰۱۰ میان روسیه و آمریکا در شهر پراگ در جمهوری چک امضا شد. این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی روسیه و آمریکا را به حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک و تعداد پرتابگرها و بمب‌افکن‌های سنگین اتمی را به ۸۰۰ عدد محدود می‌کند.

این قرارداد ۱۰ ساله ۵ فوریه ۲۰۱۱ لازم الاجرا و ۵ فوریه ۲۰۲۱ منقضی شد. پوتین ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ لایحه‌ای مبنی بر تمدید این قرارداد را به مدت ۵ سال دیگر امضا کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز لایحه‌ای مشابه را در ۵ فوریه ۲۰۲۱ به امضا رساند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید