سرخط مهم ترین اخبار

پس لرزه های محرمانه های افشا شده پنتاگون/ بی‌بی وزیرش را برگرداند

کدخبر: ۵۶۶۵۹۹
برخی از اسناد محرمانه وزارت دفاع ایالات متحده طی چند هفته گذشته افشا و به صورت آنلاین منتشر شده است. این اسناد که دریچه‌ای به روی نحوه جاسوسی ایالات متحده از متحدان و دشمنانش می‌گشاید، مقامات این قدرت را عمیقا نگران ایجاد مخاطره برای منابع حساس و اختلال در روابط خارجی آمریکا کرده است.
پس لرزه های محرمانه های افشا شده پنتاگون/ بی‌بی وزیرش را برگرداند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران «درخواست لوکاشنکو از متحدش»، «پس لرزه های محرمانه های افشا شده پنتاگون»، « اعلام آمادگی بایدن برای حضور در کارزار 2024»، «ممنوعیت ورود خانواده ها و زنان به باغ رستوران های هرات» و « تکرار ادعاهای واشنگتن علیه تهران» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

درخواست لوکاشنکو از متحدش

الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در مینسک با وزیر دفاع روسیه دیدار کرد و خواستار ضمانت مسکو برای دفاع از بلاروس در صورت حمله به آن شد.به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی «بلتا» بلاروس، وی گفت که این موضوع را پیش‌تر با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در میان گذاشت و او هم موافق بود که چنین ضمانت‌هایی ضروری است و باید رسمی شود.لوکاشنکو گفت: به طور کلی، در مذاکرات اینطور به نظر رسید که در صورت تجاوز به بلاروس، فدراسیون روسیه از بلاروس به عنوان سرزمین خود محافظت خواهد کرد. این‌ها نوعی ضمانت‌های امنیتی است که ما نیاز داریم.بلاروس که اکنون میزبان گروهی از نیروهای روسیه است، به مسکو پیشنهاد کمک در طول کارزار نظامی آن در اوکراین را داده است. به ادعای این خبرگزاری، در اولین روزهای جنگ اوکراین هم مینسک به مسکو  اجازه داد از قلمروی آن برای حمله در نهایت ناموفق به کی‌یف پایتخت اوکراین استفاده کند.

پس لرزه های محرمانه های افشا شده پنتاگون

برخی از اسناد محرمانه وزارت دفاع ایالات متحده طی چند هفته گذشته افشا و به صورت آنلاین منتشر شده است. این اسناد که دریچه‌ای به روی نحوه جاسوسی ایالات متحده از متحدان و دشمنانش می‌گشاید، مقامات این قدرت را عمیقا نگران ایجاد مخاطره برای منابع حساس و اختلال در روابط خارجی آمریکا کرده است.به نوشته یورنیوز، مدارک افشا شده پنتاگون حاوی جزئیاتی از سیستم دفاع هوایی اوکراین گرفته تا سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) است. مقامات آمریکایی در حال تکاپو برای کشف منشا درز این اطلاعات هستند و برخی کارشناسان معتقدند به دلیل گستردگی اطلاعات افشا شده احتمال نشر این اسناد از سوی یک مقام آمریکایی بالاتر از احتمال افشای آن‌ها از سوی یکی از متحدان ایالات متحده است.

بنابر اظهارات مقامات ایالات متحده، برخی از این اسناد «به نظر معتبر» افشا کننده میزان گستردگی استراق سمع جاسوسان آمریکایی از متحدان کلیدی خود از جمله کره جنوبی، اسرائیل و اوکراین است. برخی دیگر نیز از میزان نفوذ ایالات متحده در وزارت دفاع روسیه و گروه نظامی واگنر پرده بر می‌دارد. این نفوذها که عمدتا از طریق ارتباطات رهگیری شده و یا منابع انسانی به دست آمده‌اند و اکنون با افشای آن‌ها می‌توانند قطع و یا در معرض خطر قرار گیرند.   مقامات آمریکایی می‌گویند که تحقیقات برای یافتن منبع افشای این اطلاعات هنوز در مراحل اولیه است. آن‌ها احتمال دست‌داشتن روسیه در این افشاگری را رد نمی‌کنند.

اعلام آمادگی بایدن برای حضور در کارزار 2024

بایدن 80 ساله ماه ها است که گفته قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا را دارد. گفته می شود مشاورانش اقداماتی را برای آماده سازی فضا جهت اعلام این خبر در تاریخ تعیین شده آغاز کرده اند.در همین راستا جو بایدن اعلام کرد که قصد دارد برای کارزار ریاست جمهوری 2024 نامزد شود. رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید پیش از برگزاری مراسم سالانه عید پاک در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت« من قصد دارم نامزد شوم، با این همه هنوز آمادگی اعلام آن را ندارم».به نوشته واشنگتن پست بایدن در این مصاحبه گفت «دلیل این که من در باره نامزدی یا عدم نامزدی ام به شکل رسمی قضاوت نمی کنم آن است که زمانی که اعلام کنم، مجموعه ای از مقررات اجرایی می شود و من از آن لحظه باید به عنوان یک کاندید انتخابات رفتار کنم».او در ادامه افزود هنوز در این باره تصمیم رسمی اتخاذ نکرده ام، اما قصد نامزدی برای انتخابات را دارم، ما زمان داریم تا این تصمیم را اتخاذ کنیم.

ممنوعیت ورود خانواده ها و زنان به باغ رستوران های هرات

یک مقام رسمی افغان گفت که طالبان، خانواده‌ها و زنان را از رفتن به رستوران‌های دارای باغ یا فضای سبز در ولایت هرات در شمال غربی افغانستان منع کرده است. او گفت که این حرکت در پی شکایت افراد جامعه مبنی بر اختلاط جنسیت در چنین مکان‌هایی صورت گرفته است.به نوشته یورنیوز، این جدیدترین محدودیت در سلسله محدودیت‌های اعمال شده توسط طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در اوت ۲۰۲۱ است.ممنوعیت غذاخوری در فضای باز فقط در هرات اعمال می‌شود. بازمحمد نذیر، معاون رئیس اداره امر به معروف طالبان، گزارش‌ رسانه‌ها مبنی بر اینکه ورود خانواده‌ها و زنان به همه رستوران‌ها ممنوع است را تکذیب کرد. او گفت این ممنوعیت فقط در مورد رستوران‌هایی با مناطق سبز مانند پارک است که زنان و مردان می‌توانند در آنجا یکدیگر را ملاقات کنند.

تکرار ادعاهای واشنگتن علیه تهران؛ آمریکا: نگران برنامه هسته ای ایران هستیم

فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت وگو با شبکه خبری آمریکایی با بیان نگرانی دولت این کشور از توسعه برنامه هسته‌ای ایران، از باز بودن درهای دیپلماسی خبر داد.به گزارش شبکه خبری «فاکس نیوز»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد انتشار برخی گزارش‌ها در خصوص توافق موقت با ایران گفت: «ما در تماس دائمی با متحدان و شرکای خود، از جمله تروئیکای اروپا هستیم، اما قصد نداریم جزئیات مکالمات دیپلماتیک را بیان کنیم یا به شایعات پاسخ دهیم».به گزارش فاکس نیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  اظهار داشت که درهای دیپلماسی کماکان باز است.او ادامه داد: «همانطور که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصریح کرده، ایالات متحده متعهد است که هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را ندهد. ما هیچ گزینه‌ای را حذف نکرده‌ایم.»این دیپلمات آمریکایی در ادامه به فاکس نیوز گفت:«ما همچنان نگران گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله عملیات سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم با غنای بالا هستیم.»

وزیر دفاع اسرائیل ابقا شد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد از تصمیمش برای برکناری وزیر دفاع خود صرف‌نظر کرده است.

دو هفته پیش در۲۶ ماه مارس، در پی انتقاد اوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، از برنامه تغییرات قضایی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از برکناری گالانت خبر داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید