آمریکا رکورد جاسوسی را شکست!

کدخبر: ۵۷۰۸۲۱
تعداد خارجی‌هایی که سال گذشته توسط آمریکا از طریق برنامه نظارتی نامحسوس و اعلام نشده مورد جاسوسی قرار گرفتند، به بالاترین حد رسیده است.
آمریکا رکورد جاسوسی را شکست!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این گزارش سالانه در حالی منتشر شد که کنگره در حال بررسی تمدید مجوز بخش ۷۰۲ قانون نظارت بر اطلاعات خارجی است که قرار است دسامبر سال جاری میلادی منقضی شود.

هیل گزارش داد، بخش ۷۰۲ قانون نظارت بر اطلاعات خارجی اجازه نظارت نامحسوس و اعلام نشده از اتباع خارجی خارج از آمریکا را حتی در شرایطی که آنها با غیرنظامیان آمریکایی در خاک آمریکا صحبت کنند، می‌دهد. این ویژگی است که بسیاری می‌ترسند به آژانس‌های اطلاعاتی اجازه دهد بدون داشتن حکم و مجوز از شهروندان آمریکایی جاسوسی کنند.

اداره اف‌بی‌آی با استفاده از این ابزار از بیش از ۲۴۶ هزار تبعه خارجی جاسوسی کرده است؛‌ رقمی که نسبت به سال قبلش که تعداد اتباع خارجی تحت جاسوسی قرار گرفته ۲۳۲ هزار تن بود، شش درصد افزایش داشته است.

با این حال تعداد آمریکایی‌هایی که تحت این برنامه نظارتی و جاسوسی قرار گرفته‌اند از ۲.۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱۱۹ هزار تن در سال ۲۰۲۲ میلادی رسیده است.

اف‌بی‌آی علت این کاهش را تغییر در اقداماتش می‌داند از جمله الزام ماموران به "انتخاب" برای جستجوی پایگاه داده ۷۰۲ و نیاز به تایید دادستان هنگام انجام بیش از ۱۰۰ مورد نظارت و جاسوسی.

این فاکتوری است که جیم هایمز، نماینده ارشد دموکرات‌ها در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و یکی از رهبران روند تمدید این مجوز  آن را "سندی از سخت‌گیری اف‌بی‌آی نسبت به جنجالی‌ترین جنبه بخش ۷۰۲" دانست.

وی افزود: این نشان می‌دهد که آنها یک ابزار کاملا شفاف را به کار گرفته‌اند و آن را هدفمندتر و گزینشی‌تر کرده‌اند. به نظر من این سندی برای یک پیشرفت بسیار خوب است.

اما اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا تاکید کرد که این آمار نشان می‌دهد که این روند باید اصلاح شود تا دریافت مجوز و حکم الزامی شود.

بخش ۷۰۲ اغلب هر پنج سال که موعد تمدیدش سر می‌رسد، با روند دشواری مواجه می‌شود اما امسال احتمالا این روند دشوارتر خواهد بود چرا که منتقدان در جناح راست و چپ در حال حاضر تردیدهای خود را ابراز کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید