تحریم های آمریکا علیه ایران دائمی می شود؟

کدخبر: ۵۷۱۰۶۰
طرح پیشنهادی تحکیم تحریم های ایران به کنگره آمریکا ارایه شده است.
تحریم های آمریکا علیه ایران دائمی می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، گروهی از قانونگذاران دو حزب اصلی آمریکا روز دوشنبه پیش نویس طرحی را به کنگره ارایه کردند که در صورت تصویب آن در کنگره، تحریم های اعمالی علیه ایران تحت عنوان قانون "آیسا" (ISA) دایمی شده و بند غروب این قانون که تا سال 2026 است، برداشته خواهد شد.

هیل گزارش داد، بر اساس پیش نویس ارایه شده طرح جدید، رییس جمهوری ایالات متحده اجازه می یابد تحریم های تنبیهی علیه اقتصاد ایران را اجرا کند و دیگر اجرای قانون آیسا نیاز به تمدید دوره ای کنگره ندارد و در سال 2026 نیز به انقضا نمی رسد.

طرح " تحکیم تحریم ایران" که توسط " میشل استیل" از ایالت کالیفرنیا و "مایکل مک کال "رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارایه شده، در نظر دارد که تحریم‌های ایران تحت قانون (ISA)  (مصوب در سال 1996) را که قرار است در سال 2026 منقضی شود، برای همیشه دایمی کند.

مایکل مک کال در بیانیه‌ای گفته: " طرح تحکیم تحریم‌های ایران یکی از مهم‌ترین ابزارها در قوانین آمریکا برای وادار کردن ایران به کنار گذاشتن رفتار خطرناک و بی‌ثبات‌کننده‌اش است... این طرح بند غروب اعتبار قانون آیسا (تا سال 2026) از این قانون را برمی‌دارد، به طوری که تحریم‌ها تنها در صورتی برداشته می‌شوند که ایران رفتار تهدیدآمیز خود را متوقف کند. ایران نمی تواند قوانین ایالات متحده را دور بزند."

ارایه پیش نویس قانون دایمی کردن تحریم های ایران به کنگره آمریکا

این پیش نویس طرح پیشنهادی، از سوی یک گروه دو حزبی متشکل از 24 قانونگذار، امضا و به مجلسین سنا و نمایندگان آمریکا ارایه شده است.

میشل استیل از طراحان این پیش نویس نیز گفته :" ایران به وضوح اعلام کرده است که هیچ علاقه‌ای به مشارکت در جامعه بین‌المللی یا تلاش برای صلح ندارد."

این قانونگذار آمریکایی افزود: "دولت یاغی ایران به تهدید علیه دموکراسی ادامه می دهد و فعالانه از تروریسم در سراسر جهان حمایت می کند. از طریق این قانون دوحزبی و دو مجلسی، می‌توانیم از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و به خطر انداختن بیشتر صلح جهانی جلوگیری کنیم."

ارایه پیش نویس قانون دایمی کردن تحریم های ایران به کنگره آمریکا

بر اساس قانون آیسا که در دوره بیل کلینتون و در سال 1996 به تصویب کنگره آمریکا رسیده، رییس جمهوری ایالات متحده  صلاحیت اعمال محدودیت بر صنعت انرژی ایران را دارد که سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد، اما در طول سال ها این اختیار افزایش یافته و سایر صنایع ایران را نیز شامل می شود.

تلاش‌های کنگره آمریکا از طریق لابی های ضدایرانی برای تمدید دائمی  قانون آیسا  پیشتر نیز مطرح شده بود، اما هنوز هر دو مجلس قانونگذاری آمریکا آن را تصویب نکرده‌اند.

طرح پیشنهادی "تحکیم تحریم های ایران" که روز دوشنبه به کنگره ارایه شده، از سوی لابی های ضدایرانی همچون "بنیاد دفاع از دموکراسی ها" و نیز لابی اسراییلی "آیپک" حمایت می شود. 

"مارشال ویتمن"سخنگوی آیپک در بیانیه ای در حمایت این طرح گفته: "قانون تحکیم تحریم ایران یک تلاش مهم دو حزبی برای تحکیم تحریم های حیاتی علیه رژیم ایران در زمانی است که تهران به طور خطرناکی برنامه هسته ای خود را پیش می برد و نیروهای آمریکایی را هدف قرار می دهد."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید