زاکانی: در دنیا از تراموا در حمل و نقل شهری استقبال شده است/ چمران: در دنیای امروز به تراموا توجه نمی شود!

کدخبر: ۵۷۱۱۳۷
اقتصادنیوز: با وجود اینکه شهردار تهران در نشست خبری دو روز قبل خود وعده داد امسال احداث اولین خط تراموا در پایتخت آغاز می‌شود و حتی درباره جزئیات فنی اجرای آن نیز توضیحاتی ارائه کرد، رئیس شورای شهر تهران با قطعیت آغاز احداث تراموا در ۱۴۰۲ را رد کرد.
زاکانی: در دنیا از تراموا در حمل و نقل شهری استقبال شده است/ چمران: در دنیای امروز به تراموا توجه نمی شود!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد:علیرضا زاکانی شهردار تهران در جریان نشست خبری دوشنبه هفته جاری در تشریح برنامه‌‌های مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و در واکنش به برخی انتقادها درباره نحوه سرویس‌‌دهی در خطوط اتوبوسرانی تندرو (BRT) از برنامه‌‌ریزی برای تبدیل خط یک BRT به خط تراموا خبر داد و با بیان اینکه تراموا یکی از شقوق حمل‌ونقلی است که در دنیا مورد استقبال است، گفت: بنای ما بر این است که با هماهنگی شورای شهر خط یک BRT یعنی محور شرقی - غربی میدان آزادی تا ترمینال شرق را به تراموا مجهز کنیم.

زاکانی حتی درباره نحوه عملیات اجرایی این خط به لحاظ فنی نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت که درباره این موضوع نیز چاره‌‌اندیشی شده، به نحوی که قرار است ریل‌‌گذاری در مقاطع ۱۰۰ متری انجام شود و بستری را برای سرویس‌‌دهی همزمان به شهروندان در این محور تا جایگزینی کامل تراموا فراهم کنیم.

با این حال دیروز مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران پیش از آغاز جلسه علنی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی در همین رابطه گفت: در سال‌جاری تنها مطالعات احداث تراموا انجام می‌شود و عملیات اجرایی آن آغاز نمی‌شود. وی توضیح داد: باید مطالعات احداث تراموا انجام و لایحه آن به شورای شهر ارسال شود. او حتی برخلاف تعریف و تمجید زاکانی از این مد حمل‌ونقلی این طور عنوان کرد که تراموا چیزی است که در دنیای کنونی خیلی به آن توجه نمی‌شود؛ بنابراین باید ضرورت آن تشخیص داده شود که اگر در مطالعات این موضوع مشخص شود، مورد حمایت شورا و شهرداری قرار خواهد گرفت.
 

به این ترتیب اختلاف درباره ورود یک مد جدید حمل‌ونقلی به شهر تهران میان پارلمان شهری و شهردار که پیش‌تر هم آشکار شده بود همچنان وجود دارد و هیچ‌‌ چیز درباره احداث تراموا تغییر نکرده است. مدیران شهری در دوره‌‌های گذشته نیز مطالعاتی در این رابطه انجام داده بودند و حتی مسیرهایی در محوری که زاکانی به آن اشاره کرد و محورهای دیگری در خیابان جمهوری و مسیر شمالی جنوبی خیابان ولیعصر انجام شده بود اما این پروژه به دلیل اینکه از سوی شورای شهر وقت فاقد اولویت شناخته شد هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید. در دوره پیشین مدیریت شهری نیز اعضای شورای شهر بر این باور بودند که بودجه‌‌ها باید به جای هزینه‌‌کرد برای یک مد حمل‌ونقلی جدید صرف تقویت مد اصلی انبوه‌‌بر و سریع‌‌السیر تهران یعنی مترو شود. اکنون نیز اغلب اعضای شورای شهر به‌ویژه در کمیسیون مرتبط با حوزه ماموریتی حمل‌ونقل و ترافیک با جایگزین کردن تراموا به جای BRT مخالفند و نسبت به نحوه هزینه‌‌کرد بودجه‌‌های ترافیکی مبتنی بر اولویت‌‌های آشکار حساسیت دارند. بنابراین سرنوشت طرح زاکانی با توجه به این مخالفت‌‌ها دست‌‌کم تا امروز نامشخص است و بعید به نظر می‌رسد وعده شهردار تهران در سال‌جاری عملیاتی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید