درگیری روسیه و ناتو در قطب شمال؟/ مسکو هشدار داد

کدخبر: ۵۷۳۵۹۴
مقام ارشد وزارت خارجه روسیه هشدار داد که اقدامات ناتو ممکن است به تشدید تنش در قطب شمال منجر شود.
درگیری روسیه و ناتو در قطب شمال؟/ مسکو هشدار داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، نیکولای کورچونوفف از مقامات ارشد وزارت خارجه روسیه در سخنانی هشدار داد که اقدامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ممکن است به تشدید تنش در منطقه قطب شمال منجر شود.

این مقام روسی گفت: «ما هیچ نشانه‌ای از بهبود امنیت نظامی در قطب شمال مشاهده نمی‌کنیم. گسترش ناتو در منطقه ادامه دارد، دامنه تمرینات نظامی این ائتلاف در آنجا رو به افزایش است و کشورهای غیرعضو قطب شمال فعالانه در آنها شرکت می‌کنند. پتانسیل تنش در عرض‌های جغرافیایی بالا همچنان در حال افزایش است.»

این دیپلمات روس ادامه داد: «کشورهای غربی مسیر خود را به سمت روابط خصمانه، تقابل و ارتقای منافع خود در قطب شمال افزایش می‌دهند که این اقدامات به ضرر سایر کشورهاست. در این وضعیت نمی‌توانیم احتمال تشدید تنش در قطب شمال را رد کنیم.»

کورچونوف در عین حال تاکید کرد که تعدادی از اسناد راهبردی برخی از کشورهای قطب شمال، فدراسیون روسیه را به عنوان یک دشمن و تهدیدی برای امنیت آنها معرفی می‌کند و این موضوع باعث حساسیت بیشتر روسیه روی فعالیت‌ها در قطب شمال شده است.

پیشتر، «ارل شولتز»، فرمانده گارد ساحلی آمریکا به اندیشکده «بروکینگز» گفته بود که توسعه عملیات‌های ایالات متحده در منطقه آرکتیک (محیط پیرامونی قطب شمال) در راستای مقابله با یکه تازی روسیه در این عرصه راهبردی ضروری است که این می‌تواند شامل عملیات‌های حق آزادی دریانوردی باشد و واشنگتن برای به چالش کشیدن ادعای دیگر کشورها (چین) نیز به آنها استناد می‌کند.

وی در توجیه ادعای خود افزود: حضور به معنای نفوذ است و در حال حاضر، حضور آمریکا در این منطقه، در مقایسه با قابلیت‌هایی که دارد؛ به شدت اندک است.

شولتز همچنین در ادامه مدعی شد: آنچه مایه نگرانی آمریکا می‌شود؛ نحوه حضور روسیه در این منطقه است. دغدغه مشابهی هم درباره نظم بین المللی قانون محور و شیوه مدرن اداره مسائل دریایی داریم.

پیش از این نیز سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، از کشورهای حوزه آرکتیک خواسته بود که از این به بعد، مسائل نظامی را نیز در بحث‌هایی که درباره آینده این منطقه می‌شود؛ بگنجانند. وی در این باره گفته بود: خوب است روابط مثبتی که در شورای آرکتیک (شامل آمریکا، روسیه، کانادا، دانمارک، نروژ، ایسلند، سوئد و فنلاند) داریم را به حوزه نظامی نیز تعمیم دهیم.

لاوروف همچنین پیشنهاد داده بود تا مقامات نظامی کشورها در راستای کاهش تنش در این منطقه دیدارهایی داشته باشند.

برخی منابع گفته‌اند که آمریکا قصد دارد منطقه آرکتیک (شمالگان / ناحیه پیرامون قطب شمال) را در آینده‌ای نه چندان دور به جدیدترین میدان نبرد خود تبدیل کند.

اقیانوس آرام در شمالی‌ترین بخش خود به دریای «برینگ» راه دارد که تنگه‌ای با همین نام را در خود جای داده است که آلاسکا (متعلق به آمریکا) را از منتهی الیه شرقی سیبری (متعلق به روسیه) جدا می‌کند. دریای برینگ همچنین محل رویارویی اقیانوس آرام و اقیانوس شمالگان است. اگرچه آرکتیک کوچک‌ترین اقیانوس جهان است اما این ظرفیت را دارد که همزمان با ذوب شدن یخ‌های قطبی، به عنوان یک مسیر میانبر، ۷۵ درصد از کل جمعیت دنیا را به یکدیگر متصل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید