چرایی لزوم تجهیز اوکراین به اف-16

تصمیم استراتژیک غرب در اوکراین عملی می شود؟

کدخبر: ۵۷۴۵۶۲
زلنسکی و تیم همراهش در باب اینکه این کشور برای دفع حملات روسیه به تجهیزات نظامی پیشرفته نیاز دارند، سر و صدای زیادی به راه انداختند. متحدان این کشور بالاخص ایالات متحده هم به خواست کی‌یف پاسخ داده و زرادخانه‌اش را مجهز کردند.
تصمیم استراتژیک غرب در اوکراین عملی می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، از یک منظر، قرار گرفتن جنگنده‌های اف-16 در دستان خلبان‌های اوکراینی به‌سان یک بازدارنده قدرتمند در برابر تلاش روس‌ها برای بازتعریف مرزهای اروپا عمل خواهد کرد و ثبات طولانی‌مدت این قاره را تضمین می‌کند.

بسیاری از تابوها درباره کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین در 14 ماه گذشته شکسته شده است.

بزرگترین عملیات لجستیکی غرب از زمان جنگ جهانی دوم

زلنسکی و تیم همراهش در باب اینکه این کشور برای دفع حملات روسیه به تجهیزات نظامی پیشرفته نیاز دارند، سر و صدای زیادی به راه انداختند. متحدان این کشور بالاخص ایالات متحده هم به خواست کی‌یف پاسخ داده و زرادخانه‌اش را مجهز کردند. حمایت نظامی غرب از اوکراین را شاید بتوان بزرگترین عملیات لجستیکی غرب از زمان جنگ جهانی دوم قلمداد کرد؛ حال از آنجایی که نبرد در اوکراین وارد مرحله‌ای تازه شده، تامین جنگده‌های اف-16 برای کی‌یف از اهمیت بسیاری برخوردار است. با برداشتن این گام استراتژیک، واشنگتن نه‌تنها جان بسیاری از اوکراینی‌ها را نجات خواهد داد، بلکه موفقیت کی‌یف در میدان نبرد را هم تضمین می‌کند و به کاهش بحران‌هایی چون بحران غذا و ثبات کمک خواهد کرد.

دلایل زیادی وجود دارد که بر مبنای آنها غرب باید اف-16های خود را در اختیار اوکراین قرار دهد. یکی از این دلایل، آن است که اوکراین در حال حاضر 75 درصد از جت‌های جنگی روس‌ها را رهگیری کرده و هدف قرار می‌دهد؛ از همین رو 25 درصد جت‌ها و پهپادهای پرتاب‌شده هنوز اهداف غیرنظامیان را تخریب و زیرساخت‌های این کشور را هدف قرار می‌دهند. جنگنده‌های اف-16 به عنوان سازه‌هایی جنگی با سیستم ترکیبی و پدافند هوایی عمل کرده و این امکان را می‌دهند که موشک‌های روسی پیش از آنکه اماکن یا زیرساخت‌های غیرنظامی را تخریب کنند، رهگیری و ساقط شوند.

چرایی لزوم تجهیز اوکراین به اف-16

آنگونه که فارین پالسی نوشته، اوکراین برای پشتیبانی از نیروهای زمینی‌اش به جت‌های مدرن نیاز دارد. برتری هوایی اوکراین به عنوان پیش‌شرط هرگونه عملیات تهاجمی موفق تحت دکترین نظامی ایالات متحده و ناتو لازم است. با این همه فعلا کی‌یف فاقد این برتری است و نیمی از سرزمین‌های تازه‌اشغال‌شده‌اش را تنها با توسل به ناوگان کوچک به‌جا مانده از دوران شوروی از هم پاشیده آزاد کرده است. در چنین شرایطی اف-16ها این امکان را فراهم می‌کنند که اوکراین بتواند حریم هوایی‌اش را کنترل کرده، از سربازان خود حمایت کند و تلفات را تا حد امکان کاهش دهد. میگ‌های ارسالی به کی‌یف این هدف را محقق نکرده است، چراکه رادارهای فعال آنها در قیاس با رادارهای جنگده‌های روس در مرتبه‌ای پایین‌تر قرار دارند و مهماتشان منسوخ شده و جان خلبان‌ها را به خطر می‌اندازد.

یکی دیگر از دلایلی که لازم است اوکراین به جت‌های جنگی اف-16 مجهز باشد، مقوله تضمین امنیت کریدور برای ارسال غلات در دریای سیاه است. طبیعتا تجهیز اوکراین به این جنگده، این فرصت را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد که صادرات مواد غذایی را بدون تکیه بر روسیه (بازیگری که قابل اعتماد نیست) از سر بگیرد. اف-16ها به اوکراین امکان می‌دهد تا کشتی‌ها و جنگده‌های روس‌ها را از مسیر دریایی منتهی به کریدور دور نگه دارند. این امر فعالیت کشتی‌های حامل غلات و سایر مواد غذایی را تضمین خواهد کرد؛ این گزاره بویژه برای کشورهای جنوب جهانی که بسیار آسیب‌پذیر هستند، با اهمیت است.

علاوه بر این، مجهز شدن اوکراین به جت‌های اف-16 موجب خواهد شد تا این کشور در نبرد هوایی با روسیه دست بالا را داشته باشد.

آس‌هایی که رؤیا را به حقیقت تبدیل می‌کنند

از دهه 1950 تا 1980، توانایی و قدرت هوایی ایالات متحده در نبرد واقعی با سیستم‌های روسی به‌واسطه آموزه‌های تلخ این کشور تقویت شده است. روس‌ها نیز در این سال‌ها درس‌های زیادی آموخته‌اند. حالا اوکراین با دشمنی سیستماتیک و در عین حال قدرتمند روبرو است که به قابلیت‌های جنگ‌های الکترونیکی مجهز است. طبیعتا جنگنده‌های اف-16، آس‌هایی هستند که خواسته‌های اوکراین را به واقعیت تبدیل خواهند کرد.

از منظری دیگر، قرار گرفتن اف-16ها در دستان خلبان‌های اوکراینی به‌سان یک بازدارنده قدرتمند در برابر تلاش روس‌ها برای بازتعریف مرزهای اروپا عمل خواهد کرد و ثبات طولانی‌مدت این قاره را تضمین می‌کند. از همین رو بهتر است بگوییم که اف-16 نه‌تنها به اوکراین برای بازگرداندن صلح کمک می‌کند، بلکه اهرمی است برای مهار جاه‌طلبی‌های پوتین.

از فوریه 2022 بحث درباره ارائه سلاح‌های جدید به اوکراین با یک «نه» شروع شده و با یک «بله» پایان یافته است. بخش عمده‌ای از بحث ها در باب عدم تحریک روس‌ها است. ناظران بر این باورند که ارائه اف-16 تصمیمی استراتژیک است که می‌تواند صلح عادلانه و پایدار در اوکراین و فراتر از آن در اروپا و آمریکای شمالی را تضمین کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید