فاجعه چرنوبیلی در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه؟

کدخبر: ۵۷۸۰۴۱
اقتصادنیوز: ماجرای تاسف‌بار سرقت سرب‌های اتاق رادیوگرافی بیمارستان امام رضا (ع) از زبان قباد محمدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌خوانید.
فاجعه چرنوبیلی در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، اخیرا خبری بر مبنای سرقت سرب‌های اتاق رادیوگرافی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه، بدجوری در رسانه‌های و فضای مجازی استان سروصدا کرده است.

در این خبرها آمده، رادیوگرافی یک روش تصویربرداری تشخیصی از استخوان‌های بدن است که در حین انجام این نوع تصویربرداری، اندام بیمار بین منبع تولید اشعه ایکس (تیوپ) و فیلم رادیولوژی (دتکتور دستگاه) قرار می‌گیرد و بدین ترتیب تصویر اندام مزبور روی فیلم یا در مانیتور تشکیل می‌شود.

سربکوبی به مجموع کارهایی اشاره می‌کند که با توجه به نصب ورق‌های سربی، مکان‌های عکسبرداری ایزوله شده و مانع از خروج اشعه می‌شود.

 عملیات سربکوبی جهت حفاظت از تمام افرادی است که در معرض تابش انواع اشعه قرار دارند. اثرات تابش اشعه ایکس برای سلامتی بسیار مضر است. لذا سپرهای سربی یک لایه اضافی از محافظت در برابر تابش اشعه ایکس فراهم می‌کنند.

اما ماجرای سرقت سرب‌های اتاق رادیوگرافی بیمارستان امام رضا (ع) از زبان قباد محمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جمع خبرنگاران تأسف‌بار است.

وی در این رابطه، اظهار کرد: از دستگاه‌های رادیوتراپی اشعه نشت می‌شود، لذا باید اطراف اتاقی که دستگاه در آن قرار دارد نسبت به نشت چنین اشعاتی مقاوم باشد. 

محمدی با بیان اینکه تنها یک دستگاه رادپوتراپی دولتی در استان داریم، گفت: استان ایلام نیز این دستگاه ندارد، لذا این دستگاه موجود در کرمانشاه هم متعلق به بیماران استان است هم بیماران استان ایلام، که از دو روز پیش مجددا راه‌اندازی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به شناسایی سارقان با بررسی دوربین‌‌های بیمارستان، گفت: چند نفری که در سرقت سرب‌های اتاق رادیوگرافی بیمارستان امام رضا (ع) دست داشتند به مراجع قضایی معرفی و دستگیر شدند.

وی افزود: حدود سه هفته پیش، حراست بیمارستان متوجه سرقت می‌شوند و به بنده اطلاع‌رسانی کردند که سارق با پیدا کردن یک مسیر، وارد سقف اتاق دستگاه رادیوگرافی شده که متأسفانه مقداری از سرب‌ها را به سرقت می‌برد.

محمدی یادآور شد: سنجش میزان دز نشتی از اتاق های رادیوتراپی با همکاری سازمان انرژی اتمی معمولا سالی دوبار تا سه بار انجام می‌شود؛ آخرین دزیمتری محیطی این اتاق در دی ماه سال ۱۴۰۱ انجام شده که طبق گزارش سازمان انرژی اتمی نشت اشعه نداشتیم یعنی سرب‌ها در آن زمان وجود داشته‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از اطلاع از سرقت، اطراف را دوزیمتری کردیم و متوجه شدیم اشعه نشت پیدا کرده، جلساتی گذاشتیم بر مبنای اینکه مکان‌های که نشت اشعه را دارند، تعطیل کنیم تا دستگاه برای رفع نیاز بیماران خاموش نشود.

وی ادامه داد: قسمت اصلی پاتولوژی بیمارستان در محدوده این مکان‌های قرار گرفته بود که با تعطیلی، آزمایشات پاتولوژی استان دچار مشکل می‌شد، لذا امکان تعطیلی آن مکان‌ها نبود؛ دستگاه خاموش شد، درخواست سرب دادیم.

محمدی با بیان اینکه  این بیمارستان را وزارت راه ساخته است، خاطرنشان کرد: معلوم نیست چه تعداد سرب به سرقت رفته، چون این سربکوبی مربوط به سالیان گذشته شاید ۲۵ سال پیش باشد، شناسنامه سرب‌ها را برای اینکه بدانیم چند قالب سرب دارد را در اسناد پیدا نکردیم لذا همکاران حدودا برآورد کردند با خرید ۵۰۰ قالب سرب این مشکل حل می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درخواست ۸۰۰ تا قالب سربی دایم که ۳۰۰ تا از آن را هفته اول جاگذاری کردیم با دوزیمتری متوجه نشت شدیم، دستگاه را خاموش کردیم،  ۳۰۰ تای دیگر را جمعه (پنجم خردادماه) نصب کردیم که دوباره نشتی داد، ولی با این ۶۰۰ عدد قسمت پاتولوژی ایمن شد و تنها یک اتاق آن نشتی داشت که تعطیل کردیم تا دستگاه را روشن کنیم. ۵۰۰ قالب سربی را تا دو سه روز آینده و ۵۰۰ تای دیگر را هفته آینده جایگزین خواهیم کرد تا ببینیم مشکل نشت از کجاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید