افشاگری افسر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره دلیل ماندنش در روسیه

کدخبر: ۵۷۸۷۵۰
کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: هیچ گزینه‌ای باقی نمانده بود، من در روسیه درخواست پناهندگی کردم. آن را دریافت کردم.
افشاگری افسر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره دلیل ماندنش در روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد، ادوارد اسنودن افسر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد، در ابتدا قصد نداشت در روسیه بماند، اما کشورهای دیگر نتوانستند امنیت کافی برای او فراهم کنند.

وی در مصاحبه با "گلن گرینوالد" در "سکوی رامبل" توضیح داد: در اصل، من نباید در روسیه می‌ماندم، این یک توقف در مسیر آمریکای لاتین بود، زیرا آمریکای جنوبی در گذشته نسبت به افشاگران ابراز علاقه کرده بود.

این افسر سابق اطلاعاتی آمریکا تصریح کرد که در مدت اقامت ۴۰ روزه خود در منطقه ترانزیت فرودگاه شرمیتووا، برای جستجوی پناهندگی سیاسی به بسیاری از کشورها مراجعه کرد، اما برخی کشورها از واکنش آمریکا هراس داشتند و برخی دیگر از توانایی تضمین امنیت وی مطمئن نبودند".

کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا افزود: هیچ گزینه‌ای باقی نمانده بود، من در روسیه درخواست پناهندگی کردم. آن را دریافت کردم.

اسنودن در ژوئن ۲۰۱۳ با انتقال مطالب طبقه‌بندی شده درباره برنامه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در اینترنت به روزنامه‌های واشنگتن‌پست و گاردین، رسوایی بزرگ بین‌المللی به راه انداخت. پس از آن، او به هنگ‌کنگ و از آنجا به مسکو پرواز کرد، جایی که مدتی در منطقه ترانزیت فرودگاه شریتووا مسکو بود.

پس از امتناع بسیاری از کشورهای دیگر، روسیه به اسنودن پناهندگی موقت به مدت یک سال اعطا کرد، مشروط بر اینکه وی فعالیت‌های خود را علیه ایالات متحده متوقف کند. در اوت ۲۰۱۴ برای اسنودن اجازه اقامت سه ساله صادر شد که متعاقباً برای مدت نامحدود تمدید شد و در سپتامبر ۲۰۲۲، وی تابعیت روسیه را دریافت کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید