تعطیلی جدید در تقویم ایرانیان؟

کدخبر: ۵۸۰۷۰۰
تعطیلی جدید در تقویم ایرانیان؟ طرح سامان‌دهی تعطیلات رسمی کشور چند سالی است که به یکی از بحث‌های مهم کشور تبدیل شده اما گویا تصویب و اجرای این طرح به احتمال زیاد جدی شده است.
تعطیلی جدید در تقویم ایرانیان؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برترین‌ها، طرح سامان‌دهی تعطیلات رسمی کشور چند سالی است که به یکی از بحث‌های مهم کشور تبدیل شده اما گویا تصویب و اجرای این طرح به احتمال زیاد جدی شده است.

چرا طالبان بنزین ایران را پس فرستاد؟

اجاره‌بهای موقوفه چند صد هکتاری قزوین به عروس رئیس سازمان اوقاف افشا شد

طرحی که هدف آن افزایش تعطیلات رسمی کشور به دو روز است تا به گفته طراحانش علاوه بر افزایش تعطیلات متناسب با استانداردهای جهانی، روزهای تعطیلش نیز مطابق با دیگر کشورهای جهان باشد. ازهمین رو چند سالی است نمایندگان مجلس برای سامان بخشیدن به مبحث تعطیلات طرح‌هایی را ارائه کرده‌اند.

طعنه روحانی معروف به دولت رئیسی/ قیمت چیپس، از قیمت ربع سکه بالاتر رفت!

آنچه در این طرح‌ها تاکنون محل اختلاف بوده روزهای تعیین شده برای افزایش تعطیلات است. در آخرین پیشنهادها و طرح‌ها در نهایت کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها موافقت کرد.

دراین بین هرچند به نظر می‌رسد با موافقت کمیسیون مربوطه یکی از مهم‌ترین مشکلات طرح سامان‌دهی تعطیلات که همان توافق برسر روزهای تعطیل جایگزین روز پنج‌شنبه است حل شده باشد؛ اما مخالفت‌های صورت گرفته از سوی برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی با انتخاب روز شنبه به جای پنج‌شنبه طی روزهای گذشته بحث برانگیز شده.

مخالفان تعطیلی روز شنبه به جای پنج‌شنبه معتقدند تعطیلی شنبه برای یهود و تعطیلی یکشنبه برای مسیحی‌ها و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است. مخالفان همچنین معتقدند پنج‌شنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است و تغییر تعطیلی پنج‌شنبه به همین واسطه امکان‌پذیر نیست. سوی دیگر نیز مخالفانی قرار  دارند که با تعطیلی روز شنبه به این دلیل که یهودیان در این روز تعطیل هستند مخالفند و آن را طرحی اسرائیلی می‌دانند.

جدال توییتری بر سر طرح تعطیلی شنبه‌ها

درهمین راستا  مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس  سه‌شنبه شب در توییتی با طرح تعطیلی شنبه‌ها مخالفت کرد. وی در توییتی نوشت: ‌این چه افتخارى است که بعضى افراد پیشنهاددهنده و مدافع تعطیلى روز ‎شنبه، مانند اسرائیل، شده‌اند؟ در پاسخ به این توییت  محسن پیرهادی، نماینده تهران  در مجلس در توییتی نوشت: «کسی که فرق ۲۰۶ با لندکروز را نمی‌فهمد به طریق اولی علت سامان‌دهی ایام کار و تعطیلات را متوجه نمی‌شود. بعضی‌ها که هجمه و مخالفت می‌کنند، خیال آدم از درستی راه، جمع‌تر می‌شود.»

منتظر یک تعطیلی جدید و بحث برانگیز باشید!

در واکنشی دیگر  عبدالله گنجی که سابقه مدیر مسوولی روزنامه‌های همشهری و جوان  را در کارنامه خود دارد و برای مدتی نیز عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم بود در رشته توییتی نوشت: کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه موافقت کرد‌(مثل ساعات کار نشود که برق ادارات در اوج گرما یک ساعت زودتر خاموش نمی‌شود) شاید نگاه اقتصادی یا رفاهی باشد، اما مجلس محترم می‌داند که عروسی و عزای ایرانیان در پنج‌شنبه متمرکز است و عملا تعطیلی هفته سه روزه می‌شود. آنچه شاید مجلس غافل شده باشد اینکه پنج‌شنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است که پشتوانه باورمندی هم دارد. حکومت هم اراده کند، باز از نظر کاری روز‌ مرده است. پس تعطیل می‌ماند. غرب هم یکشنبه تعطیل است، باز چهار روز تعطیلی باقی می‌ماند.

واکنش دولت چیست‌؟

میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی  کشور در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی شنبه‌ها با موافقت دولت بوده است، تصریح کرد: در قانون فعلی خدمات کشوری تعیین روز تعطیلی بعد از روز ششم بر عهده دولت است و دولت این اختیار را دارد. برخی از نمایندگان مجلس نظرشان این بود که ما این ساعت را تغییر دهیم، اما هنوز تصمیم‌گیری نهایی انجام نشده و منتظریم ببینیم در صحن مجلس چه اتفاقی خواهد افتاد. به گزارش «ایسنا»، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: برخی از دستگاه‌های اجرایی که ارتباطات بین‌المللی دارند این موضوع برایشان معنادار است، اما عموم دستگاه‌های اجرایی ارتباطات بین‌المللی ندارند که بخواهیم تابع آنها را تغییر دهیم و حال باید تصمیم‌گیری شود.

منتظر یک تعطیلی جدید و بحث برانگیز باشید!

تعطیلی جدید در تقویم ایرانیان؟

طرح تعطیلی شنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است؛ اما هنوز مشخص نشده که آیا شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه تعطیل خواهد شد یا خیر؛ به باور برخی از نمایندگان مجلس، تعطیلی شنبه‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی بر روابط اداری و تجاری با کشورهایی داشته باشد که یکشنبه‌ها تعطیل هستند و تعطیلی پنجشنبه‌ها دو روز کاری با خارج را از ما می‌گیرد.

فتح‌الله توسلی، نماینده مجلس، درباره طرح تعطیلی شنبه‌ها:

* این بحث در کمیسیون اجتماعی مطرح شده و هنوز به صحن نیامده که بقیه نمایندگان از جزئیات آن مطلع شوند. دوستان معتقدند باتوجه‌به روابط تجاری ما با دنیا باید تعطیلی‌های هفتگی به شکلی باشد که روابط و امکان تبادلات تجاری تسهیل شود؛ به همین جهت مطرح شده که شنبه را به‌جای پنجشنبه تعطیل کنند تا با بازارهای جهانی هماهنگ شویم. دیدگاه‌های مختلفی نیز مطرح است برخی معتقدند پنجشنبه تعطیل باشد؛ اما برخی شنبه را برای مسائل تجاری مطرح می‌کنند.

* (درباره احتمال رای آوردن این طرح در مجلس): برداشت من این است که به احتمال زیاد طرح تعطیلی شنبه‌ها تصویب شود. دوستان در صحن باید نظر نهایی را دهند و نظراتی مخالفی نیز درباره این طرح وجود دارد؛ اما احتمالاً رای می‌آورد. بررسی‌های مختلفی روی این طرح صورت‌گرفته و مرکز پژوهش‌ها و اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی روی این موضوع کارکرده‌اند که حالا در مجلس مطرح شده است. نظر مجلس هرچه باشد با تأیید شورای نگهبان اجرایی می‌شود.

* من به دلیل اینکه سابقه دیپلماتیک داشته‌ام، از این قانون این‌گونه برداشت می‌کنم که تعطیلی پنجشنبه‌ها در روابط خارجی ما تأثیر منفی می‌گذارد و اگر این قانون به صحن بیاید به تعطیلی شنبه‌ها رای مثبت می‌دهم. طبیعتاً شرایط جهانی و بین‌المللی و محیط داخلی بعضی وقت‌ها مواردی را به ما تحمیل می‌کند. باید به هر ترتیب کمک شود که قوانین به شکلی اجرایی شوند که حداکثر استفاده را از آن‌ها ببریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید