حمله هکری گسترده به بزرگترین بندر ژاپن

کدخبر: ۵۸۴۴۱۱
باج افزاری که از سوی هکرها برای قفل کردن دسترسی به فایل‌ها یا سیستم‌ها تا زمان دریافت باج، استفاده می‌شود، باعث شد پایانه کانتینری بندر ناگویا در استان آیچی، صبح روز سه شنبه با اختلال روبرو شود.
حمله هکری گسترده به بزرگترین بندر ژاپن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بزرگترین بندر ژاپن در پی حمله هکرها که روند ارسال محموله‌ها را مختل کرد، فلج شد.

باج افزاری که از سوی هکرها برای قفل کردن دسترسی به فایل‌ها یا سیستم‌ها تا زمان دریافت باج، استفاده می‌شود، باعث شد پایانه کانتینری بندر ناگویا در استان آیچی، صبح روز سه شنبه با اختلال روبرو شود. سازمان حمل و نقل بندری ناگویا روز چهارشنبه اعلام کرد: اپراتورهای بندر انتظار دارند که فعالیت عادی از صبح پنج شنبه به وقت محلی، ازسرگرفته شود.

با اتومات شدن تعداد زیادی از بنادر آسیایی و حذف استفاده آنها از اسناد کاغذی، هکرها به مشکل رو به رشدی برای شبکه‌های حمل و نقل این منطقه تبدیل شده‌اند. خلافکاران سایبری، بنادر اروپایی را در سال‌های اخیر هدف حمله قرار داده‌اند و گروه‌های هکری طرفدار روسیه ماه گذشته، مسئولیت حمله به یکی از بزرگترین بنادر این منطقه را برعهده گرفتند.

طبق گزارش خبرگزاری کیودو، سازمان حمل و نقل بندری ناگویا اعلام کرد که گروه باج افزاری لاک‌بیت ۳.۰ روسیه، مسئول این هک بوده است. میهوکو ماتسوبارا، استراتژیست امنیت سایبری ارشد شرکت "ان تی تی کورپ" اظهار کرد: گروه‌های باج افزاری، معمولا آسیب پذیری‌ها در برنامه‌های وی پی ان و پروتکل‌های دسکتاپ راه دور را هدف می‌گیرند. چنین رخنه‌هایی، ۸۰ درصد از حملات باج افزاری در ژاپن را تشکیل می‌دهند. به‌روزرسانی یا وصله امنیتی نرم افزارهایی که در فعالیتهای تجاری استفاده می‌شود، برای شرکت‌ها حائز اهمیت است.

ناگویا یکی از چندین بندری در جهان است که اخیرا هدف حمله باج افزاری قرار گرفته اند. کریسمس گذشته، هکرها به سیستمهای رایانه‌ای بندر لیسبون پرتغال نفوذ کرده و فعالیت این بندر را به مدت چند روز دچار وقفه کردند. جواهر نهر پورت تراست که پرازدحام‌ترین بندر کانتینری هند است هم سال گذشته هدف حمله باج افزاری قرار گرفت. شرکت بندری و ریلی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۱ هدف سلسله حملات باج افزاری قرار گرفت که کارشناسان امنیت سایبری آن را به گروه‌های هکری مستقر در شرق اروپا و روسیه مرتبط دانستند.

دیوید سوزوکی، مدیرکل شرکت امنیت سایبری "بلک پاندا" در سنگاپور گفت: رخنه‌های اخیر اغلب شامل اخاذی دو گانه بوده اند. باج برای پس دادن اطلاعات و همچنین عدم انتشار آنها درخواست شده است.

شرکت تویوتا موتور که بزرگترین خودروساز جهان از نظر میزان فروش است، اعلام کرد: حمله در ناگویا بر ارسال خودروهای جدید این شرکت هنوز تاثیر نگذاشته اما تا زمانی که این مشکل حل نشود، قطعات وارداتی یا صادراتی نمی‌توانند در بندر تخلیه یا بارگیری شوند. یک سخنگوی تویوتا گفت: در حال حاضر، تولید این شرکت مشکلی پیدا نکرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات ژاپن می‌گویند چنین حملاتی رو به رشد است. سال گذشته، حمله سایبری به یکی از تامین کنندگان تویوتا در آیچی، این شرکت را مجبور کرد تولید ۱۴ کارخانه را متوقف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید