بیشتر از 10 بادام در روز بخوریم این بلا سرمان می آید

کدخبر: ۵۸۹۹۱۴
اقتصادنیوز : پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که در یک روز بیش از ۱۰ تا ۱۵ بادام نخورید.
بیشتر از 10 بادام در روز بخوریم این بلا سرمان می آید

به گزارش اقتصادنیوز به نقلاز بهداشت نیوز، تاکنون محققان پزشکی هیچ داده علمی ثابتی در مورد توصیه روزانه بادام به ما ارائه نکرده‌اند؛ اما پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که در یک روز بیش از ۱۰ تا ۱۵ بادام نخورید. بادام یکی از ایده‌های صبحانه سالم برای بیماران دیابتی است، اما باید بدانیم که اعتدال در هنگام خوردن بادام و حتی سایر آجیل‌ها کلید اصلی است.

۶ عارضه جانبی شناخته شده برای بادام وجود دارد:

۱. مصرف زیاد بادام باعث یبوست می‌شود:

بادام آجیل غنی از فیبر است. تعداد ۲۳ مغز بادام (حدود ۳۰ گرم بادام) به میزان ۳.۵ گرم فیبر می‌دهد که مقدار زیادی است. فیبر زیاد می‌تواند باعث یبوست و سایر مشکلات معده مانند اسهال، گرفتگی معده و ... شود. این شرایط معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام خوردن بادام زیاد آب نوشیده نشود.

۲. مصرف زیاد بادام باعث کاهش جذب مواد مغذی در بدن می‌شود:

فیبر بالای بادام می‌تواند با منیزیم، کلسیم، آهن و روی متصل شود و در جذب آن‌ها اختلال ایجاد کند. به یاد داشته باشید مصرف روزانه توصیه شده فیبر حدود ۳۰ گرم است. ما فیبر را از بسیاری از غذا‌هایی که به صورت روزانه می‌خوریم، دریافت می‌کنیم؛ بنابراین مطمئن شوید که بادام محدود می‌خورید و برای حداکثر جذب فواید، آن را بین وعده‌های غذایی میل کنید.

۳. مصرف زیاد بادام می‌تواند باعث افزایش وزن شود:

تعداد ۲۳ بادام (۳۰ گرم) حدود ۱۶۴ کالری دارد. اگر گرسنگی در طول روز به سراغتان آمد، می‌توانید حدود ۲۰ بادام در روز بخورید تا کالری کافی دریافت کنید. اما، اگر در طول روز خوب غذا می‌خورید، باید کمتر از ۱۰ بادام بخورید، به خصوص اگر مشکل وزن دارید. اگر یک زندگی فعال بدنی و تناسب اندام دارید ممکن است نگران این موضوع نباشید اما، برای جلوگیری از سایر عوارض جانبی در حد اعتدال غذا بخورید.

۴. بادام می‌تواند آلرژی ایجاد کند:

بادام درختی درست مانند بادام هندی و گردو می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در برخی افراد شود. بادام حاوی پروتئینی به نام آمندین است که یک آلرژن است. برخی از واکنش‌های آلرژیک بادام درختی عبارتند از تورم زبان، خارش گلو، تورم لب یا دهان یا خارش دهان.

در برخی از افراد، بادام می‌تواند یک واکنش آلرژیک جدی به نام "آنافیلاکسی" ایجاد کند که با حالت تهوع، استفراغ، تنگی نفس، فشار خون پایین، گیجی، سبکی سر، کهیر و اختلال صدا مشخص می‌شود. اگر تا به حال بادام نخورده‌اید، با خوردن ۳ تا ۵ عدد بادام شروع کنید تا ببینید آیا بادام برای شما مناسب است یا خیر. البته در صورتی که سابقه خانوادگی آلرژی غذایی دارید بهتر است قبل از گنجاندن بادام در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

۵. مصرف زیاد بادام می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود:

بادام حاوی اگزالات است که ترکیبات محلول در روده است. وجود بیش از حد اگزالات در بدن می‌تواند به تشکیل سنگ کلیه و شروع نارسایی کلیه کمک کند. حدود ۱۰۰ گرم بادام ۴۶۹ میلی‌گرم اگزالات دارد.

۶. بادام می‌تواند باعث مصرف بیش از حد ویتامین E شود:

بادام حاوی ویتامین E بالایی است و به همین دلیل برای سلامت پوست مفید است. با این حال اگر در حال حاضر از مواد غذایی غنی از ویتامین E و یا از مکمل‌های ویتامین E استفاده می‌کنید، نباید بادام زیادی در روز بخورید. این می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد ویتامین شود. ویتامین E اضافی می‌تواند در انعقاد خون اختلال ایجاد کند و باعث خونریزی شود. اگر مکمل‌های ویتامین E استفاده می‌کنید، در مورد مصرف بادام با پزشک مشورت کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید