ادعای نیوزویک: ولیعهد سعودی با کمک ایران در تلاش برای پایان دادن به جنگ و متحول کردن کشور است

کدخبر: ۵۹۴۳۲۶
نشریه نیوزویک ادعاهایی درباره تلاش ولیعهد سعودی برای پایان دادن به جنگ و متحول کردن کشورش با کمک ایران مطرح کرده است.
ادعای نیوزویک: ولیعهد سعودی با کمک ایران در تلاش برای پایان دادن به جنگ و متحول کردن کشور است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، نیوزویک نوشت، در حالی که محمد بن سلمان، با اجرای مجموعه بلندپروازانه ای از اصلاحات در پی تثبیت جایگاه پادشاهی سعودی به عنوان یکی از بازیگران برجسته جهانی است، همچنین در سیاست خارجی خود نیز بازنگری می کند تا با رقیب اصلی منطقه ای خود یعنی ایران هم تعامل دیپلماتیک داشته و پایداری منطقه‌ای لازم برای عملی کردن "چشم‌انداز ۲۰۳۰" سعودی حاصل شود.

اما هرچند توافق تهران و ریاض، با میانجیگری چین، همچنان این دو را به شیوه های تازه ای در کنار هم قرار می دهد، چالش‌هایی جدی هم پیش روی آن‌ها قرار دارد. دشوارترین کار برای بن سلمان، فردی که می‌تواند دهه‌ها بر عربستان سعودی حکومت کند، دور کردن کشور از جنگ داخلی شوم در یمن و همزمان یافتن راه‌حلی برای تهدیدات امنیتی موجود است که می‌توانند برای برنامه و میراث او ویرانگر باشد.

به گفته علی الشهابی، کارشناس سیاسی عربستان، رییس پیشین اندیشکده بنیاد عربی و عضو هیئت مشاوره نئوم، یکی از چندین پروژه آینده‌نگرانه بزرگ که در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ دنبال می‌شود، عربستان در تلاش برای رهاکردن خود از بحران یمن و حمایت از هر توافقی است که یمنی‌ها در میان خود انجام ‌دهند اما این پادشاهی هیچ توهمی درباره دشواری های این کار ندارد. شهابی به نیوزویک گفت: "همچنین اگر ناپایداری بیشتر در یمن، بخواهد به این سوی مرز سرایت کند، عربستان باید همچنان با یک چشم نگران مرز جنوبی خود بماند."

شهابی می گوید که ریاض به این منظور، کاهش تنش با تهران را به عنوان یک "مصلحت راهبردی" دنبال می کند، تلاشی که اکنون با نقش چین به عنوان امضاکننده توافق چشمگیر آنها در ماه مارس برای بازنشانی روابط دیپلماتیک تقویت شده است. وی افزود: "زمان نشان خواهد داد. عربستان تلاش خواهد کرد تا روابط تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران برقرار کند تا ایران در پایداری منطقه‌ای سهیم‌تر شود اما همچنان ایران را با دقت زیر نظر دارد تا ببیند که آیا تعهدات خود را در حفظ پایداری منطقه رعایت می‌کند یا نه." عامل اقتصادی برای هر دو طرف مهم است زیرا عدم امنیت هزینه‌های زیادی را برای امیدواری های ایران و نیز عربستان سعودی برای تقویت نقش خود در صحنه جهانی پدیدار کرده است.

محمدعلی شبانی، سردبیر امواج مدیا، یک سایت خبری مستقر در لندن که بر روی ایران، عراق و کشورهای شبه‌جزیره عربی تمرکز دارد، به نیوزویک گفت: "آسیب‌پذیری‌ها و نیز فرصت های آشکاری وجود دارد. محمد بن سلمان برای جذب سرمایه به امنیت نیاز دارد و ایران نیز می‌خواهد منافع اقتصادی حاصل از تضمین امنیت را به دست آورد."

شبانی، که رسانهٔ اش، از نزدیک و با دقت، پیگیر فرآیند نزدیک‌شدن ایران و عربستان سعودی است که چندین سال طول کشیده، یادآور شد که چگونه پادشاهی سعودی، تاثیرات مخرب منازعات در مناطق اطراف خود را تجربه کرده است.

هر چند رقابت منطقه‌ای بین ریاض و تهران در چند کشور از جمله لبنان، عراق و سوریه شکل گرفت اما جنگ در یمن، جبهه‌ای به ویژه پرتنش است. ریاض در طول این جنگ، به ارتکاب جنایات جنگی، از جمله هدف‌گیری غیرنظامیان، متهم شده در حالی که تهران نیز متهم به تأمین مستقیم تجهیزات نظامی پیشرفته برای انصارالله است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید