تکذیب یک خبر مهم درباره احمدی نژاد/ از انتخابات مجلس چه خبر؟

کدخبر: ۵۹۶۹۶۴
اقتصادنیوز: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان ۱۱ اسفند سال جاری برگزار می‌شود.
تکذیب یک خبر مهم درباره احمدی نژاد/ از انتخابات مجلس چه خبر؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ۴ شهریورماه شورای نگهبان اعلام کرد که «طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» که با اصلاحاتی در جلسه مورخ یکم مرداد ماه یک هزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۳ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد؛ لذا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با قانون جدید برگزار خواهد شد.

اقدام روسیه علیه طالبان/ احمد مسعود به مسکو رفت

مرحله «پیش ثبت‌نام» از اصلاحات جدید قانون انتخابات مجلس است

جنایت ایلان ماسک علیه اوکراین/ مشاور زلنسکی از کوره در رفت

مرحله «پیش ثبت‌نام» از اصلاحات جدید این قانون است و در روزهای ۱۶ تا ۲۲ مردادماه امسال مرحله پیش ثبت نام از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی برگزار شد و ۴۸ هزار و ۸۴۷ متقاضی، پیش ثبت نام خود را انجام دادند. بر اساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، پس از انجام پیش ثبت نام داوطلبان انتخابات، ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت خارجه، سازمان امور استخدامی و نهادهای بخش آموزش از جمله وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد و مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مدارک متقاضیان را بررسی می کنند.

مدارک داوطلبان برای مراجع مربوطه فرستاده می شود و آن مراجع یک ماه فرصت دارند تا نظرات خود را به وزارت کشور اعلام کنند. داوطلبانی که مدارک آنها مورد تایید باشد، می توانند در مرحله ثبت نام نهایی شرکت کنند و ثبت نام نهایی انتخابات از ۲۷ مهر تا ۳ آبان خواهد بود.

پس از تایید مدارک داوطلبان توسط نهادهای بررسی کننده، شناسه رهگیری به داوطلبان از طریق پیامکی با سرشماری وزارت کشور ارسال می شود. اگر مدرکی از متقاضی تایید نشد، چنانچه متقاضی معترض باشد، تا ۲۴ ساعت قبل از شروع ثبت نام نهایی فرصت اعتراض دارد.

اصلاح قانون انتخابات از سال‌های گذشته مطرح بوده است

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در همین راستا اعلام کرد که اصلاح قانون انتخابات از سال‌های گذشته مطرح بوده است. نقطه عطف این موضوع، ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ بود که این سیاست‌ها با رویکرد آسیب‌شناسانه و در ۱۸ بند مسائل مختلف انتخابات را فهرست و راهکارهایی نیز در جهت تبدیل به قانون و مقررات مطرح کرده بودند.

همچنین  قانون قبلی که مصوب چند دهه قبل بود و در موارد مختلفی همچون مهلت رسیدگی‌ها، نقش‌آفرینی قانون‌مندانه و مسئولانه احزاب، تبلیغات و تخلفات در فضای مجازی با نارسایی‌هایی همراه بود که ضرورت به‌روزرسانی این قانون را قوت می‌بخشید؛ لذا اصلاح قانون انتخابات به دنبال توسعه اختیارات شورای نگهبان نبوده است. اصلاح قانون انتخابات و به‌روزرسانی قانون قبلی در راستای دفاع و حمایت از حقوق مردم و داوطلبان ارزیابی شده است و افزایش مهلت رسیدگی‌ به صلاحیت‌های داوطلبان، به‌روزرسانی قانون در حوزه تبلیغات و ابتکاراتی همچون پیش‌بینی مرحله «پیش ثبت‌نام» از اصلاحات جدید این قانون است.

بر اساس قانون جدید انتخابات مرحله پیش ثبت‌نام برای اولین بار در این دوره اجرا شده است و در مرحله پیش ثبت‌نام، مدارک شکلی و عینی افراد توسط نهادها و دستگاه‌های مرجع بررسی می‌شود و بررسی صلاحیت افراد پس از مرحله ثبت‌نام اصلی نامزدهای انتخاباتی است.

سخنگوی شورای نگهبان، همچنین گفته است که بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات پیش رو بر اساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد؛ هرچند در قانون جدید تغییرات چندانی در این مورد نسبت به قانون قدیم ایجاد نشده است. در بررسی صلاحیت‌ها ابتدا هیات‌های اجرایی، سپس هیات های نظارت و در نهایت شورای نگهبان اعلام نظر خواهد کرد.

وی معتقد است: ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده‌اند، به دلیل اعمال و رفتاری که داشته‌اند رد صلاحیت شوند. همچنین ممکن است کسانی که در گذشته تایید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تایید صلاحیت شوند؛ همچون اینکه فردی در گذشته حکم قضایی داشته و اکنون حکم برائت دریافت کرده باشد.

اصلاحات خوبی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به وجود آمده است

از انتخابات چه خبر؟

خیرالله پروین، عضو حقوقدان شورای نگهبان، نیز معتقد است: اصلاحات خوبی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به وجود آمده است و افزایش اعتماد عمومی موجب افزایش مشارکت مردم خواهد شد و در این رابطه دو عنصر «شفافیت» و «پاسخگویی» بسیار موثر هستند. باید در انتخابات‌ها حقوق مردم و داوطلبان حفظ شود و  مرحله «پیش ثبت‌نام» در راستای حقوق مردم و داوطلبان پیش‌بینی شده است. بر اساس قانون جدید متقاضیان می‌توانند به نتایج استعلام‌ها اعتراض کنند. نهادها نیز ملزم به پاسخگویی هستند و اگر پاسخ ندهند، مجازات برای آنها تعیین شده است. بررسی صلاحیت‌ها نیز طبق قانون باید بر اساس اسناد و ادله انجام شود. بر اساس شنیده‌ها و گفته‌ها نمی‌توان به بررسی صلاحیت‌ها پرداخت و برای تایید یا عدم تایید باید اسناد و ادله کافی وجود داشته باشد. در قانون جدید برای اولین بار دو حق برای داوطلبان به طور ویژه در نظر گرفته شده است و حق شنیدن توضیحات و بررسی دلایل و مدارک داوطلب و حق دانستن دلایل عدم تایید صلاحیت به صورت کتبی از جمله ویژگی‌های قانون جدید (اصلاح قانون انتخابات مجلس) است.

انتخابات همیشه مدنظر دشمن بوده است

از انتخابات چه خبر؟

عباسعلی کدخدایی، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان  نیز با اشاره به برگزاری انتخابات اسفندماه اعلام کرده است: انتخابات همیشه مدنظر دشمن بوده و می‌خواهد از این طریق به ما ضربه بزند. برای نمونه در اتفاقات سال ۸۸ هرگونه امکانات برای رسیدگی به اعتراضات فراهم شد، اما برخی نپذیرفتند و مقابل رأی مردم ایستادند. برای انتخابات آینده هم دشمن طراحی دارد. امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت را رهبری در ابتدای سال به عنوان چهار راهبرد انتخابات مشخص کردند و ما نیز هرجایی که هستیم و در هر دستگاه و سازمان باید وظیفه خود را انجام دهیم.

از همه طیف‌های فکری در انتخابات پیش‌ثبت‌نام کردند

از انتخابات چه خبر؟

 احمد وحیدی، وزیر کشور، درباره پیش‌ثبت‌نام چهره‌های سیاسی در انتخابات و اینکه آیا آماری از پیش‌ثبت‌نام آنان وجود دارد یا خیر؟ گفت که چهره‌بودن یا نبودن کاندیداها به ارزش‌گذاری منجر می‌شود و ما نمی‌خواهیم این اقدام را انجام دهیم اما باید بگویم که از همه طیف‌های فکری در انتخابات پیش‌ثبت‌نام کردند.

برگزاری انتخابات یک امانت در دست برگزار کنندگان است

از انتخابات چه خبر؟

محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور،  و معاون سیاسی وزیر کشور، نیز بر این باور است که  برگزاری انتخابات یک امانت در دست برگزارکنندگان است و به فرموده رهبری معظم انقلاب انتخابات حق الناس است و اجرای آن نیاز به همراهی تمامی نخبگان، دستگاه ها و نهادها براساس تقسیم کار صورت گرفته دارد. هر یک رسالت و وظایف خود را بطور دقیق به انجام برساند، به اصل وحدت و همبستگی ملی باید توجه شود و در این راستا هم‌افزایی میان دستگاهی ضروری است. بی‌شک امنیت و سلامت انتخابات به مجریان انتخابات بر می‌گردد و امانتی در دست ما است. وزارت کشور در اجرای ماموریت محوله مصمم است و تمامی فرآیندهای انتخابات متناسب با قانون و تقویم انتخابات اجرایی خواهد شد. همانند انتخابات‌های گذشته و برگزار شده مجلس شورای اسلامی، تلاش خواهد کرد که امنیت و سلامت انتخابات این دوره تضمین شود؛ با این حال باید توجه داشت که در بخش‌های رقابت و مشارکت، نیاز به یک حرکت جمعی وجود دارد که در این مسیر هر اقدام و رفتاری که امید و ایمان ملت را به مسیری که در حال پیمودن است نشانه بگیرد، غلط است و از همین رو رسالت نخبگان، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها در حرکت در مسیر امید و ایمان بسیار حایز اهمیت است.

تفاهم نامه همکاری ستاد انتخابات و شرکت مخابرات برای انتخابات

از انتخابات چه خبر؟

همچنین سیدمحمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور و مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، برای فراهم ساختن زیرساخت‌های مربوط به برگزاری هرچه بهتر انتخابات ۱۱ اسفند امسال، تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.به موجب این تفاهمنامه، شرکت مخابرات ایران متعهد می‌شود شعب اخذ رای سراسر کشور را به فیبر نوری مجهز سازد تا زیرساخت‌های لازم برای خدمات جامع و یکپارچه نظارت تصویری ایجاد شود.

احمدی‌نژاد هیچ برنامه‌ای برای انتخابات ندارد

از انتخابات چه خبر؟

پس از مرحله پیش ثبت‌نام‌ها گمانه زنی‌های زیادی درباره این که چه کسانی ثبت‌نام کرده‌اند منتشر شد، برخی از این افراد اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کردند و برخی هنوز موضع نگرفته‌اند. در این راستا دفتر محمود احمدی‌نژاد  به صورت رسمی با امضای عبدالرضا شیخ‌الاسلامی رئیس دفتر وی اعلام کرد: «در پی پرسش‌های مکرر اقشار مختلف از هموطنان عزیز ضمن تکذیب همه خبرهای جعلی و شایعات بی‌اساس، مؤکداً تصریح می‌نماید که جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد هیچ برنامه و فعالیت انتخاباتی نداشته و نخواهند داشت.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید