انگشت اتهام لندن به سوی چین

کدخبر: ۵۹۸۱۵۱
دولت لندن، چین را به شکار چهره‌های کلیدی انگلیس متهم کرد.
انگشت اتهام لندن به سوی چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دولت لندن در ادامه مواضع ضد چینی این کشور مدعی شد که پکن چهره‌های کلیدی سیاسی، دفاعی و صنعتی انگلیس را برای پیشبرد منافع خود شکار می‌کند.

 دولت انگلیس روز پنجشنبه این مطلب را در پاسخ به گزارش تند کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان این کشور منتشر کرد که در آن وزرای دولت به اهمال‌کاری در مواجهه با آنچه تهدید ناشی از چین نامیده می‌شود متهم شده‌اند.

در این سند ۴۸ صفحه‌ای ادعا شده که برخی از اقدامات چین از «مرحله نفوذ به مداخله» در انگلیس رسیده و این کشور «تلاش کرده است تا اتباع بریتانیایی را در پست‌های کلیدی و با دانش و تجربیات حساس، از جمله مقام‌های دولتی، ارتشی و جامعه گسترده‌تر شکار کند.»

دولت انگلیس همچنین عنوان کرده که یک گروه ویژه برای جلوگیری از نفوذ کشورهای خارجی بر انتخابات انگلیس تعیین شده است. بر اساس برنامه اعلام شده دور بعدی انتخابات پارلمانی انگلیس سال آینده میلادی برگزار خواهد شد.

این تحولات درحالی صورت می‌گیرد که دستگیری ۲ شهروند انگلیسی به ظن جاسوسی برای چین در بحبوحه تلاش وزارت امور خارجه انگلیس برای ترمیم روابط با پکن، خبرساز شده است.

بر اساس گزارش ساندی تایمز، یکی از افراد مظنون محقق شاغل در مجلس عوام بریتانیا است که با چندین نماینده ارشد حزب حاکم محافظه‌کار که برخی از آنها به اطلاعات طبقه‌بندی شده یا بسیار حساس دسترسی داشتند، ارتباط داشته است.

این فرد همچنین با تام توگندات معاون امنیتی وزیر کشور و آلیسیا کرنز رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام تماس داشته است.

پلیس دستگیری یک مرد ۳۰ ساله در منطقه آکسفورد و یک مرد ۲۰ ساله در ادینبورگ تحت قانون اسرار رسمی را تائید کرده است. بر اساس این گزارش، فرماندهی ضد تروریسم پلیس لندن، تحقیقات مربوط به این پرونده جاسوسی را رهبری می‌کند.

هر ۲ فرد مظنون، اتهامات وارده را رد کرده و رئیس مجلس عوام انگلیس هم دوشنبه گذشته طی سخنانی اعلام کرد که به دلیل حساسیت موضوع، امکان اظهارنظر عمومی در این زمینه وجود ندارد.

 روابط لندن با پکن در سال‌های اخیر در نتیجه پیروی انگلیس از سیاست‌های آمریکا تیره شده است. نخست وزیر انگلیس چندی پیش در نشست با حضور مقام‌های بین‌المللی و کارشناسان حوزه سیاست خارجی، چین را به اقتدارگرایی متهم و اعلام کرد که عصر طلایی روابط با پکن پایان یافته است.

انگلیس چین را به نقض ارزش‌های حقوق بشری در هنگ‌کنگ و سین کیانگ و همچنین جاسوسی متهم می‌کند و تعدادی از قراردادهای سنگین تجاری با این کشور را فسخ کرده است.

سیاستمداران تندرو و دنباله‌رو کاخ‌سفید در انگلیس از جمله لیز تراس نخست وزیر سابق این کشور، کاهش روابط لندن با پکن را خواستار هستند و دولت را به اتخاذ مواضع معتدل در قبال چین متهم می‌کنند.

با این حال به‌نظر می‌رسد که دولت لندن به تازگی به دنبال بازنگری در سیاست‌ها و روابط خود با چین است. جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس اخیر طی سفری به پکن تصریح کرد که هیچ مشکل مهم جهانی بدون چین قابل حل نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید