قضیه نشست‌های محرمانه میان عربستان و اسرائیل چیست؟

کدخبر: ۵۹۹۶۱۶
اقتصادنیوز: رسانه‌های عبری از نشست‌های محرمانه میان مسئولان عربستانی و رژیم اسرائیل خبر دادند.
قضیه نشست‌های محرمانه میان عربستان و اسرائیل چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه عبری زبان کان ۱۱ اعلام کرد، در روزهای اخیر نشست‌های محرمانه‌ای میان مسئولان اسرائیل و عربستانی برگزار شد؛ اما مسئولان از فاش کردن محتوای این نشست‌ها به دنبال اظهارات ایراد شده از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در این باره خودداری می‌کنند.

اظهارات عجیب جنتی درباره بن سلمان

بر اساس گزارش این شبکه، پیشنهاد آمریکا به عربستانی‌ها درباره غنی سازی اورانیوم شامل غنی سازی اورانیوم به صورت غیرنظامی و ممانعت از رسیدن آن به سطح سلاح هسته‌ای است. این پیشنهاد شامل احداث تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان با مدیریت آمریکایی‌ها یا افراد مقیم در یک کشور دیگر است. بر اساس این پیشنهاد سربازان آمریکایی نظارت بر این تاسیسات هسته‌ای را بر عهده خواهند گرفت.

جزئیات ملاقات وزرای خارجه مصر و اسرائیل!

این شبکه اعلام کرد، این پیشنهادات باید کسانی را مطمئن کند که نگران این هستند که عربستانی‌ها بخواهند هر کاری را که باب میلشان باشد در این تاسیسات انجام دهند. اما برخی مخالفان می‌گویند امنیت ۱۰۰ درصدی وجود ندارد و این مسئله مانع مسابقه تسلیحات منطقه‌ای نمی‌شود.

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد، دولت آمریکا امضای توافق‌های دفاعی رسمی با عربستان و اسرائیل را در راستای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو بررسی می‌کند.

دولت جو بایدن معتقد است که یکی از راه‌های عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل امضای دو توافقنامه امنیتی فراگیر است.

چهارشنبه شبکه فاکس نیوز آمریکا مصاحبه‌ای را با محمد بن سلمان منتشر کرد. محمد بن سلمان در این مصاحبه گفت: عربستان توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به حالت تعلیق در نیاورده است. ما مذاکرات خوبی داریم و این اولین باری است که این مسئله جدی پیش می‌رود.

بر اساس اظهارات محمد بن سلمان دولت آمریکا به ریاض پیشنهادی را برای از سرگیری روابط با اسرائیل داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید