یک روزنامه اصولگرا:مصلای تهران محل رقص و آواز نیست!/ چرا مردم در این محل تفریح می کنند!

کدخبر: ۶۰۳۱۵۴
اقتصادنیوز:چندی است شاهد برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون در محوطه مصلای بزرگ تهران واقع در منطقه عباس‌آباد هستیم.
یک روزنامه اصولگرا:مصلای تهران محل رقص و آواز نیست!/ چرا مردم در این محل تفریح می کنند!

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اصولگرای جوان در این باره نوشت: برگزاری این نمایشگاه‌ها اگرچه ممکن است با تدابیر شهرداری تهران برای برگزاری نمایشگاه در محوطه‌ای وسیع و کم‌دردسر به لحاظ ترافیکی همسو باشد، اما روند برگزاری این نمایشگاه‌ها به هیچ‌وجه با روح معنوی حاکم بر این مکان و اهداف از پیش تعیین شده برای ساخت این بنای عظیم سنخیتی ندارد.

در کشور‌های غیرمسلمان، برای ورود به کلیسا‌ها و مکان‌های منتسب به دین مسیحیت، چه با هدف بازدید توریست‌ها و چه با هدف عبادت، زنان مکلف به رعایت حجاب و استفاده از روسری هستند. این قاعده پذیرفته شده از سوی عموم مردم آن کشور‌ها و حتی توریست‌ها، ویژه کلیسایی است که مقبره اولیای الهی در آن قرار نداشته، صرفاً محلی برای عبادت بوده و مذهب و شریعت خاصی جز آموزه‌های دین مسیحیت در آن ترویج نمی‌شود، اما به دلیل منتسب بودن این‌گونه مکان‌ها به مکانی برای عبادت و راز و نیاز با خداوند، قاعده‌هایی ویژه برای بازدیدکنندگان وضع شده‌است.

اکنون به کشور خودمان برگردیم؛ آیا مکان مقدسی مانند مصلای تهران که هر ساله محل برگزاری مراسمات مذهبی و باشکوهی مانند شب‌های قدر، نماز عید سعید فطر، عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و سایر مراسمات مذهبی به مناسبت‌های گوناگون در اعیاد است، شایسته توجه و ادای احترام نیست؟! بر اساس گزارش‌های واصله و بازدید‌های میدانی، متأسفانه اخیراً و با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در مصلای تهران، حرمت و تقدس این مکان دچار خدشه شده و با حضور برخی بی‌مبالات نسبت به موضوع حجاب و حیا، عملاً تبدیل به محلی برای جولان سلایق ضد‌فرهنگی و ضد‌دینی شده‌است تا جایی که حضور در این مکان برای تعداد کثیری از شرکت‌کنندگان و گردانندگان غرفه‌های نمایشگاهی، با حضور در پارک‌ها و مراکز تفریحی تفاوتی ندارد.

آیا هدف از تأسیس مصلی و چنین بنای با عظمتی، تأمین محیطی برای رژه سلایق جدید در مد و پوشش زننده، اختلاط آسوده و خارج از عرف غرفه‌داران جوان و مکانی برای تفریح عموم است؟ یا هدف، تأثیرگذاری بر شرکت‌کنندگان و حاضران از طریق تفوق یافتن بر ذهن‌ها و یادآوری یاد خدا و اجرای فعالیت‌ها در راستای حفظ و تقویت ارزش‌های دینی، مذهبی و انقلابی است؟ آیا این‌بار هم قرار بر این است که، چون مثلاً مردم تفریحی ندارند، پس مجازند تا در مصلای تهران و محل انجام بهترین راز و نیاز‌ها و عبادات، به تفرج و تبرج بپردازند؟

متأسفانه در نمایشگاه روستا آباد در مصلی پخش انواع ترانه‌های محلی و رقص و آوازخوانی نیز علاوه بر موارد فوق به چشم می‌خورد. البته اگر چه آیین و سنت‌های محلی ارائه شده در این نمایشگاه با ابتذال مذموم و ضددینی فاصله دارد، اما حواشی به وجود آمده در آن، از متن پررنگ‌تر بوده و در شأن مکان مقدسی مانند مصلی نیست. اوج فاجعه در اینجا است که حداقل اقدام لازم برای نهی از منکر بدحجابی و بی‌حجابی و امر به معروف اقامه نماز در حاشیه همین نمایشگاه‌ها نیز صورت نمی‌گیرد و در هنگام نماز، افرادی که تمایل به ادای فریضه دارند برای یافتن مکانی برای اقامه نماز سردرگم می‌شوند و این سؤال برایشان تداعی می‌شود که پس مصلی (محل اقامه نماز) کجاست؟ در‌های مصلای اصلی بسته است و صرفاً چادری کوچک یا موکتی موقت برای ادای نماز در گوشه‌ای از مصلی دایر می‌شود که برای پیدا کردن مکان آن باید به پرسش و جست‌وجو رو آورد.

به نظر می‌رسد محتاج درک صحیحی از اهمیت این بنای مذهبی هستیم و صرفاً نباید به دنبال در‌آمدزایی از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها در مصلی و خواسته یا ناخواسته تقدس‌زدایی از این مکان باشیم. البته برگزاری نمایشگاه نیز خود تخصصی است که به نظر می‌رسد برگزارکنندگان نمایشگاه روستاآباد از آن بی‌بهره مانده‌اند. به عنوان مثال ارائه دستورالعمل نحوه حضور آقایان و بانوان در مصلی، راهنما و نقشه مکانی غرفه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، محل اقامه نماز و نام و آدرس غرفه‌داران هیچ‌یک در دسترس بازدید‌کنندگان قرار داده نشده‌است.

در پایان توصیه می‌شود مدیران مرتبط با برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادها، تحت آموزش لازم اجرایی و فرهنگی قرار بگیرند و پس از اخذ مدرک نسبت به همکاری با ایشان اقدام شود. یادگیری اصول برگزاری مراسمات با توجه به دستورالعمل‌های مصوب و نحوه مجاب کردن محترمانه شرکت‌کنندگان به رعایت حدود تعیین شده، می‌تواند از جمله این آموزش‌ها باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی