اینجا سربازی اجباری است/ مقایسه وضعیت سربازی در ایران و سایر کشورهای دنیا

کدخبر: ۶۰۶۱۷۷
اقتصادنیوز: موضوع سربازی اجباری همچنان یکی از مهمترین مسائلی است که نقدهای جدی به آن وارد می شود. نظام خدمت وظیفه در ایران همانند برخی کشورها اجباری است برخی اجباری بودن آن را دلیل استنکاف صدها هزار مشمول وظیفه ای می دانند که چند سالی است در دسته غایبان سربازی قرار گرفته اند.
اینجا سربازی اجباری است/ مقایسه وضعیت سربازی در ایران و سایر کشورهای دنیا

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه هم میهن در شماره امروز خود در بخشی از یک گزارش به بررسی سربازی اجباری در برخی کشورهای دنیا 1رداخت. بر اساس این گزارش، در اتریش مردان بین ۱۸ تا ۵۰ ساله باید ۶ تا ۹دوره سربازی بگذرانند و در کشوری مانند آذربایجان هم دوره ۱۲ تا ۱۸ ماهه سربازی برای مردان ۱۸ تا ۲۵ سال وجود دارد. در لائوس، مردان ۱۸ ساله باید برای ۱۸ ماه سربازی، خودشان را آماده کنند و در مراکش هم زنان و مردان ۱۹ ساله باید به مدت یک‌سال سرباز باشند. در این لیست، نام ایران هم وجود دارد. مردان ۱۸ ساله باید بین ۱۸ تا ۲۴ ماه سرباز باشند. این سایت در بخش دیگری نوشته است که ۸۵ کشور در دنیا، سربازی اجباری دارند. 

بررسی‌های «هم‌میهن» از سایت statista اما اطلاعات دیگری به دست می‌دهد. بریتانیا در سال ۱۹۵۷ به خدمت اجباری پایان داد و به‌تبع‌آن بسیاری از کشورهای اروپایی از او پیروی کردند. اما بسیاری از کشورهای دنیا به دلایلی همچنان سربازی اجباری اجرا می‌شود. در حدود ۳۰ کشور دنیا، سن و سال مشخصی برای تکمیل خدمت سربازی وجود دارد، کوبا و کلمبیا ازجمله این کشورها هستند. اطلاعات این سایت می‌گوید که سربازی اجباری برای همه، در کشورهای خاورمیانه بیشتر از سایر نقاط رواج دارد. 

با تمام این توضیحات، علیرضا اسکندری‌نژاد و سیدضیا هاشمی، دو دانش‌آموخته دانشکده علوم اجتماعی، در پژوهشی با نام «چالش‌های سربازی در ایران، فراتحلیل کیفی پژوهش‌های موجود» در سال ۱۴۰۱، درباره سربازی در ایران نتیجه‌گیری‌هایی داشتند. در این پژوهش آمده است: «سربازی در ایران ابعاد گوناگونی دارد که پژوهشگران آن را مثبت یا منفی ارزیابی کرده‌اند. بر پایه تجربیات داخلی و خارجی، سربازی در شکل کنونی آن برای جامعه ایرانی کارکرد چندانی ندارد و نیاز به تغییرشکل و به‌روزرسانی آن، بیش از هر زمانی احساس می‌شود.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید