فصل تازه روابط میان آمریکا و چین/ بایدن میزبان شی جین پینگ می‌شود

کدخبر: ۶۰۶۴۱۶
اقتصادنیوز: روسای جمهور آمریکا و چین ماه آینده در حاشیه نشست سران سازمان همکاری اقتصادی و اقیانوسیه در سان‌فرانسیسکو دیدار خواهند کرد.
فصل تازه روابط میان آمریکا و چین/ بایدن میزبان شی جین پینگ می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری مهر، مقامات آمریکا پس از ساعت‌ها گفت‌وگوی بین «وانگ یی»، وزیر خارجه چین و دیپلمات‌های ارشد آمریکا اعلام کردند که واشنگتن و پکن توافق کردند که دیدار حضور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین، انجام شود.

رئیس تازه وارد آمریکایی در کنار اسرائیل ایستاد/ در جنگ غزه کنار دوستم نتانیاهو می‌ایستم

طبق گزارش رویترز، به گفته مقامات آمریکایی دیدار وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت آمریکا بیش از دو روز و در مجموع ۹ ساعت به طول انجامید و این تعاملات را «صادقانه و عمیق» توصیف کردند.

عراق: رای ما به قطعنامه اشتباه ثبت شد/ درخواست اصلاح دادیم!

اعلام دیدار سران آمریکا و چین در حالی انجام می‌شود که «وو کیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین دیروز جمعه آمریکا را به اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی متهم و بر انجام تمام اقدامات لازم برای حفاظت از حاکمیت ملی، امنیت و همچنین حقوق و منافع دریایی چین تاکید کرد.

 پکن و واشنگتن تلاش می‌کنند اختلاف‌ها را مدیریت کنند و با هم و به صورت مشترک به چالش‌های جهانی پاسخ دهند، رسانه‌های دولتی چین چهارشنبه گذشته اعلام کردند رئیس‌جمهور این کشور با ارسال نامه‌ای به مناسبت ضیافت شام سالانه کمیته ملی روابط آمریکا و چین مستقر در نیویورک گفته چین خواهان همکاری با آمریکاست. رئیس‌جمهور چین همچنین تأکید کرد که اینکه آیا آمریکا و چین می‌توانند «راه درست» را خلق کنند یا نه، برای جهان بسیار مهم است.

درخواست شی برای برقراری روابط دوجانبه با ثبات‌تر، که به گفته او باید بر اساس اصول «احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد» بنا شود، پیش از سفر مهم وانگ یی وزیر امور خارجه چین به واشنگتن در اواخر این هفته مطرح شد.

پیش از این رسانه‌های آمریکا اعلام کرده بودند که سفر پنجشنبه تا شنبه این دیپلمات ارشد چینی به آمریکا، بالاترین سطح تعامل حضوری بین دو کشور پیش از دیدار مورد انتظار جو بایدن، رئیس جمهورآمریکا و شی در سانفرانسیسکو در نشست نوامبر همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) خواهد بود.

پیش از این چند مقام ارشد آمریکا از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور، تابستان امسال با همتایان چینی خود در پکن دیدار کردند.

به نوشته رویترز اولویت اصلی واشنگتن این است که اطمینان حاصل کند که رقابت شدید بین دو اقتصاد بزرگ جهان و اختلافات آنها بر سر موضوعات زیادی از تجارت گرفته تا تایوان و دریای جنوبی چین به درگیری و جنگ ختم نخواهد شد.

وب‌سایت دولتی گلوبال تایمز چین با انتشار مقاله‌ای نوشته است که «ناظران چینی بر این باورند که سفر (وانگ یی) راه را برای دیدار احتمالی بین سران دو کشور هموار می‌کند، اما افزودند که واشنگتن باید تلاش‌های مشخصی برای رسیدگی به نگرانی‌های پکن و نشان دادن صداقت خود انجام دهد.

دو روز پیش نیز، «وانگ یی» وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که جامعه جهانی و به‌ویژه کشورهای بزرگ باید در مسائل مربوط به موضوع فلسطین، موضعی عینی و منصفانه بگیرند.

طبق بیانیه‌ای که در وب‌سایت امور خارجه چین منتشر شده، وانگ یی دراین‌باره گفت: کشورهای خارج از منطقه، به‌ویژه کشورهای بزرگ، باید بی‌طرفی را حفظ کرده و نقش سازنده‌ای در آرام کردن بحران داشته باشند.

وزیر خارجه چین در ادامه تأکید کرد که «چین با تمام اقداماتی که به مردم غیرنظامی آسیب می‌رساند و قوانین بین المللی را نقض می‌کند، به شدت محکوم می‌کند و با این اقدامات مخالف است و بر لزوم آتش بس فوری، پایان دادن به جنگ و تضمین شرایط اولیه زندگی برای ساکنان نوار غزه تاکید می‌کند. چین به ارائه کمک‌های بشردوستانه به ساکنان نوار غزه ادامه خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید