چین به آمریکا هشدار داد/ مذاکره بایدن و شی جین‌پینگ لغو شد؟

کدخبر: ۶۰۶۸۶۳
اقتصادنیوز: وزارت خارجه چین اعلام کرد، گفت‌وگو بین روسای جمهوری چین و آمریکا که قرار است ماه آتی میلادی انجام شود شاید صورت نگیرد.
چین به آمریکا هشدار داد/ مذاکره بایدن و شی جین‌پینگ لغو شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دیدار بین جو بایدن، و شی جین‌پینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین، در حاشیه نشست سران همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اپک) در سانفرانسیسکو است که ۱۴ نوامبر برگزار می‌شود.

ادامه بحران در صنعت خودروسازی آمریکا/ گسترش بی‌سابقه اعتصابات کارگری

طبق گزارش شبکه خبری راشاتودی، مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند که مذاکرات قرار است اتفاق بیفتد اما دولت چین هنوز تایید نکرده که شی جینپینگ با بایدن دیدار می‌کند یا خیر.

مذاکره بایدن و نتانیاهو درباره آزادی اسرا/ ادامه تلاش‌ها برای خروج شهروندان آمریکایی از غزه

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای با اشاره به توافق به دست آمده نوامبر ۲۰۲۲ در اندونزی اعلام کرد، مسیر به سمت نشست سانفرانسیسکو هموار نیست و دو دولت هنوز برای چنین دیداری شرایط مناسبی ندارند. برای پایان دادن به این وضعیت دو طرف باید به توافق «بالی» برگردند و از آن تبعیت کنند.

وزارت خارجه چین همچنین این بیانیه را در پی سفر وانگ یی، وزیر خارجه چین به واشنگتن برای نشست‌هایی در روزهای جمعه و شنبه با بایدن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده منتشر کرده است.

وانگ یی، همچنین در این سفر گفت، اگرچه پکن برای ثبات روابط بین دو کشور اهمیتی زیاد قائل است اما دو کشور باید توافق‌ها و پیمان‌های قبلی را برای حذف مداخلات در امور یکدیگر، غلبه بر موانع، تقویت اجماع نظرات و جمع آوری نتایج مدنظر قرار داده و عملی کنند.

از زمان روی کار آمدن بایدن در سال ۲۰۲۱، روابط بین دو کشور در پی یکسری از مسائل شامل تنش‌های تجاری، مداخله آمریکا در امور تنگه تایوان و همچنین عدم توافق‌ها بر سر بحران اوکراین و روسیه متشنج شده است. بایدن بارها به دولت چین توهین کرده و شی جینپینگ را "دیکتاتور" نامیده است.

تنش‌ها بین دو کشور زمانی تشدید شد که بایدن دستور داد تا یک بالون ادعایی جاسوسی چین در فوریه ۲۰۲۳ سرنگون شود. مقام‌های پکن تاکید کردند که این بالون با هدف غیرنظامی بوده که سرنگون شده است. پنتاگون نیز بعدا اذعان کرد که این بالون حین پرواز بر فراز آمریکا اطلاعاتی جمع آوری نکرده بود.

وانگ یی، همچنین گفته بود که برای از میان برداشتن اختلاف نظرها بین دو کشور آنها باید از توافق‌های قبلی خود پیروی کنند که شامل احترام گذاشتن آمریکا به حق حاکمیت چین بر تایوان است.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، سالیوان و وانگ یی مذاکراتی خوب درباره مسائل کلیدی چون جنگ در اراضی اشغالی، درگیری بین روسیه و اوکراین و تنگه تایوان داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید