چگونه از بروز پوکی استخوان جلوگیری کنیم ؟

کدخبر: ۶۰۷۶۲۵
اقتصاد نیوز :رییس اداره بیماری‌های عضلانی - اسکلتی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، شکستگی را خطیرترین عارضه پوکی استخوان خواند و گفت: استخوان‌ها حداکثر سفتی خود را تا ۳۰ سالگی دارند و پس از آن، بدن به سمتی پیش می‌رود که وضعیت استخوان‌ها متخلخل شود؛ از این رو هرچه وضعیت تغذیه در سنین قبل از ۳۰ سالگی مناسب باشد، شرایط فرد در سال‌های پس از آن بهتر خواهد بود.
 چگونه از بروز پوکی استخوان جلوگیری کنیم ؟

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا ،دکتر فاطمه حاجی ولی‌زاده در   با اشاره به اینکه شکستگی خطیرترین عارضه پوکی استخوان است، گفت: این عارضه در عین حال بار اقتصادی بالایی دارد؛ زیرا علاوه بر اینکه فرد باید در بیمارستان بستری شود و مراقبت بگیرد، پس از آن هم با از دست دادن حرکت کامل، معلولیت و عدم کفایت در انجام فعالیت‌های روزانه ناشی از این شکستگی‌ها مواجه می‌شود.

با مصرف این ویتامین از شکستگی استخوان‌ها در امان بمانید!

وی افزود: شکستگی ثانویه در فردی که یکبار دچار شکستگی شده باشد، دو تا سه برابر بیشتر می‌شود که این موضوع می‌تواند به دلیل محدودیت حرکتی و یا از دست رفتن توده استخوانی باشد. همه این موارد باعث می‌شود یک فرد با پوکی استخوان، مخلوطی از مشکلات زیادی باشد.

او با تاکید بر اینکه پوکی استخوان مربوط به از دست رفتن چگالی استخوان است، بیان کرد: به همین علت اگر بخواهیم از بروز پوکی استخوان جلوگیری کنیم باید تا سنین قبل از ۳۰ سالگی فعالیت کنیم.

رییس اداره بیماری‌های عضلانی، اسکلتی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ابتلا به پوکی استخوان دو دسته عامل موثر است، گفت: یک دسته عواملی هستند که قابل مداخله نیستند مانند اینکه پوکی استخوان در جنس مونث کلا بیشتر از جنس مذکر است؛ زیرا خانم‌ها پس از یائسگی، هورمون‌های زنانگی را از دست می‌دهند و دچار پوکی استخوان می‌شوند و یا اینکه برخی مواقع مبحث ژن مطرح می‌شود؛ مثلا در سفیدپوست‌ها، پوکی استخوان شیوع بالاتری نسبت به سیاه پوست‌ها دارد. درعین حال سابقه فامیلی و ژنتیک هم در بروز پوکی استخوان موثر است.

او ادامه داد: از طرفی برخی عوامل قابل مداخله هستند که می‌توان با کار کردن روی آنها از ابتلای افراد به پوکی استخوان جلوگیری کرده یا شدت بروز آن را کمتر کرد. یکی از آن عوامل می‌تواند مصرف سیگار یا الکل باشد که می‌تواند متوقف شود؛ چرا که ریسک پوکی استخوان را بالا می‌برد.

او تغذیه را دارای نقش پررنگی در پیشگیری از بروز پوکی استخوان معرفی کرد و گفت: مصرف لبنیات و مواد حاوی کلسیم، ویتامین D یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید هم می‌تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند و یا پوکی استخوان را به تعویق اندازد اما، نکته مهم این است که استخوان‌های ما حداکثر ظرفیت و سفتی خود را تا ۳۰ سالگی دارند و پس از آن، بدن به سمتی پیش می‌رود که وضعیت استخوان‌ها متخلخل شود. هرچه وضعیت تغذیه ما در سنین قبل از ۳۰ سالگی مناسب باشد شرایط ما پس از ۳۰ سالگی بهتر خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید