درخواست دبیرکل ناتو پس از خروج روسیه از یک معاهده

کدخبر: ۶۰۹۱۳۰
اقتصادنیوز: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خواستار تقویت این اتحاد پس از خروج روسیه از معاهده نیروهای متعارف شد
درخواست دبیرکل ناتو پس از خروج روسیه از یک معاهده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت: پس از خروج روسیه از معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا, همه مکانیسم‌های اصلی کنترل تسلیحات از بین رفته‌اند، بنابراین پیمان آتلانتیک شمالی باید تقویت شود.

تاس گزارش داد، وی گفت: این هفته روسیه از معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا خارج شد و با این اقدام, مسکو از تمام معاهده‌های مهم کنترل تسلیحاتی خارج شده است.»

نتایج نظرسنجی جدید درباره رضایت و اعتماد روس‌ها به پوتین

استولتنبرگ یادآور شد که روسیه در فوریه مشارکت خود را در معاهده موسوم به استارت نو به حالت تعلیق درآورد که "آخرین پیمان تنظیم کننده تعداد سلاح‌های هسته‌ای میان روسیه و آمریکا بود. "

او تاکید کرد: "این اقدامات جهان را خطرناک‌تر می‌کند و اهمیت ناتوی قوی را نشان می‌دهد. "

دبیرکل ناتو مدعی شد که روسیه "با بی‌توجهی کامل به کنترل تسلیحات" امنیت ناتو را تضعیف می‌کند.

به گزارش ایرنا, ایالات متحده آمریکا در پی خروج روسیه از معاهده «نیروهای مسلح متعارف در اروپا» (CFE) در نیمه شب ۷ نوامبر (۱۶ آبان) و بی‌اعتبار خواندن این سند، اعلام کرد که تمام تعهداتش تحت این معاهده را با همه اعضای دیگر آن به حالت تعلیق در خواهد آورد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز، روسیه از معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا (CFE) خارج شد. خروج روسیه از این معاهده به همراه ادامه جنگ تجاوزکارانه همه جانبه آن علیه اوکراین اساساً شرایط ضروری درنظر گرفته شده در این معاهده را برای سایر اعضای آن تغییر داده است. با توجه به این تغییر اساسی شرایط، آمریکا کلیه تعهدات خود تحت معاهده سی اف‌ای را با همه اعضای دیگر آن به حالت تعلیق در خواهد آورد.

پیش از این، خبرگزاری تاس اعلام کرد: وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب اعلام کرد فرایند خروج روسیه از معاهده «نیروهای مسلح متعارف در اروپا» (CFE) در نیمه شب ۷ نوامبر (۱۶ آبان) به پایان رسید و این سند دیگر برای مسکو فاقد اعتبار است.

در این بیانیه آمده است: مقامات ناتو و نمایندگان آن‌ها به وضوح نشان دادند که توانایی مذاکره را ندارند. از امروز، هیچ گونه توافقی در زمینه کنترل تسلیحاتی با آن‌ها ممکن نیست.

کرملین تکلیف کی‌یف را یکسره کرد

معاهده CFE در سال ۱۹۹۰ امضا و در سال ۱۹۹۷ به روز رسانی شد. اما کشورهای ناتو نسخه تغییر یافته این معاهده را تصویب نکردند و همچنان به مفاد معاده سال ۱۹۹۰ پایبند بودند که شامل هنجارهای مربوط به تسلیحات متعارف بر اساس توازن بین ناتو و سازمان توافق ورشو بود.

در نتیجه، روسیه مجبور شد اجرای این معاهده را در سال ۲۰۰۷ میلادی به حالت تعلیق در آورد. روسیه در ۱۱ مارس سال ۲۰۱۵ شرکت در نشست‌های گروه مشورتی مشترک درباره این معاهده را تعلیق و از این رو روند توقف عضویت خود در این معاهده را تکمیل کرد اما از جنبه حقوقی همچنان عضوی از آن است.

از آن زمان به بعد بلاروس به نمایندگی از روسیه در گروه مشورتی مشترک حضور دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۹ مه (۸ خرداد) گذشته قانونی را در انصراف از عضویت در این معاهده امضا کرد که از ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) اجرایی شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید