انتقاد از جنایات جنگی اسرائیل در غزه!

کدخبر: ۶۱۰۴۸۸
اقتصادنیوز: دبیر ستاد حقوق بشر در برنامه «به افق فلسطین» گفت: حمله به یک بیمارستان غیرنظامی به بهانه اینکه تبدیل به یک پایگاه نظامی شده، جنایت فجیعی است.
انتقاد از جنایات جنگی اسرائیل در غزه!

به گزارش اقتثادنیوز به نقل از معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی، در برنامه «به افق فلسطین» که از شبکه افق پخش شد، درباره حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان الشفای غزه، گفت: آنچه که امروز در نوار غزه شاهدیم، یک نمایشگاهی است مملو از انواع و اقسام جنایات. البته رژیم صهیونیستی در طول بیش از ۷۵ سال موجودیت جعلی خود تمامی جنایت‌ها را مرتکب شده، ولی در دور اخیر این جنایات، شاهد انواع جرائمی که در چارچوب صلاحیت حقوق کیفری بین‌المللی قرار می‌گیرند، در همان روزهای اولیه هستیم.

700 رسانه ایرانی: کنار همه خبرنگاران آزادی‌خواه جهان ایستاده‌‌ایم

وی با تاکید بر اینکه کسی از رژیم صهیونیستی انتظار رعایت حقوق بشر ندارد، افزود: اما اگر یک رژیم یاغی، جنایتکار، کودک‌کش و آپارتاید به نام رژیم صهیونیستی اسرائیل پیدا شود، وظیفه سازمان‌های بین‌المللی و کشورهایی که مدعی حقوق بشرند، بسیار سنگین است، چون ادعای منادی حقوق بشر بودن دارند.

جنگ میان حزب الله و اسرائیل قوت گرفت

وی ادامه داد: حمله به یک بیمارستان غیرنظامی به بهانه اینکه تبدیل به یک پایگاه نظامی شده، جنایت فجیعی است. پیش از این هم به همین بهانه به بیمارستان المعمدانی حمله کردند و بیش از ۱۰۰۰ نفر از مردم بی‌گناه را به شهادت رساندند و هیچ کس هم  این رژیم را پاسخگو نکرد! اما نکته مهم این است که این روزها ادعاها در مورد حقوق بشر دیگر رنگ باخته است و سازمان‌های بین‌المللی دیگر هیچ اثر و خاصیتی ندارند.

دبیر ستاد حقوق بشر، تصریح کرد: معاهدات حقوق بشری مختلفی ایجاد شده اند؛ آیا توانستند جلوی این تجاوزات و جنایات را بگیرند؟ می‌بینیم که هیچ کارآمدی نداشتند. الان در آستانه هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر هستیم. در شرایطی که به هیچ وجه این ابزارها و سازوکارهای بین‌المللی موفق نبودند جلوی جنایات رژیم اشغالگر را بگیرند، آیا  باید جشن گرفت و به وجود چنین سازمان‌ها و معاهداتی افتخار کرد؟!

وی در ادامه گفت: طنز تلخ و البته مساله مضحک این است که رژیم صهیونیستی عضو تعدادی از معاهدات حقوق بشری است؛ عضویت نمادین و پرستیژی به چه دردی می‌خورد؟ الان نیاز به اقدام از سوی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی داریم‌. نزدیک به ۴۰ روز از این جنایات گسترده می‌گذرد؛ شورای حقوق بشر هنوز یک جلسه اضطراری تشکیل نداده است، در حالی که رسیدگی به این جنایات هم در صلاحیت شورای امنیت و هم شورای حقوق بشر است. گزارشگر ویژه حقوق بشر و کمیسیون تحقیق مستقل در مورد جنایات رژیم صهیونیستی داریم. کمیسیون تحقیق اعلام کرده هر طرفی اگر شکایتی و مستنداتی دارد، برای این کمیسیون بفرستد، ولی هیچ ماموریتی از سوی شورای حقوق بشر هنوز معین نشده است.

غریب‌آبادی، همچنین گفت: از این پس نباید اهمیتی برای ادعاهای کشورها و سازمان‌های حقوق بشری قائل شویم، البته این موضوع برای ما مکشوف بود، ولی در این دور از جنایات بیش از پیش تضادها و تناقض‌های خود را آشکار کردند.

وی با اشاره به غیرقابل احصا بودن جنایات رژیم صهیونیستی، گفت: بیش از ۳۰۰۰ عملیات تروریستی رژیم اشغالگر انجام داده؛ بیش از ۳۵۰۰ عملیات کشتار انجام داده؛ بیش از ۷ میلیون فلسطینی آواره شدند؛ بیش از صدهزار نفر قبل از عملیات طوفان الاقصی طی بیش از ۷۵ سال شهید شدند؛ فقط در ۴۰ روز گذشته نزدیک به ۱۲۰۰۰ نفر شهید شدند که جنایت بسیار گسترده‌ای است، صدها هزار نفر در هفت دهه گذشته مصدوم و مجروح شدند که اگر بخواهیم این جنایات را ثبت کنیم، فقط تیتر آنها چندین جلد کتاب می‌شود.

دبیر ستاد حقوق بشر، در ادامه بیان کرد: برخی اقدامات را سازمان‌های بین‌المللی انجام دادند که باز حاکی از بی‌خاصیت بودن این سازوکارها است. در طول ۷۵ سال بیش از ۵۱۲ قطعنامه در مجمع عمومی، شورای امنیت و شورای حقوق بشر علیه این رژیم اشغالگر صادر شده که هیچکدام اجرا نشده و ۵۵ قطعنامه را در شورای امنیت فقط آمریکا وتو کرد. ما فقط با پدیده رژیم صهیونیستی مواجه نیستیم؛ اگر فقط این رژیم بود نیروهای مقاومت برای نابودی این رژیم آپارتاید و کودک‌کش کافی بودند. برخی کشورها حامی این رژیم هستند مثل آمریکا و برخی کشورهای غربی. الان در طوفان الاقصی آمار بسیار وحشتناکی از تخریب زیرساخت‌ها، حمله به اماکن آموزشی‌، مذهبی و درمانی، همچنین ساختمان‌های مسکونی منتشر می شود. از آن طرف، آمریکا به جای جلوگیری از این جنایات و کشتار، خودش به یک طرف تجاوز تبدیل شده و انواع حمایت‌های مالی، نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک را از رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در جنایات خود تنها نیست؛ ما برخی از کشورهای غربی و آمریکا را کاملا مقصر می‌دانیم در جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌گناه غزه انجام می‌دهند.

غریب‌آبادی، درخصوص اقدامات در عرصه بین‌المللی و در داخل جمهوری اسلامی ایران در توقف این جنایات، گفت: این جنایات دیر یا زود تمام خواهد شد؛ اما نکته بسیار مهم کار حقوقی و قضایی علیه جنایات این رژیم آپارتاید است؛ همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند رژیم صهیونیستی باید محاکمه شود، محاکمه کار حقوق و قضایی است. برخی از وکلا و حقوقدانان حتی از کشورهای اروپایی حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر به صورت خودجوش اقداماتی را علیه رژیم صهیونیستی به ابتکار خود انجام داده‌اند و سراغ محاکم رفتند. علت این چیست؟ به این دلیل که وسعت این جنایات به قدری عظیم است که افکار عمومی شاهدند که حتی از سازمان‌های بین‌المللی هم کاری برنمی‌آید و خودشان دست به کار شدند. ما نیز  با استفاده از ظرفیت نهادها و جامعه وکلا در داخل برای پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی با کمک کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه و برخی از حقوقدانان و اساتید حقوقی چندین نشست تخصصی را برگزار کردیم و شبکه‌ای از مدافعان و حامیان فلسطین را تشکیل می دهیم.

وی ادامه داد: کشورهایی که اصل صلاحیت جهانی را پذیرفته آنها نیز علیه رژیم صهیونیستی می‌توانند طرح دعوا کنند. دیوان کیفری بین‌المللی هم صالح به رسیدگی به چهار جرم یعنی جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، نسل‌زدایی و جرم تجاوز است. دولت فلسطین عضو این دیوان هست و دادستان دیوان از سال ۲۰۲۱ تحقیقات را علیه رژیم اشغالگر آغاز کرد. اینجا دولت‌ها می‌توانند شکایت خود را طرح کنند و دولت فلسطین هم این کار را انجام داد، ولی متاسفانه شاهد کم تحرکی دادستان دیوان هستیم. در حال که در قضیه اوکراین با یک تیمی رفتند و گزارشی تهیه کردند. مستندسازی در حال انجام است. رسانه‌ها نیز پر است از مستندات. پس کار حقوقی در حال انجام است. ما برای اولین بار در دادستانی تهران نیز پرونده ای علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه باز کردیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید