مصونیت دیپلماتیک به داد محمود عباس رسید

کدخبر: ۶۱۵۴۳۲
اقتصادنیوز: دادستانان در برلین اعلام کردند که به دلیل برخورداری رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از مصونیت دیپلماتیک امکان پیگرد قضایی وی وجود ندارد.
مصونیت دیپلماتیک به داد محمود عباس رسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دادستانان در برلین اعلام کردند، هرچند که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سال ۲۰۲۲ در دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اظهاراتی نژادپرستانه ایراد کرد، اما به دلیل مصونیت دیپلماتیک عباس آن‌ها نمی‌توانند او را تحت پیگرد قضایی قرار دهند.

خبر مرتبط
واکنش محمودعباس به وتوی قطعنامه آتش‌بس از سوی آمریکا

اقتصادنیوز:محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی قطعنامه آتش‌بس توسط آمریکا را «خصمانه و غیراخلاقی» توصیف کرد و این کشور را شریک جنایت اسرائیل دانست.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، پلیس برلین اوت ۲۰۲۲ تحقیقاتی را براساس شکایت‌هایی که از عباس شده بود، آغاز کرد. در آلمان عباس را به نسبی‌سازی هولوکاست متهم کردند.

خبر مرتبط
خط و نشان حماس برای محمود عباس/ جدال بر سر حاکمیت غزه

اقتصادنیوز :نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز جمعه در اظهار نظری درباره طرح‌هایی برای غزه پس از جنگ گفت: «هرکس بخواهد پشت تانک پنهان شده و به غزه بیاید و بر این منطقه حکومت کند مانند صاحب تانک با او برخورد می‌شود.»

دفتر دادستان کل برلین در بیانیه‌ای روز دوشنبه اعلام کرد: عباس مرتکب جنایت تحریک به نژادپرستی شد، اما از مصونیت برخوردار است و این مانعی در مسیر محاکمه اوست.

در این بیانیه ادعا شده‌است: عباس از مصونیت برخوردار است، اما اظهاراتش نقض واضح قوانین آلمان است. مقایسه‌ای که عباس انجام داد هیچ‌گونه پایه و اساس واقع بینانه و عملی ندارد. نمی‌توان وضعیت ملت فلسطین از زمان تأسیس اسرائیل را حتی با وضعیت مردم یهود در اروپا در سایه حکمرانی نازی‌ها مقایسه کرد و از اهمیت میزان جنایت‌هایی که در آن زمان رخ داد، کاست.

عباس سال ۲۰۲۲ در یک نشست خبری مشترک با اولاف شولتس در برلین گفت که از سال ۱۹۴۷ تا به امروز رژیم صهیونیستی ۵۰ مورد قتل عام در روستاها و شهرهای فلسطینی انجام داده‌است؛ ۵۰ مورد قتل عام و ۵۰ هولوکاست توسط ارتش این رژیم علیه فلسطینیان صورت گرفته‌است.

صدراعظم آلمان پس از این سخنان چهره خود را درهم کشید، اما پاسخی به آن نداد و جلسه مطبوعاتی بلافاصله خاتمه یافت.

شولتس سپس در توییتی به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و عبری نوشت:«از اظهارات توهین‌آمیز محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین منزجر شده‌ام. به ویژه برای ما آلمانی‌ها، هرگونه نسبی‌سازی هولوکاست، غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول است و من هرگونه تلاش برای انکار جنایات هولوکاست را محکوم می‌کنم.»

وزارت خارجه آلمان در پاسخ به سوال روزنامه بیلد گفت که محمود عباس به دعوت دولت آلمان به این کشور سفر کرده، دارای مصونیت دیپلماتیک است و امکان پیگرد قضایی او وجود ندارد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آن زمان هم اظهارات محمود عباس علیه این رژیم را نه تنها یک رسوایی اخلاقی، بلکه یک دروغ بی‌شرمانه خواند.

لاپید در توئیتی نوشت: «شش میلیون یهودی در هولوکاست به قتل رسیدند، از جمله یک و نیم میلیون کودک یهودی. تاریخ هرگز او را نخواهد بخشید.»

بعدا با افزایش انتقادها به محمود عباس، او با صدور بیانیه‌ای هولوکاست را فجیع‌ترین جنایت تاریخ بشر عصر جدید اعلام کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید