اقدام بشر دوستانه آمریکا برای نوار غزه/ دولت بایدن به کمک فلسطین رفت!

کدخبر: ۶۱۵۸۵۴
اقتصادنیوز: دولت بایدن در ژستی انسان‌دوستانه فروش بیش از ۲۷۰۰۰ تفنگ ساخت آمریکا به رژیم صهیونیستی را به دلیل نگرانی از حملات شهرک نشینان اسرائیلی به فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی به تعویق می‌اندازد.
اقدام بشر دوستانه آمریکا برای نوار غزه/ دولت بایدن به کمک فلسطین رفت!

به گزارش  اقتصادنیئوز به نقل از ایسنا، این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که دولت بایدن به حمایت بی چون و چرا از تل آویو و حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع غزه ادامه می‌دهد و به فجایع در حال وقوع در غزه هیچ اهمیتی نمی‌دهد.

سه مورد اسلحه گرم که شامل تفنگ های M۴ و M۱۶ می شود، بیش از یک ماه است که در انتظار اعلام موافقت دولت به کنگره هستند. مقامات گفتند که دولت هنوز انتقال آنها را تأیید نکرده است، زیرا مقامات و اعضای کنگره تل آویو را تحت فشار قرار داده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که آنها در دست افراط‌گرایان قرار نخواهند گرفت. مقامات گفتند که ایالات متحده در این ماه به دولت صهیونیستی گفته است که تضمین‌های کافی مبنی بر دسترسی پلیس اسرائیل به سلاح‌ها و تیم های واکنش به حادثه ارائه نکرده و هنوز مایل به تایید آخرین انتقال نیست.

سامی هرمز، انسان شناس دانشگاه نورث وسترن قطر، می گوید که تصمیم دولت بایدن در تاخیر قرارداد فروش بیش از ۲۰۰۰۰ تفنگ ساخت آمریکا به اسرائیل به دلیل نگرانی از شهرک نشینان خشن راست افراطی «خنده دار» است.

او به الجزیره گفت: «آنها تلاش می‌کنند تا M۱۶ را مسدود کنند، اما سپس بمب‌ به غزه می‌فرستند». چرا در وهله اول برای یک نهاد اشغالگر سلاح می فرستید؟ هرمز با بیان اینکه ایالات متحده با ارسال سلاح به اسرائیل قوانین خود را نقض می کند، گفت: «شما می بینید که ایالات متحده تلاش می کند با انداختن استخوان های کوچک به سمت آنها فشار عمومی را در سطح جهانی کاهش دهد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، از زمان حملات ۷ اکتبر و طوفان الاقصی حملات شهرک نشینان اسرائیلی به فلسطینیان در کرانه باختری دو برابر شده است. ساکنان، فعالان صلح اسرائیل و سازمان ملل می گویند که شهرک نشینان مسلح با یونیفورم در روستاهای فلسطینی حاضر شده و کسانی را که حاضر به ترک خانه‌هایشان نیستند، تهدید به کشتن کرده‌اند. طبق گزارش سازمان ملل متحد و گروه حقوق بشری B'Tselem بر اساس آمار وزارت بهداشت فلسطین، از ۷ اکتبر، حداقل ۲۷۰ فلسطینی در کرانه باختری از ۷ اکتبر کشته شده اند، از جمله هفت نفر در اوایل این هفته.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که بر پلیس نظارت دارد، اعلام کرد که دولت اسلحه می‌خرد تا به تیم‌های امنیتی غیرنظامی برای استفاده در شهرک‌های کرانه باختری بدهد.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آشنا با این بحث‌ها نوشت: محموله‌های جدید به دلیل نگرانی از انتقال سلاح‌ها از پلیس صهیونیستی به برخی از واحدهای حفاظت مدنی این کشور که کمتر سازمان‌دهی شده‌اند و شامل برخی از گروه‌های شهرک‌نشین هستند، متوقف شده‌اند. مقامات گفتند که برخی از اعضای کنگره در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به دولت گفتند که مفاد توافقنامه که امکان انتقال آن را فراهم می کند باید برای جلوگیری از افتادن آن سلاح ها به دست شهرک نشینان افراطی، به ویژه در میان نگرانی ها در مورد افزایش خشونت‌ها، انجام شود.

به گفته مقامات، وزارت امور خارجه به تل آویو گفته باید گام‌های مشخصی را  برای کاهش خشونت شهرک‌نشینان  قبل از تایید محموله‌های تفنگ شاهد باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا چند هفته پیش یک اطلاعیه غیررسمی برای فروش سلاح به رژیم صهیونیستی به کنگره ارسال کرد. اما علیرغم تایید رهبران کمیته‌های روابط خارجی سنا و امور خارجی مجلس نمایندگان در اوایل نوامبر، این فروش ادامه پیدا نکرده است.

یکی از مقامات سابق آمریکایی که با این فروش آشنا بود، گفت: «سایر اعضای کنگره از این مورد آگاه شدند و با دولت تماس گرفتند تا از اسرائیل اطمینان حاصل کنند که سلاح گرم به شهرک نشینان نمی‌رسد.»

طبق مجوزی که در پیش‌نویس تهیه شده است، این سلاح‌ها همچنین می‌توانند به واحدهای پلیس اسرائیل که این وزارتخانه نگرانی‌های حقوق بشری مهمی در مورد آنها دارد، ارسال شود.

از سال ۱۹۶۷ که رژیم صهیونیستی کرانه باختری را اشغال کرده - جایی که فلسطینیان آن را به عنوان هسته اصلی یک کشور مستقل می‌دانند - شهرک‌های یهودی در آنجا ساخته شده که اکثر کشورها آن را غیرقانونی می‌دانند. 

خشونت‌ها که در سال جاری به بالاترین حد خود در بیش از ۱۵ سال گذشته رسید، پس از آغاز جنگ غزه افزایش یافت. دولت هفته گذشته ممنوعیت صدور روادید را برای افرادی که به گفته آنها در خشونت دست داشته‌اند، آغاز کرد. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، یکی از اعضای راست افراطی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، بر نیروی پلیس اسرائیل نظارت دارد.

روزنامه تایمز اسرائیل در ماه نوامبر گزارش داد که وزارت او تاکید زیادی بر تسلیح جوخه‌های امنیتی غیرنظامی داشته است.

بایدن در سخنرانی روز چهارشنبه خود با ذکر نام بن گویر گفت که او و متحدانش می‌خواهند تمام فلسطینی‌ها را « قصاص»" کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید