تلاش‌های ترکیه برای میانجیگری در جنگ روسیه و اوکراین

کدخبر: ۶۲۱۰۱۷
اقتصادنیوز: یک منبع دیپلماتیک ترکیه‌ای گفت که تلاش‌ها آنکارا برای میانجیگری بین روسیه واوکراین در سال جدید میلادی نیز ادامه می‌یابد.
تلاش‌های ترکیه برای میانجیگری در جنگ روسیه و اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک منبع دیپلماتیک در آنکارا می‌گوید ترکیه قصد دارد به تلاش‌های خود برای میانجیگری در مناقشه اوکراین در سال ۲۰۲۴ ادامه دهد و برنامه دارد پیشنهاد ازسرگیری روند استانبول درباره حل‌وفصل این وضعیت را نیز ارائه دهد.

خبر مرتبط
روابط ترکیه و آمریکا تیره و تار شد/ مسیر آنکارا واشنگتن بن بست است!

اقتصادنیوز: یک پایگاه خبری ترکیه‌ای از به بن‌بست رسیدن روابط آنکارا و واشنگتن در پی تأخیر پارلمان این کشور در تصویب نهایی عضویت سوئد در ناتو خبر داد.

ماه گذشته، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه گفت که در مذاکرات استانبول در مارس ۲۰۲۲، طرفین علاوه بر توافق بر سر موضوعات دیگر، درباره مسئله غیرنظامی‌سازی در اوکراین نیز توافق شده بود و حالا هم احتمال مذاکره در این باره و هم حل‌وفصل این مسئله با متوسل شدن به اعمال قدرت وجود دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که منبع دیپلماتیک یادشده به این خبرگزاری گفت: حل‌وفصل مناقشه اوکراین یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ترکیه است. طبق اظهارات رییس جمهور (رجب طیب اردوغان)، ترکیه، مدام، آمادگی خود را برای انجام دادن هرگونه میانجیگری، حتی برای ازسرگیری مذاکرات صلح استانبول و ترتیب دادن دیداری میان روسای روسیه و اوکراین اعلام کرده است. رییس جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین نسبت به مقاصد آنکارا به همتای خود اطمینان داد. این سیگنال‌ها در سال جدید هم به طرفین فرستاده خواهد شد.

خبر مرتبط
ترکیه برای جنگ غزه نسخه پیچید!

اقتصادنیوز: رئیس پارلمان ترکیه گفت که جهان در حال ورود به مرحله جدیدی است که می‌توان آن را «مرحله پسا صهیونیسم» نامید و توضیح داد که این مرحله جدید که در واقع آغاز شده‌است.

ترکیه از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، ضمن ایفای نقش فعالانه در میانجیگری برای دست یافتن به راهکاری مسالمت‌آمیز برای این درگیری، ابتکارات دیگری نیز داشته است که از جمله آن‌ها توافق غلات با میانجیگری آنکارا و سازمان ملل در ژوئیه ۲۰۲۲ برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از بنادر دریای سیاه در مدت درگیری‌ها بود.

استانبول همچنین میزبان مذاکرات روسیه-اوکراین بود که تقریبا، پس از آغاز درگیری‌ها انجام شد و دور آخر آن نیز در ۲۹ مارس ۲۰۲۲ انجام گرفت. این مذاکرات در نهایت به بن‌بست رسید.

زلنسکی در ۲۰۲۲ فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، کی‌یف تا وقتی پوتین رییس جمهور روسیه باشد، نمی‌تواند با روسیه وارد مذاکرات صلح شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید