این افراد کمتر احتمال دارد دچار بی خوابی شوند

کدخبر: ۶۲۲۴۳۳
اقتصادنیوز: براساس نتایج یک تحقیق جدید، افرادی که از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می‌کنند کمتر احتمال دارد دچار بی خوابی شوند.
این افراد کمتر احتمال دارد دچار بی خوابی شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، تحمل بی خوابی‌های مداوم بسیار سخت است و این عارضه به شدت روی سلامت کلی بدن تاثیر می‌گذارد و فرد بی خواب اغلب خسته و کسل و از نظر جسمانی کم توان است .
وری ول هلت گزارش داد، مشخص کردن علت اصلی این عارضه بسیار دشوار است چرا که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای برخی، دلیل بی خوابی ممکن است ناشی از استرس، کافئین یا گذراندن زمان زیاد پشت صفحه نمایشگر لپ تاپ، کامپیوتر یا موبایل باشد. برای دیگران، ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد که باید توسط یک پزشک تشخیص داده شود. دو نوع بی خوابی وجود دارد: بی خوابی اولیه که با هیچ بیماری مرتبط نیست و بی خوابی ثانویه که با سایر مشکلات سلامتی مانند آسم، افسردگی یا سوزش سر دل همراه است. بی خوابی مزمن با بسیاری از پیامدهای منفی سلامتی، از جمله افزایش خطر فشار خون بالا، دیابت، چاقی، افسردگی، حمله قلبی و سکته مرتبط است. البته این عارضه غیرقابل درمان نبست و برای درمان بی خوابی راه‌ حل‌هایی از سوی متخصصان پیشنهاد شده است.

خبر مرتبط
بهترین ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای به حداکثر رساندن سلامت کبد

اقتصادنیوز: بهترین ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای به حداکثر رساندن سلامت کبد عبارتند از: ویتامین B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، روی (زینک). در ادامه به توضیح عملکرد هر یک از این ویتامین‌ها در بهبود عملکرد کبد پرداخته می‌شود

یکی از عوامل تاثیر گذار بر بی خوابی تغذیه است، بنابراین محققان در حال تحقیق بیشتر درباره این هستند که شما چه می‌خورید. داده‌های جدید منتشر شده در مجله اروپایی تغذیه بالینی نشان می‌دهد که الگوی غذایی که دنبال می‌کنید ممکن است بر عادات خواب شما تأثیر بگذارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عواملی که باعث بی خوابی می‌شود و چه چیزی ممکن است از آن جلوگیری کند، محققان در تایوان ۵.۸۲۱ شرکت کننده را که به بی خوابی مبتلا نبودند انتخاب کردند و رژیم غذایی غذایی و دلایل مختلف بروز بی خوابی آن‌ها را ارزیابی کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد که ۴۶۴ نفر از شرکت‌کنندگان در در طول دوران تحقیق دچار بی‌خوابی شدند و خطر ابتلا به بی خوابی در میان گیاهخواران نسبت به گوشت‌خواران کمتر بود. مردانی که از رژیم غذایی گیاهی سالم تری پیروی می‌کردند، کمتر بی خواب شده بودند. البته این رابطه در بین زنان دیده نشد.

نویسندگان این تحقیق بر اساس نتایج به دست آمده اعلام کردند که رژیم گیاهخواری ممکن است بر خواب تأثیر مثبت بگذارد زیرا بسیاری از غذاهای گیاهی حاوی منابع غنی از ترکیبات خواب‌آور مانند ملاتونین هستند.

داده‌های گذشته منتشر شده از تحقیقات قبلی نیز رابطه بالقوه بین خواب سالم و رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و سایر منابع تریپتوفان و ملاتونین رژیمی را برجسته کرده است.

تحقیقات قبلی همچنین نشان می‌دهد که رژیم‌های گیاه‌خواری ممکن است به کاهش التهاب مزمن، اثری که ممکن است بر خواب تأثیر مثبت بگذارد، کمک کند. به‌ویژه، الگوی غذایی مدیترانه‌ای که به‌خاطر اثرات ضدالتهابی آن شناخته می‌شود، با بهبود خواب و کاهش بی‌خوابی مرتبط است.

 

چکار کنیم بی خواب نشویم؟

به گفته کارمان مایر نویسنده کتاب «غذا خوردن برای خواب: برای خواب شبانه چه بخوریم و کی بخوریم» (Eat to Sleep: What to Eat & When to Eat It for a Night's Sleep) بررسی آنچه که یک فرد در طول روز می‌خورد گامی مهم در تعیین دلایل بی خوابی شبانه وی است.

مایر گفت: چیزی که من اغلب در کار با بیماران می بینم این است که برای کمک به خواب بهتر به چند تغییر رژیم غذایی کوچک نیاز است.

برخی از توصیه‌های وی برای خواب بهتر عبارت است:

  • اضافه کردن سبزیجات برگدار، آجیلو دانه‌های بیشتر برای رفع نیاز بدن به منیزیم

  • استفاده از غذاهای غنی از ملاتونین (مانند گردو) به جای تکیه بر مکمل‌های ملاتونین

  • کنار گذاشتن کافئین و کربوهیدرات‌های تصفیه شده که می‌توانند کیفیت خواب را مختل کنند

به گفته کارمان مایر، تغییرات رژیم غذایی نباید تنها خط دفاعی برای مبارزه با بی خوابی باشد.

در حالی که تحقیقات جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی گیاهی ممکن است با موارد کمتری از بی خوابی مرتبط باشد، رژیم غذایی تنها چیزی نیست که بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد. اگر بی خوابی مزمن را تجربه می کنید، با یک پزشک صحبت کنید. مشکلات خواب شما ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد که می‌توانید آن را با کمک پزشک خود درمان کنید.
 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید