نکات مهم درباره داروهای کاهش وزن

کدخبر: ۶۲۳۱۵۵
اقتصادنیوز : اگر افراد بخواهند مصرف داروهای کاهش وزن را شروع کنند، باید به چه نکاتی توجه کنند؟ اثربخشی این داروها چگونه است؟ آیا ممکن است که عوارض جانبی داشته باشند؟ این داروها را باید از کجا تهیه کرد؟
نکات مهم درباره داروهای کاهش وزن

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  چاقی یک بیماری مزمن پزشکی است که فرد را مستعد بروز بسیاری از اثرات منفی بر سلامتی می‌کند؛ از جمله افزایش نرخ ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی که می‌تواند به وقوع سکته مغزی و حملات قلبی منجر شود. افراد چاق همچنین بیش از سایرین درد کمر و مفاصل، آپنه خواب و افسردگی را تجربه می‌کنند.

 

خبر مرتبط
۶ راهکار فوق‌العاده برای کاهش وزن سریع

اقتصادنیوز: کاهش وزن اغلب با تاکید توامان بر ورزش و رژیم غذایی مناسب در هم آمیخته است. برای رسیدن به وزن ایده‌آل و استاندارد، استراتژی‌های پایدار و بلندمدت حیاتی هستند، یکپارچه‌سازی تمرین‌های روزانه می‌تواند نتایج شما را به صورت موءثری تقویت کند.

افراد بزرگسالی که دارای شاخص توده بدنی بالای ۳۰ باشند، به عنوان چاق طبقه بندی می‌شوند. بزرگسالانی هم که حداقل به یکی از بیماری‌های مرتبط با وزن بالا مانند دیابت، فشار خون بالا یا کلسترول دچار باشند، در صورت داشتن شاخص توده بدنی ۲۷ یا بالاتر در رده افرادی قرار می‌گیرند که دارای اضافه وزن هستند.

داروهای کاهش وزنی که به تایید نهادهای ناظر دارویی رسیده باشد، می‌تواند به بیماران چاق و دارای اضافه وزنی که به بیماری‌های مزمن مرتبط با وزن بالا مبتلا هستند، کمک زیادی کند. اما اینکه فردی واجد شرایط است به این معنی نیست که این داروها همیشه گزینه‌های مناسبی برای این فرد هستند.

همچنین، برخی از افراد می‌توانند با تغییر در رژیم غذایی و ورزش و بدون مصرف دارو وزن خود را کاهش دهند.

علاوه بر این، نتایج برخی آزمایش‌ها نشان داده که افرادی که سال‌هاست این داروها را مصرف می‌کنند، پس از قطع آن با کاهش وزن بیشتری مواجه شده‌اند. بنابراین، این داروها باید همراه با تغییرات سبک زندگی مصرف شوند و قرار نیست مصرف دارو برای افرادی که تمایلی به بهبود رژیم غذایی و تناسب اندام خود ندارند، یک راه حلی فوری باشد.

در اکثر بررسی‌هایی که در مورد اثربخشی این داروها انجام می‌شود، افراد شرکت کننده که به دو گروه مصرف کننده دارو و دارونما تقسیم می‌شوند، ملزم هستند که افزون بر کاهش کالری مصرفی خود، در طول هفته ورزش‌های منظمی را نیز انجام دهند. لذا اثربخشی ارزیابی شده برای این داروها همراه با تغییر سبک زندگی بروز می‌کند.

به گزارش یورونیوز، البته باید توجه داشت که برخی از داروهای کاهش وزن می‌تواند در مورد افرادی که داروی دیگری مصرف می‌کنند، تداخل دارویی ایجاد کند و یا برای زنان باردار مناسب نباشد. بنابراین، افراد چاق پیش از انتخاب و مصرف هر دارویی باید با پزشک معالج خود و نیز یک پزشک تغذیه مشورت کنند تا ضمن انتخاب داروی مناسب از رژیم غذایی و ورزش‌های متناسب آگاه شوند.

همچنین به گفته متخصصان، داروهای کاهش وزن را نباید از داروخانه‌های اینترنتی غیر قانونی خرید. چون که گذشته از عدم اطمینان نسبت به اصالت دارو و دز دقیق آن، ممکن است دارو آلوده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید