اعتراف دیپلمات آمریکایی به 40 سال جاسوسی+فیلم

کدخبر: ۶۳۱۹۶۵
اقتصادنیوز: دیپلمات سابق آمریکایی به ۴۰ سال جاسوسی برای کوبا اعتراف کرد.
اعتراف دیپلمات آمریکایی به 40 سال جاسوسی+فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، به گفته مقامات، ادعا می‌شود مانوئل روچا در دهه ۱۹۷۰ با عوامل اطلاعاتی کوبا دیدار کرد و در شیلی او به عنوان یک جاسوس بکار گرفته شد.

اف بی آی هنوز این موضوع را فاش نکرده است که او تا چه اندازه دقیقا به کوبا کمک کرده است، کشوری که از دهه ۱۹۶۰ روابطی خصومت آمیز با آمریکا دارد. این کشور واقع شده در حوزه کارائیب همچنین موفقیت‌های چشمگیری در نفوذ در دستگاه امنیت ملی آمریکا طی چندین دهه داشته است.

مانوئل روچا سابقه‌ای درخشان به مدت دو دهه در وزارت امور خارجه آمریکا داشته است. او تحت دولت‌های بیل کلینتون و جورج دبلیو بوش مدیریت موضوعات مرتبط با آمریکای لاتین را بر عهده داشته است. او همچنین طی سال‌های دو هزار تا دو هزار و دو به عنوان سفیر آمریکا در بولیوی خدمت کرد و در کشور‌های آرژانتین و مکزیک سمت‌های بلندپایه‌ای داشته است.

خبر مرتبط
هراس بایدن از چین/جاسوسی با خودروهای الکتریکی از آمریکا

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید چین با کمک خودروهای الکتریکی از ایالات متحده و غرب جاسوسی می‌کند.

روچا همچنین مشاور فرمانده ارتش آمریکا بوده است. در مواجهه با پرونده‌های اطلاعاتی همانند این، فرد معمولا به جاسوسی متهم می‌شود، اما او به جرمی سبک‌تر به عنوان یک عامل خارجی متهم شده است که می‌تواند حکم تا ده سال حبس را برای او در پی داشته باشد. دولت آمریکا اکنون می‌تواند سطح خسارت‌هایی را بررسی کند که روچا به بارآورده است. این گزارش که تکمیل آن می‌تواند تا چند سال طول بکشد، بدون همکاری او کامل نخواهد شد.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است: چگونه بزرگترین ابرقدرت جهان در چنین مخمصه‌ای می‌افتد. گزارش‌های زیادی نشان می‌دهد آمریکا در روابط خود با روچا برخی مسائل را نادیده گرفته بود. در سال ۲۰۰۶, یک عملیات سیا یادداشتی دریافت کرد که نشان می‌داد روچا ممکن است به عنوان یک عامل دو جانبه کار کند، اما آن گزارش پیگیری نشد. سیا همچنین در سال ۱۹۸۷ اطلاعاتی دریافت کرد که نشان می‌داد فیدل کاسترو رئیس جمهورسابق کوبا یک عامل خارق العاده در اختیار دارد. بسیاری مظنون بودند که این عامل ممکن است روچا باشد. بار دیگر این موضوع پیگیری نشد.

قرار است روچای ۷۳ ساله در روز ۱۲ ماه آوریل دردادگاهی در میامی جرمش را بپذیرد و محکوم شود. در حال حاضر، سیستم قضائی آمریکا با یک توازن ظریف مرتبط با پاسخ گویی و همکاری دست و پنجه نرم می‌کند. زیرا با وجود شدت اقدامات او، احتمال کاهش محکومیت روچا در ازای همکاری سبب ایجاد سوالات زیادی می‌شود. او انجام بالاترین نقض و طولانی‌ترین نفوذ در دولت آمریکا توسط یک عامل خارجی، به اذعان کرد. اما با این حال، او روشنایی روز را خواهد دید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید