ضرب‌الاجل حماس برای مذاکرات/شرط آزادی اسرای اسرائیلی

کدخبر: ۶۳۲۱۷۵
اقتصادنیوز: مسئولان جنبش حماس از تعیین ضرب الاجل برای مذاکرات درباره تبادل اسیران خبر دادند و شرط خود را برای آزادی اسرا اعلام کردند.
ضرب‌الاجل حماس برای مذاکرات/شرط آزادی اسرای اسرائیلی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مسئولان جنبش حماس تاکید کردند امتیازاتی را که دولت آمریکا و اسرائیل برای تحمیل آن به مقاومت در مذاکرات غیرمستقیم تلاش می‌کنند، نخواهند داد.

یک منبع مطلع در جنبش حماس به العربی الجدید گفت، حماس و مقاومت هیچ جزئیات یا اطلاعاتی درباره اسیران موجود نزد خود نخواهند داد، مگر آنکه تاوان سنگینی که در برابر آن در زمینه کاهش رنج‌های اهالی غزه و اجرای آتش بس فراگیر باشد، پرداخت شود.

وی افزود، آنچه درباره پیش شرط تل آویو در مورد دریافت اسامی اسیران زنده به منظور از سرگیری مذاکرات آتش بس مطرح شده است، نمی‌تواند فشاری بر مقاومت باشد.

در برابر هر چیزی در مذاکرات باید تاوان آن پرداخت شود. حماس خواسته‌های مشخصی را تعیین کرد که اشغالگران باید آنها را برای آزادی اسیران خود محقق کنند و اسیرانی را که هنوز زنده هستند، نجات دهند.

خبر مرتبط
حماس: اسرائیل به دنبال آتش بس نیست/ تل آویو در فکر قتل‌ عام مردم غزه است

اقتصادنیوز:یکی از رهبران جنبش حماس تأکید کرد رژیم صهیونیستی به دنبال آتش‌بس نیست، بلکه به قتل‌عام ملت فلسطین با محاصره و گرسنگی ادامه می‌دهد.


گزارش منابع عربی منتشر شده بود که کابینه نتانیاهو به مصر و قطر اعلام کرد دور جدید مذاکرات درباره آزادی گروگان‌ها برگزار نخواهد شد، تا زمانی که جنبش حماس فهرست گروگان‌ها و کسانی را که هنوز زنده هستند، ارائه کند.

ارزیابی اسرائیل آن است که ۱۳۴ اسیر نزد مقاومت در غزه وجود دارد که ۳۱ نفر از آنان مرده اند و شش نفر هم تابعیت آمریکا دارند.

این منبع مطلع تاکید کرد ابتدای ماه رمضان، سقف مدت مذاکرات است که گروه‌های مقاومت درباره آن توافق نظر دارند.

وی خاطر نشان کرد: در مسیری که نتانیاهو آن را برای کاهش فشار بر ائتلاف حاکم طراحی کرده است، حرکت نخواهیم کرد. هدف نتانیاهو ادامه حیات کابینه ائتلافی‌اش در ازای گرفتن جان شمار بیشتری از فلسطینیان است.

مقاومت اعلام می‌کند، ادامه مذاکرات غیرمستقیم به احساس جدی بودن طرف مقابل و آمادگی آن برای تحقق خواسته‌های مقاومت بستگی دارد. به میانجی‌ها اعلام خواهد شد، مذاکراتی که در قاهره صورت می‌گیرد، آخرین فرصت پیش از ماه رمضان است و یا توافق به دست خواهد آمد یا اینکه این مسیر بسته و هر کسی با سرنوشت خود روبرو خواهد شد. به ویژه که اوضاع در قدس و کرانه باختری بحرانی شده است.

مامون ابوعامر کارشناس مسائل اسرائیل گفت، کشتار الرشید و واکنش‌های بین المللی به آن ممکن است بنیامین نتانیاهو را به تغییر موضع در مذاکرات فعلی وادار کند تا بتواند خشم جهانی را کاهش دهد. نتانیاهو ممکن است با این اقدام بخواهد، سخنان مطرح درباره کشتار الرشید و لزوم تحقیقات درباره آنچه را که در شمال نوار غزه رخ می‌دهد، به بحث درباره توافق تبادل اسیران تبدیل کند.

خواسته‌ها و شروط حماس در دور‌های قبلی مذاکرات، منطقی و واقع بینانه و مربوط به گرسنگی باز کردن راه‌ها در برابر آوارگان بود و حتی دوتل آمریکا هم از آن انتقاد نکرد و خواسته‌های حماس را دشوار خواند، اما آنها را غیرممکن و غیرمنطقی توصیف نکرد.

عمار فاید استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل هم گفت، دولت آمریکا در مذاکرات، موضع مشابه با اسرائیل دارد و از توقف جنگ سخن نمی‌گوید، بلکه به دنبال آتش بس موقت است. آمریکا همچنین موافق هدف اسرائیل درباره نابودی حماس و دور کردن آن از حکومت در غزه است، یعنی در واقع همان دیدگاه اسرائیل را دارد.

مقاومت همچنان منسجم است و بخش اصلی زیرساخت آن همچنان وجود دارد. تنها مشکل اکنون، بحران انسانی است که بیش از مسائل نظامی، مقاومت را زیر فشار قرار می‌دهد.

طلال عوکل تحلیلگر فلسطینی هم گفت: جانبداری آمریکا با وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت، کاملا آشکار است. واشنگتن همان خواست نتانیاهو درباره آتش بس موقت را دنبال می‌کند که مقدمه‌ای برای ادامه حملات در آینده خواهد بود. آمریکا همچنین مخالفت اصولی با حمله به رفح ندارد و فقط موضوع انتقال آوارگان را مطرح می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید